Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TS måste vara med på att kapacitet för ett normalhushåll i ett året-runt-hus (ett litet hus) innebär max 3 x 16 A, för all framtid (om man inte gräver upp kabeln...). 3 x 16 A räcker även till elvärme för en liten stuga.

Nackdelen med 2.5 mm² är att den behöver avsäkras i matande punkt, vilket kan innebära en kostnad som man får väga in.
Den gamla devisen att "man skall aldrig säga aldrig" gäller även här. Att säga vad som skall gälla för "all framtid" är omöjligt, eftersom vi talar om rörligt mål.

Men jag håller med - 3 x 16A räcker väldigt långt. För en "mindre stuga" även för elvärme. Blir det sedan en värmepump så är ju elvärmen inte värst strömkrävande heller. De dagar på en 10-årsperiod som är kallare än 15- (när värmepumpen börjar ge dåligt utbyte) på Gotland lär inte vara många.

Dock skulle jag nog föreslå att bygga stugan med någon alternativ möjlighet till värme, läs: kamin/spis. Gotland har ett lite mindre stabilt elnät än fastlandet.

Det som idag syns som lite dimma i kristallkulan är laddning av elbilar, som kan vilja ha mer ström än 16A i framtiden.

Ett annant (mörkt) dimmåln i kulan är gällande lagstiftning om matning till flera hus - det har vi skrivit om i andra trådar nyligen. Med båda husen som permanentboende är det inte ens "gränsläge" enligt dagen förordning.
 
Jag blev nyfiken på det elmont skrev angående prisskillnaden. Det skiljer omkring en tusenlapp mellan 5G2.5 och 4G6 om man köper 40 meter. Med 5G2.5 tillkommer avsäkring, priset jag fick från elbutik är 160 kronor för tre hagersäkringar. Så även om 5G2.5 skulle fungera beräkningsmässigt är det tveksamt om det är värt besparingen.
 
E
P PatrikJo skrev:
Jag blev nyfiken på det elmont skrev angående prisskillnaden. Det skiljer omkring en tusenlapp mellan 5G2.5 och 4G6 om man köper 40 meter. Med 5G2.5 tillkommer avsäkring, priset jag fick från elbutik är 160 kronor för tre hagersäkringar. Så även om 5G2.5 skulle fungera beräkningsmässigt är det tveksamt om det är värt besparingen.
Det är inte ens att tänka på med 2,5 mm2, det är ingen som föreslår detta och det är verkligen till att vara dumsnål.
 
4G6 är inte lagligt. Det måste vara 5G6 eller 4G10. Jämför rätt priser.

(Det vore också ok med 4x6/6 eller 3x10/10)
- PEN-ledare måste hålla minst 10 mm²
 
För att vara lite tydligare:

Jämför även priset för att få en egen elmätare till det nya huset - ett nytt abonnemang alltså.

3 x 16A säkring för "ett mindre fritidshus" vore inte alls orimligt. (I mina ögon är vi klart under 100 m²). "Elverket" skulle säkert lägga kabel som klarar mer, dvs en ev framtida höjning.
 
Mikael_L
P PatrikJo skrev:
Jag blev nyfiken på det elmont skrev angående prisskillnaden. Det skiljer omkring en tusenlapp mellan 5G2.5 och 4G6 om man köper 40 meter. Med 5G2.5 tillkommer avsäkring, priset jag fick från elbutik är 160 kronor för tre hagersäkringar. Så även om 5G2.5 skulle fungera beräkningsmässigt är det tveksamt om det är värt besparingen.
Men det tickar iväg kanske en timme arbetstid också att lägga in säkringarna i befintlig central, om det nu inte råkar vara bra förberett.
 
En trefas gängsäkringshållare E2283651 (som passar i ett mätarskåp) kostar hos Elbutik 348:-
 
S Soltorp40 skrev:
4G6 är inte lagligt. Det måste vara 5G6 eller 4G10. Jämför rätt priser.

(Det vore också ok med 4x6/6 eller 3x10/10)
- PEN-ledare måste hålla minst 10 mm²
Bra där, fel av mig. Men prisskillnaden mellan 4G6 och 5G6 är inte mycket att bråka om. Skiljer någon hundralapp.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det tickar iväg kanske en timme arbetstid också att lägga in säkringarna i befintlig central, om det nu inte råkar vara bra förberett.
Ja exakt. Besparingen exklusive arbete är knappt en tusing. Inkopplingen av säkringarna kommer äta upp merparten av den besparingen.
 
