Sommaren är här men mästare tänka på vintern. Alltså dax för berhvärmepump.

Båda installerar Nibe 1255. Den första borrar 180m, den andra 200m. Annars inga skillnader .
Bort med det nya och in med de gamla, första offerten ger 139,500 och den andra 140.250. Båda efter rotavdrag.

Är det vettiga priser i södra Småland? Och framförallt bra pump och djup på hålet!?

Mvh Rickard
 
Ju djupare ju bättre och eftersom det är samma pengar är det inget att fundera på, så länge installatören har bra referenser.

Nibe 1255 är en bra pump, så inte mycket att fundera på tycker jag :)
 
Jag bad om offerter på 1255 och hamnade på ung. samma nivå.

En sak märkte jag dock: Flera av installatörerna hade lagt till en shuntgrupp för anslutning mot golvvärmen i offerten.
Denna shuntgrupp är onödig eftersom 1255 klarar av stora golvvärmeytor, tom. i två plan med den inbyggda pumpen.

Så de offerter som inkluderade shuntgrupp gick bort eftersom installatören visar sin okunskap om den bvp de skall installera.
 
Tack för era svar. Det lutar nog ändå åt den installatör som borrar 180m. Dom är specialister på bergvärmeinstallationer medans den andre är en rörmokarfirma.
Skall dock be den första att specificera mera vad pumpen kostar, samt vad borrhålet kostar separat.
Nibe 1255 4-16kW kostar på rinkabyror.se 69.000:-
 
Stort misstag att inte välja 200m borra..
Det är ju samma peng!
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
L
Hur stor villa är det?
 
Huset är på 240m2 totalt. 120m2 boyta och 120m2 biyta då gillestugan (60m2) inte räknas in i boytan. Men allt värms upp och det ligger vattenburen golvvärme i typ 1/2 huset redan.
 
Då borrhålets djup bestäms av husets/pumpens effektbehov samt vad du har för förutsättningar i marken (avstånd till berg, avstånd till grundvatten, vilket material berget består av samt tillrinning av vatten till hålet) så måste man ju utgå ifrån det. Pumptillverkarna säger att inverterpumpar klarar sig på lite grundare hål än en on/off pump då pumpen inte belastar borran 100% vid körning stora delar av året.....

Men 16kw på ett 180m hål känns liiite väl optimistiskt. be hellre leverantörerna visa kalkylen de gjort så ser du hur pass djupt hål som programmet tycker behövs.

Viktigt att titta på är att de satt in rätt energibehov (hur många KW som huset förbrukar varje år i dels värme dels hushållsel)

Att de har angivit rätt placering av huset ( kommun/stad) detta så programmet räknar med rätt årsmedelstemperatur och DUT (dimensionerande Ute Temperatur)

Att de har satt in rätt typ av bergrund så att de räknar på rätt lambdavärde på berget.
Detta kollar du lätt på SGU:s karttjänst (http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-berggrund-1-miljon-sv.html)

Att de har räknat på rätt avstånd till berget. samt avstånd till grundvatten så de räknat rätt på brunnets "aktiva" del då du får ut betydligt lägre effekt ur delen före berg, detta framförallt i delen av röret som grundvattnet inte når upp i (ett tomt rör har mkt svårt att överföra energi till slangen)
Detta kollar du upp genom att kontakta kommunen och eller brunnsborrarn och höra hur djupt det är till grundvattnet i kommunen/ditt område. Detta gäller även avstånd till berg.

Du kan även kolla in brunnsarkivet och se hur djupt det är ner till berg samt hur mkt vatten brunnarna levererar i området omkring dig. karttjänst hittar du här : http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html

Ett för grunt borrhål ger inte bara för lite energi till pumpen så att pumpen måste spetsa med elpatron, det medför en stor risk att hålet fryser och klämmer ihop slangarna så att du knappt får ut någon energi alls ur hålet..

