Bosch och Siemens är väl samma sak? Har Bosch kyl och frys och kommer aldrig köpa Bosch efter det (då jag dammsög körde jag på nedre gångjärnet och plasten sprack och dörren halkade ner någon cm, vilket medförde att innerbelysningen alltid var tänd, vilket medförde hög temperatur och hög elförbrukning. Termostat går knasigt, dräneringen dålig så det rinner ibland ut vatten genom dörröppningen etc.)

Fast säkert är det så att Bosch/Siemens har flera fabriker, med olika modellserier, där en del är bra en del mindre bra. Som Electrolux alltså, från riktigt bra till skräp. (Likaså Husqvarna)

Riktiga Cylinda (dvs Asko) är bäst av alla på diskmaskiner. Bra på kyl, ok på spis, och sådär på tvätt.

Miele och Gram har jag aldrig haft. Whirlpool är jag inte imponerad av.
 
Tvättmaskin kör jag och har alltid kört Cylinda, inte instegsmodellen utan någon lite dyrare modell som garanterat är svensktillverkad. Morsan har också Cylinda, hon har haft två tidigare som höll i 20 år vardera (den andra maskinen bytte hon för att hon skulle sälja huset, såg bättre ut. I nya villan satt det en Aeg ÖKO lavamat som lade av för ett par år sedan, hon bytte tveklöst till en Cylinda igen. Min tvättmaskin som ofta går både en och två tvättar om dagen är snart 11 år gammal och har funkat utan problem.
Så jag kan bara rekommendera Cylinda då jag bara haft positiva erfarenheter av dem.:D

Oberoende märke så är det ofta eget underhåll som folk glömmer bort. Man bör med jämna mellanrum köra en 95 graders tvätt samt avkalka maskinen då och då med t.ex citronsyra.

Kyl/Frys har jag en 4 år gammal Whirlpool som båda handtagen spruckit och lossnat på, listerna har släppt ifrån dörren samt kylskåpslisten är sprucken på två ställen, blir garanterat inte Whirlpool nästa gång! :@

Diskmaskinen är en electrolux c:a 3 år gammal som jag "räddat" ifrån en fastighetsägare som bytte den då den "strulade" titt som tätt och läckte, tog hem maskinen och felsökte - bytte avloppsslang och sedan har den diskat rent utan några
felkoder eller andra problem.
 
Jag vill avråda från Husqvarna/Elektrolux kyl och frys. Vi köpte detta när vårt kök var nytt (snart ca 8 år sedan) och jag har aldrig förr eller senare haft vitvarutekniker så ofta i köket. Det visade sig vid sökning på nätet att vi var många som hade samma problem. Tillslut tröttnade jag och lät skiten åka till tippen. Det var den dyraste kyl och frys jag någonsin ägt - inte bara i inköp utan även i kostnad att äga!!!

Till det nya huset vet jag inte vad det blir. Jag brukar gilla Siemens men deras vitvaror ger jag inte så mycket för. Plastiga och konstiga är knapparna.
 
mariatherese skrev:
Jag vill avråda från Husqvarna/Elektrolux kyl och frys. Vi köpte detta när vårt kök var nytt (snart ca 8 år sedan) och jag har aldrig förr eller senare haft vitvarutekniker så ofta i köket. Det visade sig vid sökning på nätet att vi var många som hade samma problem. Tillslut tröttnade jag och lät skiten åka till tippen. Det var den dyraste kyl och frys jag någonsin ägt - inte bara i inköp utan även i kostnad att äga!!!


Till det nya huset vet jag inte vad det blir. Jag brukar gilla Siemens men deras vitvaror ger jag inte så mycket för. Plastiga och konstiga är knapparna.

Nu har inte jag någon erfarenhet av Husqvarna men tycker ändå att det är lite vilseledande att avråda från dagens modeller (2012/2013) för att vitvaror från 2005 inte fungerat. Behöver nödvändigtvis inte finnas en enda detalj som är lika mellan dessa årsmodeller.


Jag har idag Electrolux spis, diskmaskin och kylskåp. Knallar och går utan problem efter 10-15 år.
Är dock rustning på gång och har fastnat lite för Siemens vitvaror. Men tycker 5 års garantin som Electrolux-koncernen verkar utlova på samtliga vitvaror är lockande.


Tror man ska köpa det som faller en i smaken och inte lyssna så väldans noga på alla skräckhistorier som finns om samtliga märken på marknaden.
 
En slamkrypare kan ju vara begagnade vitvaror. Här är en intressant artikel. Om det låter intressant så har du Svennes Vitvaror i västerås som säljer begagnade och renoverade vitvaror.

Jag har kyl/frys, spis, diskmaskin och tvättmaskin från cylinda. Samtliga verkar vara ungefär 10 år gamla. Kompletterade nyss med nya begagnade överskåp till kyl/frys just från Svennes.
 