E
P PatrikJo skrev:
Bra där, fel av mig. Men prisskillnaden mellan 4G6 och 5G6 är inte mycket att bråka om. Skiljer någon hundralapp.


Ja exakt. Besparingen exklusive arbete är knappt en tusing. Inkopplingen av säkringarna kommer äta upp merparten av den besparingen.
Nu är varken 2,5 eller 4G6 aktuellt i detta fall så lura inte frågeställaren att inhandla fel kabel.

@Mikael_L har skrivit en ganska bra förklaring ovan, men det gäller att tänka på att det är en grov förenkling.

Det bästa rådet i detta fall brukar vara att lägga ett gult tomrör med dragtråd i, exempelvis SRN 50 eller 110 millimeter.
I annat fall diskutera med din elektriker, glöm inte begära Zför av din nätägare först samt uppskatta alla avstånd därefter samt önskat framtida ström uttag.
 
Vilken kraft det blev i denna tråd! Laddad, nästan elektrisk stämning!

Jag får tacka för många pedagogiska (och ibland mindre pedagogiska) inspel. Jag har nu förstått själva problematiken i det hela och vad det hela handlar om. Tack särskilt @Mikael_L och @Bo.Siltberg , och förstår att det inte är så enkelt som att bara köpa en kabel och gräva ner den...

Ja mitt medlemsnamn är avsett att indikera vad jag kan och intresserar mig för, hoppas detta klargör hur lite jag kan om el. Mer snickerier och bygg, mindre ellära och kabeldragning...

Kanske kan klargöra några fler saker som gäller i mitt case:

"elskåp" = skåpet på min tomt där elmätaren sitter ja. Detta skåp befinner sig 6-7 meter från elcentralen inne i min villa. Elskåpet matas utifrån från en "AIK:are" (härligt med alla professionella termer... man känner sig som en katt bland hermeliner här) och denna befinner sig bedömt på 10-15 meters avstånd från mitt elskåp. Nätägarens (GEAB) "AIK:are" fördelar antagligen ström till 5-6 villor i området. Detta är i ett mindre samhälle på 1000 hushåll + som vanligt på Gotland lika många sommarstugor. Planlagt område är det, om det gör någon skillnad? Även en del tyngre industri som närliggande granne.

Mitt projekt innebär en renovering av ett gammalt uthus och planen är att det ska ha året-runt-standard när allt är klart. Diket som grävdes för VA behövde löpa exakt där den befintliga kabeln till uthuset låg, så det fanns inte en chans att inte gräva på den, så den har kopplats ur. Det är en gammal kabel, tjockare kabel bedömt från 50-talet, baserat på hur den är dragen delvis under husgrund (tillbyggnad som inte fanns när kabeln drogs). Eventuellt kan jag undersöka den och återkomma med bild, om det hjälper? Men vad det nu har varit för kabel förr så kanske det inte är så relevant då det nu ska dimensioneras för fullt hushåll och tidigare var det ju bara för ett litet uthus med några verkstadsmaskiner (dock någon trefasmaskin vet jag - finns ett gammalt trefasurtag kvar som ska rivas bort, bl.a.).

Och jo, @Soltorp40 , elförsörjningen på ön är tidvis under all kritik. Kommungubbarna har i många år diskuterat en "andra kabel" från fastlandet för att minska risken för strömavbrott och öka kapaciteten i nätet. Som det är nu tillåts inte fler sälja till nätet från egen produktion (typ solceller) vilket tar bort en del av charmen/ekonomin med ett sådant projekt. Iallafall var det så när jag ringde och frågade GEAB för ett par år sedan.

Men jag tar i första skedet till mig tipset att dra ett gult 50 mm-rör, så har jag iallafall kommit igång. Det borde väl inte vara några problem om detta löper parallellt med VA i samma rörgrav och samma djup?
 
  • Gilla
lamalm
  • Laddar…
Och dragtråden byter du ut till ett tunnare rep ev med hjälp av dragtråden. Dragtråden är på tok för "klen" och för fjädrande så det brukar vara näst intill omöjligt att använda den och dra i en kabel. Det brukar finnas billiga blå rep på bensinmacken som fungerar bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Vilken kraft det blev i denna tråd! Laddad, nästan elektrisk stämning!

Jag får tacka för många pedagogiska (och ibland mindre pedagogiska) inspel. Jag har nu förstått själva problematiken i det hela och vad det hela handlar om. Tack särskilt @Mikael_L och @Bo.Siltberg , och förstår att det inte är så enkelt som att bara köpa en kabel och gräva ner den...

