E
Ser att skribent @Bo.Siltberg fortsätter envisas med 5G2,5 men som generellt råd är det ett väldigt dåligt sådant.
Funderar du i de banorna så är det bara att ta kontakt med elektriker och be denne kolla om det är möjligt, men högst troligt behöver du då säkra ner rejält, det finns en ekonomisk kalkylator du kan kolla så ser du att det inte sparar någonting överhuvudtaget, du har däremot fått en mycket sämre anläggning.
Alltså, inga 1,5-2,5 mm2 och ingen 4G6.
Synd att nivån sjunkit så här, dessa råd kan lura många att göra dåliga investeringar.

Lägg in värdena i den ekonomiska kalkylatorn så kommer du finna att en 5G6 betalar sig inom något år jämfört med en 5G2,5 och därefter tjänar du på detta val i decennier samt är det betydligt mer framtidssäkert. Mycket möjligt att det ur säkerhetssynpunkt inte visar sig tillåtet med 5G2,5, så mycket dåligt generellt råd, hade kabeln legat där från början kunde det ju räknats på om den dög till kanske.
https://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_270896_4431_40_9496/Eco_calculator.html
Tänk även över frågan med nätkoncession så du inte går i fällan här, du kan läsa mer här:https://www.ei.se/bransch/koncessioner/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession---ikn
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Lägg in värdena i den ekonomiska kalkylatorn så kommer du finna att en 5G6 betalar sig inom något år jämfört med en 5G2,5 och därefter tjänar du på detta val i decennier
Oj, det där lät intressant, hur tjänar man pengar på kabeln, berätta för mig, jag är alltid sugen på lättförtjänta pengar.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Mikael_L
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Elskåpet matas utifrån från en "AIK:are"
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta begrepp har gått mig förbi, men jag gissar på att det är nätägarens transformator i någon, kanske specifik form?
Ett begrepp som inte jag heller hört, däremot tänker jag att det borde vara kabelskåpen, särskilt modellen med gulsvart synbarhetspinne:
7891702-kabelskap-840x560.png

Det som är mer intressant är var transformatorn är.
Det kan vara en liten stolptafo (typiskt ute på landet)


Eller så kan det vara en "transformatorkiosk"
320px-Transformatorkiosk%2C_Lovisenlund.jpg

Sen kan transformator med ställverk gömmas på alla möjliga kluriga ställen, särskilt i stadsmiljö:
5_simonsland_tystnaden.jpg
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, det där lät intressant, hur tjänar man pengar på kabeln, berätta för mig, jag är alltid sugen på lättförtjänta pengar.
Där finns länk till beräkningen.
 
Ja precis en sådan jag menade med AIK:are.

Gick in på beräkningslänken men erkänner att det var ren grekiska för mig... tyvärr.

Jaha så det är inte ens tillåtet för mig att lägga gul slang i mark själv, där ser man!

Då återstår det väl bara att ringa elektrikern då... så får vi se vad han rekommenderar i mitt fall.
 
Vilken av dem är en AIKare? Om det är första bilden så blir förutsättningarna mindre bra.

Du har fått enkla instruktioner för hur du kan få vägledning härifrån forumet. Du kan lägga ned gulslangen men fyll inte igen diket. Jag tror dock att väldigt få elfirmor skulle bry sig, så om du råkar på någon grinig firma som vägrar koppla in ledningen med diket fyllt så sök nästa. Men en bra elfirma kan både ge råd och bra priser på slang och kabel.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken av dem är en AIKare? Om det är första bilden så blir förutsättningarna mindre bra.

Du har fått enkla instruktioner för hur du kan få vägledning härifrån forumet. Du kan lägga ned gulslangen men fyll inte igen diket. Jag tror dock att väldigt få elfirmor skulle bry sig, så om du råkar på någon grinig firma som vägrar koppla in ledningen med diket fyllt så sök nästa. Men en bra elfirma kan både ge råd och bra priser på slang och kabel.
Jo precis, den som korrekt kallas kabelskåp, modellen med gulsvart synbarhetspinne.

Jag har en bra firma jag kan vända mig till, bara det att alla hantverkare är fullbokade för lång tid framöver verkar det som - Corona-byggboomen du vet...

Då gör jag så, och avvaktar med att gräva igen tills en elektriker har tittat och kommit fram till vad som ska göras.

Tack för er tid och era råd!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Ja precis en sådan jag menade med AIK:are.

Gick in på beräkningslänken men erkänner att det var ren grekiska för mig... tyvärr.

Jaha så det är inte ens tillåtet för mig att lägga gul slang i mark själv, där ser man!

Då återstår det väl bara att ringa elektrikern då... så får vi se vad han rekommenderar i mitt fall.
Bara att du matar in längden, belastningsströmmen samt hur mycket lasten går i procent, exempelvis på en dag eller vecka.

Så kan du välja 4x2,5/2,5 bara att klicka på rätt kabelsort.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.