Blwrgrl skrev:
Ställer mig lätt skeptisk till det påståendet dock..varför ska det finnas en utedel isf?

Illustration som jämför funktionen hos en värmepump med ett kylskåp, visar energiflöde från natur till hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svirrsvirr och 1 till
  • Laddar…
salkin85 skrev:
Luften är sådär just nu, aldrig bott en vinter här så vet inte hur det är då.. Men övervåningen saknar helt tilluft. Bara utluft via badrummen.. Kanske ska börja med de två fläktarna och spaltventiler i sovrummen?
Vill inte heller slösa ur den goa varmluften..
Men som det är nu, så kan luften på toan sitta kvar nån timme om man gjort morgonbestyren där..
Du vet att Pax Calima styrs med mobilen via Bluetooth och då finns det något som heter BOOST :D Då kör den på max i 15min och dimman efter morgonsläppet är en minne blott (y) Alltid kul att starta efter sambon varit inne och påstå att den är luktkänslig också ;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jumos skrev:
[bild]
Det där säger ju inte det du säger - kylskåp tar inifrån skåpet(där det är kallare än i rummet) och skapar värme på baksidan - och luftvärmepump tar värme från utsidan och för in den i huset - mediumet som förflyttar värmen är luft som värmts upp utifrån...
 
Blwrgrl skrev:
Det där säger ju inte det du säger - kylskåp tar inifrån skåpet(där det är kallare än i rummet) och skapar värme på baksidan - och luftvärmepump tar värme från utsidan och för in den i huset - mediumet som förflyttar värmen är luft som värmts upp utifrån...
Det sitter värmeväxklare i inne och ute. Kyldelen utnyttjar expansion av kylmedia, typ som när luft släpps ur ett hårt pumpat cykeldäck expanderar luften och blir kall. Luftvärmepumpar kör bakvänt och utnyttjar att komprimerad luft blir varmare.
Kylmediat är i ett slutet system.
 
arneri68 skrev:
Det sitter värmeväxklare i inne och ute. Kyldelen utnyttjar expansion av kylmedia, typ som när luft släpps ur ett hårt pumpat cykeldäck expanderar luften och blir kall. Luftvärmepumpar kör bakvänt och utnyttjar att komprimerad luft blir varmare.
Kylmediat är i ett slutet system.
Ok blir inte helt klok på d där än - och jag förstår inte att jag tycker mig läst att LVP skapar övertryck? 😯
 
Det kanske är en frånluftsvärmeväxlare FTX du tänker på Blwrgrl? Den tar ju energi ur den luften man blåser ur huset och använder till att värma tilluften. Tilluften kommer ju utifrån.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Strip skrev:
Det kanske är en frånluftsvärmeväxlare FTX du tänker på Blwrgrl? Den tar ju energi ur den luften man blåser ur huset och använder till att värma tilluften. Tilluften kommer ju utifrån.
Så det finns iaf en typ av "luftvärmepump" med tilluft - Så helt fel var ju inte mitt tips dårå 😜😜😜 minns att jag läste "om att en skorsten med öppen spis(alltså utan insats) är ett stort frånluftsuttag(kunde dra ut för mkt varmluft att det istället blev kallt i huset när man eldade) vilket i sig medförde massor med rökgaser( dåligt av många orsaker) och att man kunde kompensera det undertrycket med tilluft via bl.a. LVP eller en rökgasfläkt 🙈 Bara citerade det jag minns av texten.. minns inte vilken hemsida jag läste det på..men minns att jag blev glad då när jag läste det för jag har LVP(och skorsten, fast med kamin) - men LVP kanske kompenserar tryck gentemot skorsten på annat sätt 😜
 
Redigerat:
Det känns fantastiskt att upptäcka detta om en öppen spis precis när den har renoverats totalt... Både estetiskt och rökkanalen...
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Det känns fantastiskt att upptäcka detta om en öppen spis precis när den har renoverats totalt... Både estetiskt och rökkanalen...
Fantastiskt? 😁🙈 har du rökgasfläkt så skulle det vara bra d i de lägena oxå 😅 Sen beror d ju på hur viktigt man anser det vara, alltså om du myseldar för stämningens skull eller om man tänker elda kontinuerligt..
 
Redigerat:
Blwrgrl skrev:
men LVP kanske kompenserar tryck gentemot skorsten på annat sätt 😜
Luft-luft och vatten-luftvärmepumpar värmer bara den luft som finns i huset. De suger inte in någon luft i huset.

FTX är en ventilationsanläggning som suger in utomhusluft samtidigt som den suger ut inomhusluft. Inomhusluften går genom en värmeväxlare som värmer den kalla utomhusluften innan den blåses ut i huset. Alltså energibesparing jämfört med hus med självdrag. Allt luftflöde i huset går via FTX. Hus med FTX brukar också ha ett lätt undertryck vilket försvårar nyttjande av eldstad då rökgaserna sugs in i huset. En rökgasfläkt kan då se till att röken från eldstaden sugs ut ur huset.
 
Jag köpte och installerade en PAX Calima för att ersätta befintlig högljudd äldre PAX-fläkt.

Den kör ett grundflöde hela tiden, höjer flödet när det tänds i rummet (sensor) samt kör högt flöde när den detekterar fukt i luften. Äntligen torkar handdukarna efter man duschat =)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag köpte och installerade en PAX Calima för att ersätta befintlig högljudd äldre PAX-fläkt.

Den kör ett grundflöde hela tiden, höjer flödet när det tänds i rummet (sensor) samt kör högt flöde när den detekterar fukt i luften. Äntligen torkar handdukarna efter man duschat =)
Vad har du för inställning på din Calima? Jag har inte lyckats fåtill ett kontinuerligt flöde utan bara sensorstyrning.
 
Bra fråga, har inte installerat appen på nya telefonen och kommer inte riktigt ihåg.

Men jag är ganska säker på att jag kunde välja ett grundflöde.
 
Skärmdump av en ventilationsstyrningsapp som visar BOOST-knapp och sensorinställningar för basventilation, ljus och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka på basventilation så kan du justera det valfritt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.