Ja mitt medlemsnamn är avsett att indikera vad jag kan och intresserar mig för, hoppas detta klargör hur lite jag kan om el. Mer snickerier och bygg, mindre ellära och kabeldragning...

Kanske kan klargöra några fler saker som gäller i mitt case:

"elskåp" = skåpet på min tomt där elmätaren sitter ja. Detta skåp befinner sig 6-7 meter från elcentralen inne i min villa. Elskåpet matas utifrån från en "AIK:are" (härligt med alla professionella termer... man känner sig som en katt bland hermeliner här) och denna befinner sig bedömt på 10-15 meters avstånd från mitt elskåp. Nätägarens (GEAB) "AIK:are" fördelar antagligen ström till 5-6 villor i området. Detta är i ett mindre samhälle på 1000 hushåll + som vanligt på Gotland lika många sommarstugor. Planlagt område är det, om det gör någon skillnad? Även en del tyngre industri som närliggande granne.

Mitt projekt innebär en renovering av ett gammalt uthus och planen är att det ska ha året-runt-standard när allt är klart. Diket som grävdes för VA behövde löpa exakt där den befintliga kabeln till uthuset låg, så det fanns inte en chans att inte gräva på den, så den har kopplats ur. Det är en gammal kabel, tjockare kabel bedömt från 50-talet, baserat på hur den är dragen delvis under husgrund (tillbyggnad som inte fanns när kabeln drogs). Eventuellt kan jag undersöka den och återkomma med bild, om det hjälper? Men vad det nu har varit för kabel förr så kanske det inte är så relevant då det nu ska dimensioneras för fullt hushåll och tidigare var det ju bara för ett litet uthus med några verkstadsmaskiner (dock någon trefasmaskin vet jag - finns ett gammalt trefasurtag kvar som ska rivas bort, bl.a.).

Och jo, @Soltorp40 , elförsörjningen på ön är tidvis under all kritik. Kommungubbarna har i många år diskuterat en "andra kabel" från fastlandet för att minska risken för strömavbrott och öka kapaciteten i nätet. Som det är nu tillåts inte fler sälja till nätet från egen produktion (typ solceller) vilket tar bort en del av charmen/ekonomin med ett sådant projekt. Iallafall var det så när jag ringde och frågade GEAB för ett par år sedan.

Men jag tar i första skedet till mig tipset att dra ett gult 50 mm-rör, så har jag iallafall kommit igång. Det borde väl inte vara några problem om detta löper parallellt med VA i samma rörgrav och samma djup?
Men hur långt bort är transformatorn och vilka ledningar matar skåpet utanför din tomt? Har du frågat GEAB om Zför?

Du behöver inte ha samma djup på VA och el, lägg VA på dryga metern, eller vad som nu räknas som frostfritt, elen behöver inte gå djupare än 0,7 meter så du kan fylla på med lite grus 0-4 eller så, likadant en decimeter ovan, så ligger röret perfekt för all framtid. Vill du vara riktigt ordentlig kostar det inte mycket att lägga ett gult markeringsband märkt starkström en decimeter ovan röret.
 
Z
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Beträffande kabelskyddsrör och budgetprojekt: kunde två sådana här duga i sammanhanget!?

[länk]

Ta kontakt med en elektriker på en gång istället. Alla elektriker på Gotland kan sälja gulslang 50 för samma pris som biltema.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Elskåpet matas utifrån från en "AIK:are"
Detta begrepp har gått mig förbi, men jag gissar på att det är nätägarens transformator i någon, kanske specifik form?

Det korta avståndet borgar för att du bör ha goda förutsättningar för 2.5 mm². Du kan då välja att antingen köpa en 6 mm² kabel eller låta kontrollera förutsättningar och kostnad för en 2.5 mm². Det handlar om upp till nån tusenlapp i besparing.

Vi kan hjälpa dig med dessa förutsättningar om du kan bistå med information. Till att börja med räcker det med en bild inifrån ditt mätarskåp. Det ger en indikation på vad det kostar att ansluta en kabel där, ev med avsäkring. Gäststugan kanske innebär att du dessutom behöver höja mätarsäkringen.

Tänk på att kabelförläggning, även förläggning av tom gulslang är behörighetskrävande så du behöver en elfirma som är med på noterna och kan se innan du lägger igen diket. Slang är ingen krav men bra ifall man mot förmodan behöver byta kabeln, eller komplettera med t.ex en nätverkskabel. Utan slang krävs markeringsband. Det är inga problem med att el och vatten ligger nära varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.