Känner du att du får en snyggare och bättre installation av värmepumpsexperterna så kör på dem, men se då till att be dem borra till åtminstone 200m detta borde kosta 4-6 tusen extra.
Kolla igenom kalkylen som Nibes program räknar ut och se så att borrhålet räcker till utan att ingående KB ((köldbärare) spriten i slangarna som går ner i hålet) är beräknat till mer än -1 grader helst skall KB aldrig behöva gå under nollgradigt speciellt ifall man har väldigt långt ner till berg då risken för frysning och klämskador ökar i foderrören.

Att montera in en pump är inte så svårt, det svåra och som många montörer skiter i är att se över radiatorer och strypa in dessa samt ställa in pumpen efter husets förutsättningar. Samt ev, byta ut några radiatorer ifall de är underdimensionerade/kräver högre framledningstemperatur då en värmepump mår bäst och har högre coop-värde vid låga framledningstemperaturer.

Just till en inverter så anser många att en arbetstank kan vara en god investering... detta speciellt ifall huset har golvvärme och eller konvektorelement, detta då dessa system har mindre mängd vatten för pumpen attt jobba mot, vilket medför många start och stopp.

läs gärna på lite mer om just inverter, nibe 1255 energibrunnar, och arbetstankar på värmepumpsforum... att börja med.. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2766.0

En mycket bra PDF från KTH som förklarar typ allt om bergvärme http://www.geopower-i4c.eu/docs/KTH_final.pdf
 
L
bomm skrev:
Då borrhålets djup bestäms av husets/pumpens effektbehov samt vad du har för förutsättningar i marken (avstånd till berg, avstånd till grundvatten, vilket material berget består av samt tillrinning av vatten till hålet) så måste man ju utgå ifrån det. Pumptillverkarna säger att inverterpumpar klarar sig på lite grundare hål än en on/off pump då pumpen inte belastar borran 100% vid körning stora delar av året.....

Just till en inverter så anser många att en arbetstank kan vara en god investering... detta speciellt ifall huset har golvvärme och eller konvektorelement, detta då dessa system har mindre mängd vatten för pumpen attt jobba mot, vilket medför många start och stopp.

läs gärna på lite mer om just inverter, nibe 1255 energibrunnar, och arbetstankar på värmepumpsforum... att börja med.. [länk]
Jag måste tyvärr protestera lite. Det sägs faktiskt att denna inverterpump kräver djupare hål, då den kan börja dra med 16 och då kyler det ganska hårt. Dvs då finns det risk för frysning. Det hela beror på hur mycket effekt huset drar när det blir kallt på riktigt. Så nej, du får dimensionera hålet efter vad en vanligt on off pump på 16 skulle behöva för hål.

Jag hävdar att man alltid ska installera en arbetstank i alla installationer. Men så kostar den några tusen extra. Det blir mycket bättre. Men dyrare. Frågan är var man ska stanna.
 
  • Gilla
Broach
  • Laddar…
Lolight skrev:
Jag måste tyvärr protestera lite. Det sägs faktiskt att denna inverterpump kräver djupare hål, då den kan börja dra med 16 och då kyler det ganska hårt. Dvs då finns det risk för frysning. Det hela beror på hur mycket effekt huset drar när det blir kallt på riktigt. Så nej, du får dimensionera hålet efter vad en vanligt on off pump på 16 skulle behöva för hål.

Jag hävdar att man alltid ska installera en arbetstank i alla installationer. Men så kostar den några tusen extra. Det blir mycket bättre. Men dyrare. Frågan är var man ska stanna.

tillverkarna räknar med grundare hål på en inverterpump på 16kw mot en 16kw on/off pump då de räknar med att pumpen inte går hela tiden på 16kw som en on/off pump gör.. då de räknar med att hålet skall hinna åtehämta sig lite bättre mellan körningarana. detta rätt eller fel vet inte jag, men även jag skulle räkna med datan från en on/off pump för att vara säker. Jag misstänker att de skulle få sälja förre pumpar (inverters) om många av anläggningarna skulle kräva 2x150m- 2x200m meter borra, vilket ofta är fallet för en så stor pump.

