Mitt stående tips är att man bara köper dom verktyg som behövs för stundande jobb. På så vis sprider man ut kostnaderna för verktyg. Som förövrigt kan bli sjukt höga om man följer verktygs fetischisternas råd


Mvh Pär H
 
Främsta anledningen till att man drar sig för att lackera saker är ju att man saknar vettiga utrymmen för just detta.
Utomhus är absolut inget alternativ.
 
pär h skrev:
Mitt stående tips är att man bara köper dom verktyg som behövs för stundande jobb. På så vis sprider man ut kostnaderna för verktyg. Som förövrigt kan bli sjukt höga om man följer verktygs fetischisternas råd


Mvh Pär H
Håller inte riktigt med dig där. Om man bara ska köpa när man behöver det så blir det dyra erfarenheter hos din lokala bygghandlare. Har man däremot en bild klar för sig vad man ska göra långsiktigt och vilka verktyg som behövs så kan man spara jättelika pengar och får riktigt bra verktyg genom att slå till när erbjudandena kommer.
 
Nimajneb skrev:
Håller inte riktigt med dig där. Om man bara ska köpa när man behöver det så blir det dyra erfarenheter hos din lokala bygghandlare. Har man däremot en bild klar för sig vad man ska göra långsiktigt och vilka verktyg som behövs så kan man spara jättelika pengar och får riktigt bra verktyg genom att slå till när erbjudandena kommer.
Det kan jag bara instämma i.
Nästa år väntar ett jätteprojekt för mig.
Och utifrån mina förutsättningar har jag kunnat leta verktyg i 1 års tid, det har sparat mig mellan 5-10000 tusen kronor. (Dock har jag väntat in i det sista med maskiner mtp garanti)
Alla verktyg köpta i Sverige, bara 1 st bättre begagnat (TS55 på blocket)
Men jag har passat på vid rea, kampanjer osv.
Men har man ont om tid kan ju det vara svårt, förstår även jag.
 
Tycker båda sätten är bra och att det Pär menar är helt rätt.

Alltså det jag menar är att inte tokrusa och shoppa hela verktygsarsenalen (det man tror för det blir alltid mer) för att sen ha lagt 10-30 000 kr och ändå sakna en del men istället ha andra dyrköpta. Har vänner som trott sig behöva köpa alla verktyg första veckorna av husägande för att då bara dra på Bauhaus o handla elverktyg för 20 000kr

Köp det nödvändiga omgående och leta efter kampanjer i övrigt till framtida renoveringar i båda sverige och utomlands. På så sätt kan du få både bra priser på produkterna och dessutom sprida ut kostnaden

Glöm inte alla de där halvdyra sakerna som vissa nämnt. Alltså skottkärra, stegar/pallar, grovdammsugare, alla handverktyg, arbetskläder mm
 
kinglolle skrev:
Tycker båda sätten är bra och att det Pär menar är helt rätt.

Alltså det jag menar är att inte tokrusa och shoppa hela verktygsarsenalen (det man tror för det blir alltid mer) för att sen ha lagt 10-30 000 kr och ändå sakna en del men istället ha andra dyrköpta. Har vänner som trott sig behöva köpa alla verktyg första veckorna av husägande för att då bara dra på Bauhaus o handla elverktyg för 20 000kr

Köp det nödvändiga omgående och leta efter kampanjer i övrigt till framtida renoveringar i båda sverige och utomlands. På så sätt kan du få både bra priser på produkterna och dessutom sprida ut kostnaden

Glöm inte alla de där halvdyra sakerna som vissa nämnt. Alltså skottkärra, stegar/pallar, grovdammsugare, alla handverktyg, arbetskläder mm
Det är väl ungefär det som är min strategi. Det initiala målnings- och ytskiktsprojektet drar igång i slutet på januari och vara mestadels klart till inflyttningen i slutet på februari. Takbytet + badrum blir troligen i maj. Kök, hall och några andra rum med ytskiktsjobb ska gärna vara klart innan skid-vm 2015 här i Falun drar igång. Då lär man bli invaderad eftersom huset ligger 500 meter från riksskidstadion, och det är ju alltid trevligt att kunna visa upp ett fräsht hem. Och att ha ett tidssatt och konkret mål.