Redigerat:
Vi har uteslutande vitvaror från Elektrolux som alla är drygt 4 år gamla. Samtliga krånglar och det verkar ju vara generellt för rätt många märken. Nu ska vi köpa nytt o jag tänker försöka sikta på märken med 5-års garanti iallafall. Även om det är förbrukningsvaror så är det jäkligt trist att behöva byta efter bara några år. Tror det blir Cylinda tvättmaskin, har hört bra om deras Sverigetvätt.
 
Bodde i en HR tidigare och fastighetsägaren körde uteslutande cylinda. Han tyckte att de höll bäst.
 
BurstMode skrev:
Nu har inte jag någon erfarenhet av Husqvarna men tycker ändå att det är lite vilseledande att avråda från dagens modeller (2012/2013) för att vitvaror från 2005 inte fungerat.
...
Jag har idag Electrolux spis, diskmaskin och kylskåp. Knallar och går utan problem efter 10-15 år.
Är det inte ännu mer vilseledande att ge köpråd baserat på hur 15 år gamla maskiner fungerat?

Jag skulle satsat på ett märke med lång garantitid. Vi och våra 100 grannar har Electrolux från 2009 och ett tag hade vi en servicebil parkerad på gatan minst en gång i veckan. Det var allt från tvättmaskiner till kylskåp, spisar och diskmaskiner som gick sönder.
 
Vi valde mellan Siemens och "Electrolyx" men då Siemens inbyggnads kyl/frys kostade 3 gånger så mycket som Electrolux så föll valet på det senare.

DM/Ugn/Häll/Micro har fungerat utan problem - Däremot frysen så skapas en kollosal klump av is högst upp i frysen och då min kvinna är som hon är och bara sliter i saker som kan tyckas gå lite trögt, ja hon är våldsam, så har ju översta lådan pajat totalt.
Kan inte se att det är något fel på gummilisten och dessutom skruvat lös luckan för att utröna om det är den som orsakar problemet men isklumpen återkommer.
Fläkten är nog en Franke om jag inte har fel - Och DEN är det minsann drag i.

Allt är nu ganska så prick 2 år gammalt.
 
A
BurstMode skrev:
Nu har inte jag någon erfarenhet av Husqvarna men tycker ändå att det är lite vilseledande att avråda från dagens modeller (2012/2013) för att vitvaror från 2005 inte fungerat. Behöver nödvändigtvis inte finnas en enda detalj som är lika mellan dessa årsmodeller.


Jag har idag Electrolux spis, diskmaskin och kylskåp. Knallar och går utan problem efter 10-15 år.
Är dock rustning på gång och har fastnat lite för Siemens vitvaror. Men tycker 5 års garantin som Electrolux-koncernen verkar utlova på samtliga vitvaror är lockande.


Tror man ska köpa det som faller en i smaken och inte lyssna så väldans noga på alla skräckhistorier som finns om samtliga märken på marknaden.
Electrolux, Electrohelios, Husqvarna samt AEG ÄR i samma koncern, tillverkas på samma fabriker har samma fel, reservdelar mm. det enda som skiljer är garrantin

det som hänt sedan 2005 är att inget jag repeterar inget utom ett par kylar och frysar tillverkas i Sverige längre. utan i låglöneländer i forna östblocket och i Kina. dock kostar produkterna lika mycket men det är väl för att täcka garrantikostnaderna.
 
A
är det "nofrost" i frysen? eller är den konventionell?
 
Nyfniken skrev:
Är det inte ännu mer vilseledande att ge köpråd baserat på hur 15 år gamla maskiner fungerat?

Jag skulle satsat på ett märke med lång garantitid. Vi och våra 100 grannar har Electrolux från 2009 och ett tag hade vi en servicebil parkerad på gatan minst en gång i veckan. Det var allt från tvättmaskiner till kylskåp, spisar och diskmaskiner som gick sönder.
Tror inte jag gav något köpråd. Var inte tänkt så iaf. Tycker mig läsa mer och mer skit om Electrolux-concernens produkter. Frågan är ju hur mycket man ska lyssna på alla besvikna konsumenter som yttrar sitt missnöje på div. forum. Men man får ju definitivt beslutsångest....
 
AnneFi
Jag har en husqvarna ugn och jag är jättenöjd än så länge. Köpte den i somras. Deras produkter har fått bra betyg i tester.
Jag ville ha en stor ugn och min på 74 liter har större ugn än svärmors tio år gamla spis som är 70 bred.
Valde husqvarna för att få den extra bakplåten och längre garanti
 
A
electroluxkoncernen har mellan 70-80% av marknaden beroende på produktsegment
klart att även missnöjjena måste ta stor del
 
Asko / Cylindas tvättmaskiner och diskmaskiner , de som tillverkas/tillverkades i Sverige är / var ur kvalitetssynpunkt bättre än övriga. Tex var invändiga delar i diskmaskinen tillverkade av rostfritt stål, inte motsvarande plast. Diskmaskinens hölje (det inre) helsvetsat istället för silikonlimmat som konkurrenterna gör osv. Detta förhindrar naturligtvis inte att programverket skulle kunna ge upp i förtid eller att man får stopp i avloppet. Det är svårare att förutse och kan naturligtvis drabba vilken maskin som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.