Angående tank så håller jag med dig, därför jag försiktigt lyfta upp detta :)
 
L
bomm skrev:
tillverkarna räknar med grundare hål på en inverterpump på 16kw mot en 16kw on/off pump då de räknar med att pumpen inte går hela tiden på 16kw som en on/off pump gör.. då de räknar med att hålet skall hinna åtehämta sig lite bättre mellan körningarana. detta rätt eller fel vet inte jag, men även jag skulle räkna med datan från en on/off pump för att vara säker. Jag misstänker att de skulle få sälja förre pumpar (inverters) om många av anläggningarna skulle kräva 2x150m- 2x200m meter borra, vilket ofta är fallet för en så stor pump.

Angående tank så håller jag med dig, därför jag försiktigt lyfta upp detta :)
Alltså,, inverterpump är en utveckling av tekniken. Den är dyrare men ger några fördelar. Dels så har den bättre effektivitet. X temp i +mekaniskt driven energi ger Y mängd varmvatten och temperatur. Målet är att du ska kunna öka det nollgradiga vattnet till 50 grader med så lite tillförd energi som möjligt. Allt detta vet du, jag förklarar för andra.
En effektiv pump ger att den blir billig i drift.
Om vi kollar på behovet av varmvatten för att värma ett hus en dag, med -5 grader ute. Och du behöver 21 grader inne. Då behöver en viss mängd värme.
All värme du får, kommer från hålet. Så värmer du upp luftmassan till X grader. Så behöver du en viss mängd värme tas från hålet. Detta sker genom att du kyler ner hålet.

Men det finns inget sätt att kunna värma luftmassan med mindre mängd energi, bara för att du har en effektivare pump. Du kan inte trolla med mängden energi in och energi (ut) avgiven. Egentligen är tillförd energi samma som avgiven. Du har tillfört värme från hålet och även tillfört från eluttaget energi.

Man kan kolla på när pumpen och hålet, inte längre orkar värma så mycket som krävs. Låt säga att det nu är -12 grader. Och pumpen går nu 100% av tiden som en timma består av. Men systemet klara ändå inte av att värma så mycket som nu krävs. Pumpen kommer nu att använda elektriska värmare som finns i alla värmepumpar, och elförbrukningen ökar nu väldigt mycket.

Om vi kolla på ett hus som med en pump som orkar med -12 grader utan extra el. Så kommer detta system att ta precis lika mycket om pumpen är av onoff eller om den är av inverter typ. Samt så kommer hålet att kylas ner precis lika mycket av båda typerna av pumpar.
Men, dessutom så är inverterpumpen bättre för den kan gå upp till 16 i effekt och då kommer pumpen klara mycket mer värme utan extra el. Men var ska denna extra värme komma från? Jo, från hålet. Därför är det helt fel att säga att inverterpumpar behöver kortare hål. Nej, det är ingen skillnad om du har ett hål och en pump som enkelt orkar även de kallaste dagarna. Men har du ett hus som verkligen kommer att utnyttja alla dessa 16 i kyleffekt, så kommer du behöva ett starkare/djupare hål.

Att de säger så, att man behöver kortare hål är för att de nya inverterpumparna är dyrare, och de försöker minska installationskostnaden.
Obs, de flesta hus / hål /pumpar / system har inga problem med att orka värma ditt hus.
 
Vilken djup kunskap ni besitter. Jag bara läser och tar åt mig av infon.
Kollade på länkarna ovan, finns många pumpar i området och dom ligger på 140-150m enligt kartan. Kalksten verkar berget bestå av, men jag hittar ingen info om antal meter till berg.
 
En kompis borrade för nån månad sen. Gick bara att borra 137m pga för högt vattentryck? Vad händer om jag "köpt" 180m och det inte går att borra 180m? Avdrag på priset och gilla läget? Eller borra nytt hål en bit bort för samma kostnad?
 
Hur många kWh förbrukar du årligen i dagsläget? Om du nu tänkt utnyttja pumpens 16 kW så är det snålt med 180 meter. Jag har 220 meter borrhål, varav 208 meter aktivt,till min 1255 4-16 och jag hade inte valt mindre idag.
 
Vad är skillnaden på en arbetstank och en volymförstorande tank?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.