Urk. In med väggventiler eller spaltventiler i sovrummen fort och fläktar i båda badrummen med konstant lågt flöde så kommer det bli bättre.
 
Tilluft skall du ha 1 per 25kvm i utrymmen man vistas i. Dvs en i varje sovrum, vardagsrum och eventuellt matsal om ni har en sådan.

I kök och badrum skall du ha frånluft. Att ta tilluft ifrån källaren låter som en dum idé? Jag tänker på risken för radon som fördelas ut i huset. Såklart beror det på hur huset är byggt, ålder mm. Ge oss lite mer så kanske vi kan hitta på någon bra lösning? :)

Vi har frånluft i källaren, toaletten och i badrummet. Då får vi torrare fräschare luft i källaren samt fräsch luft i badrummen med låg fukthalt. Tilluften har vi i sovrum, vardagsrum och matsal.
 
Instruktionsguide för att installera en spaltventil i ett fönster för att förhindra imma, inkluderar bilder på stegen i processen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person installerar en spaltventil i fönster för att förhindra imma och säkra bra ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chrissofsweden skrev:
Att ta tilluft ifrån källaren låter som en dum idé? Jag tänker på risken för radon som fördelas ut i huset. Såklart beror det på hur huset är byggt, ålder mm.
.
Ja med tilluften i källaren(och kondens a la krypgrund?) låter d ändå som inget skulle hända alls med draget upp till våningarna ovanför, och speciellt inte om man har stängt mellan våningarna och väl tätat golv/bjälklag däremellan 😮
 
Redigerat:
Använd Pax Calima, mycket bra kvalité och funktion.
 
Låter som om jag har ett bra recept här.
Dra in luft i nya kanaler via sovrummen.
Har tegelfasad, så får gå via innertaket och ut genom gavelspets, isolera röret väl.

Dunka in fläktar i badrummen och fixa ny köksfläkt, köksfläkten kommer sist då en det kräver en större modifikation av hela köket.


Har en fresh intellivent i tvättstugan/källar relaxen.
 
Bra engagemang i tråden.
Glad för all input!
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Den där ger under optimala förhållanden (kl. 12-15 sommartid molnfri dag och minimialt väggrör utan ventil) 60kbm/h. I bästa fall. Det är lite litet. Duger fin fint för en stuga men inte till något annat.
Man får skaffa 2-3 st och ha på husväggarna åt syd 😜
 
Två pax calima beställda..

Friskluftsventiler och sprirorör köper jag på jobbet i veckan..
 
salkin85 skrev:
Två frånluft, en i varje badrum. Samt köksfläkten, men den går bara när vi lagar mat. Tilluften kommer från källaren via spjäll i väggarna. Boytan är 115 plus 115 uppvärmd källare.
Funderar även på att i samma veva stoppa i en köksfläkt med konstant låg drift. Och på det viset få 3 frånlufter.
Det kan nog räcka långt med att du gör spaltventiler och sen stänger tilluften i källaren tänker jag, där du oxå hade frånluft i relaxen..
 
Annars är en luftvärmepump väldans trevlig tilluft ☺️
 
Luftvärmepumpen tillför ingen ny luft. Den circulerar inne luft.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Känns om det blir mycket frånluft, 2 paxfläktar och köra köksfläkten som frånluft, har ni dålig luft inomhus? Radon? Vi kör frånluftvärmepumpen på lågt luftflöde vintertid, och har väldigt fin luft inne, med bra luftfuktighet utan kalldrag..

Skall inte dra ut varmluft och dra in massor av kalluft i onödan, varm luft känns aldrig lika fräsch som svalare luft..
 
Luften är sådär just nu, aldrig bott en vinter här så vet inte hur det är då.. Men övervåningen saknar helt tilluft. Bara utluft via badrummen.. Kanske ska börja med de två fläktarna och spaltventiler i sovrummen?
Vill inte heller slösa ur den goa varmluften..
Men som det är nu, så kan luften på toan sitta kvar nån timme om man gjort morgonbestyren där..
 
Schäfer skrev:
Luftvärmepumpen tillför ingen ny luft. Den circulerar inne luft.
Ställer mig lätt skeptisk till det påståendet dock..varför ska det finnas en utedel isf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.