AnneFi
hyggabus skrev:
Asko / Cylindas tvättmaskiner och diskmaskiner , de som tillverkas/tillverkades i Sverige är / var ur kvalitetssynpunkt bättre än övriga. Tex var invändiga delar i diskmaskinen tillverkade av rostfritt stål, inte motsvarande plast. Diskmaskinens hölje (det inre) helsvetsat istället för silikonlimmat som konkurrenterna gör osv. Detta förhindrar naturligtvis inte att programverket skulle kunna ge upp i förtid eller att man får stopp i avloppet. Det är svårare att förutse och kan naturligtvis drabba vilken maskin som helst.
Anledningen till att jag köpte Askos diskmaskin var att alla delar är i rostfritt. Känner några som har haft problem med att plastarmarna har gått sönder och det ville jag inte vara med om :)
 
electroluxaren skrev:
electroluxkoncernen har mellan 70-80% av marknaden beroende på produktsegment
klart att även missnöjjena måste ta stor del
Låter lite högt... själva säger dom 16% marknadsandel 2010 i Europa , Afrika o Ryssland. Säkert lite högre i Sverige dock.

Något man kan reflektera över är vad som driver marknaden:
ersättning av ej fungerande produkt.
Bästa sättet att uppnå detta är ju naturligtvis att producera sämre produkter.....
http://annualreports.electrolux.com/2010/sv/verksamhet/electroluxvarld/01_electrolux_varld.pdf
 
Hur ser garantierna ut på dessa märken då? Är i färd med att beställa en AEG-spis..Som ser exakt ut som Husqvarna.. som ser exakt ut som Elextrolux.. Dock verkar Elextroluxkoncernen ser AEG som deras high-end varumärke tillsammans med Husqvarna.
 
AnneFi
Bricco skrev:
Hur ser garantierna ut på dessa märken då? Är i färd med att beställa en AEG-spis..Som ser exakt ut som Husqvarna.. som ser exakt ut som Elextrolux.. Dock verkar Elextroluxkoncernen ser AEG som deras high-end varumärke tillsammans med Husqvarna.
Jag vet inte med AEG men när jag köpte i somras hade husqvarna 5 år och electrolux 3 år. Svårt att jämföra pris och modeller eftersom många maskiner Bara får säljas av vissa ställen som min ugn som var i uniq serien.
Köpte enbart husqvarna för den extra hålplåten.
 
A
husqvarana och electrolux har from 120101 5 års garanti på sina produkter.
1 år + 2 års reklamationsrätt på "high-end" AEG.

varför kan man undra?
men miele och siemens har väl bara 1 år de med?
 
electroluxaren skrev:
husqvarana och electrolux har from 120101 5 års garanti på sina produkter.
1 år + 2 års reklamationsrätt på "high-end" AEG.

varför kan man undra?
men miele och siemens har väl bara 1 år de med?
Oavsett var man köper dom eller? Skippar AEG då de bara har 1 år i sådana fall.
 
A
säljaren kan ju alltid ge en bättre garanti än tillverkaren det gör ju elon på utvalda produkter
AEG är ju förknippat med stil och flärd
det är designen som sticker ut dessutom är AEG´s maskiner vanligtvis betydligt tystare än andra märken
 
electroluxaren skrev:
säljaren kan ju alltid ge en bättre garanti än tillverkaren det gör ju elon på utvalda produkter
AEG är ju förknippat med stil och flärd
det är designen som sticker ut dessutom är AEG´s maskiner vanligtvis betydligt tystare än andra märken
Enligt electrolux support så har de själva tilldelat olika ÅF olika garantier. Därför en maskin hos ELON kan ha 5 år medans en annan med samma maskin endast 1 år. Jag tar för givet att de säljer dom till olika pris till retail beroende på vilken garanti butiken vill sälja dom med. Jävligt förvirrande för mig som kund. Som om det inte räckte med all mix av deras egna varumärken.. Nåja, beställde en Electrolux till bra pris på Mediamarkt. Får hoppas den håller några år.
 
A
ja eller så får du en ny vän under de närmsta 5 åren i form av en mer eller mindre odräglig servicetekniker
 
electroluxaren skrev:
ja eller så får du en ny vän under de närmsta 5 åren i form av en mer eller mindre odräglig servicetekniker
Hehe så tålmodig är jag inte. Krånglar den mer än 2ggr så åker den ut. Har en Husqvarna från 1992 som funkat perfekt till nu men det kanske var bättre förr :)
 
Fått hem en Elextrolux glaskeramikspis nu. Ställde på lite olika kärl och noterar direkt att de vobblar framförallt på de två närmsta plattorna. På min gamla spis står de helt plant. Tar fram vinkelhake och kollar och hällen är inte helt plan över hela ytan utan går lite i vågor om 1mm fram och tillbaka över olika delar på hällen. Något jag ska ta vidare eller är det "standard" dvs bara att leva med? :confused:
 
Bricco skrev:
Fått hem en Elextrolux glaskeramikspis nu. Ställde på lite olika kärl och noterar direkt att de vobblar framförallt på de två närmsta plattorna. På min gamla spis står de helt plant. Tar fram vinkelhake och kollar och hällen är inte helt plan över hela ytan utan går lite i vågor om 1mm fram och tillbaka över olika delar på hällen. Något jag ska ta vidare eller är det "standard" dvs bara att leva med? :confused:
Byt eller lämna tillbaka om du inte är nöjd.
 
anthill skrev:
Byt eller lämna tillbaka om du inte är nöjd.
Suck..

Tycker ni detta är en defekt? Jag är inte helt nöjd men det ska tilläggas att jag är petig med mina saker..

Skärmavbild 2013-02-08 kl. 13.19.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
det hade jag reklamerat!!!
electrolux måste öka kvalitetskraven på polackerna
 
electroluxaren skrev:
det hade jag reklamerat!!!
electrolux måste öka kvalitetskraven på polackerna
Va fan är allt trasigt som man köper nuförtiden för.. men OK. Mailar dom bilder får vi se vad de säger. Det hade ju räckt att polacken lagt på en vinkelhake så hade den fått ett NOGO. Men mer pengar ska tjänas, snabbare ska det gå och hur löser man det utan att tumma på kvalitet? Tydligen svårt..

Ursäkta TS för trådkapningen som blivit. Mod får gärna dela upp tråden om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.