Jag har alltså två månader på mig att fixa prylar och verktyg till ytskiktsprojektet, och ett halvår till takbytet, och troligen mer än ett år till resten. Min strategi är att dela upp prylarna så här:


  • Sådant som troligen inte behövs i renoveringen (men vore kul att ha) köps inte in. Skulle det visa sig att det behövs ändå får man låna, hyra eller köpa då. Eller lösa på annat sätt.
  • Verktyg som jag räknar med att använda mycket och ofta får bli kvalitetsverktyg (typ skruvdragare).
  • Verktyg som används intensivt under ett projekt men knappast sedan hyrs.
  • Verktyg som används då och då under längre tid, eller sådana prylar där kvaliteten är mindre viktig köps in till lågt pris, troligen på biltema, blocket eller liknande. (typ garagedammsugare). Jag kommer att försöka hitta verktyg som är billiga men prisvärda, och accepterar risken att saker går oplanerat går sönder en söndagkväll.
Det svåra är att veta vilka verktyg som ska in i respektive kategori. Jag startade den här tråden just för att reda ut det.
 
Angående garagedammsugare/grovdammsugare.
Detta är nog ett av de "verktyg" som jag använder mest och så tror jag det kommer bli för dig också.
 
Man kanske skulle lägga ett bud på det här partiet prylar, och lägga ut det som man inte behöver på blocket. Lite lockande är det :)
 
Min magkänsla säger att det inte är nå fynd, men jag kan ha fel. :)
 
sblixten skrev:
Angående garagedammsugare/grovdammsugare.
Detta är nog ett av de "verktyg" som jag använder mest och så tror jag det kommer bli för dig också.
Enligt ett test i gör det själv så verkar biltemas dammsugare vara ett bra val. Jämbördig med de andra, men kostar en tredjedel. Det gäller bara att det finns adaptrar så att den passar till handverktygen.
 
Den var ju sämst i test och omdömena här på forumet är inte direkt överdrivet goda.
 
Dr Fozz skrev:
För guds skull, köp inte Biltemadammsugaren. [länk]
Nimajneb skrev:
Den var ju sämst i test och omdömena här på forumet är inte direkt överdrivet goda.
Tack för varningarna! Jag lyder råden och håller mig borta från Biltema-sugaren även om priset var väldigt lockande.
 
Sådär, lite återkoppling efter den initiala ytskiksrenoveringen med taklasering, tapetsering, väggmålning och våtrumsmålning.

Sticksågen GST 90 E har fungerat utmärkt. Den har dessutom varit användbar då jag var tvungen att tillpassa profilerna för den nya duschhörnan så att de gick att montera snyggt i badrummet. Det hade tagit mycket mer tid och troligen blivit sämre med vanlig bågfil.

GDS 18-V är utbytt mot en GSB 18 V-2-Li. Visserligen fanns det en äldre kvalitetsborrmaskin (Metabo BE 622 S R+L) redan men GSB:en är rejäl uppgradering. Frågan är bara vad man ska ha för nytta av Metabon?

GDR 18-V har varit kanonbra att jobba med för all möjlig skruvning. Den blir nog bra till att byta däck på bilen med också.

Vänliga föräldrar dök upp med en Cotech Cirkelsåg (30-9985) på bemärkelsedagen. Den har redan kommit till användning, men hade egentligen behövts tidigare när några dörrar behövde kapas efter golvläggningen. Det gick visserligen med sticksågen men hade kanske blivit bättre med en cirkel. Sågskena står på inköpslistan också.

Som grovdammsugare blev det en lågpris-Meec till kampanjpris för 299:-. Den har visserligen fungerat men inte mer än så. Ljudnivå som en jetmotor, tappar snabbt sugkraften då man suger slipdamm, kort slang och verktygsuttaget kan inte styra maskinen. Dessutom var knappen glapp från början så den åker nog tillbaks till Jula. Jag funderar på att skaffa en ask- och sotsug från biltema istället och köra med vanliga dammsugaren istället.

Det tog högst en vecka innan jag insåg behovet av ett multiverktyg. Just nu pendlar jag mellan Cotechs multiverktyg som fick betyget "bra köp" i gör det själv, och en GOP 10.8 volt. Det som talar för Cotech är det lägre priset, det som talar för GOP är att jag fick tag i två reserv-batterier för 249:-/st på jula (istället för 899:- som är ord. pris) plus att det är en bättre maskin överlag. Blir det Cotechen så kan jag säkert sälja vidare batterierna utan förlust. Jag tänker mig ett batteriverktyg för att slippa hålla på med sladdar men har fortfarande dålig koll på hur man brukar jobba med ett multiverktyg. Står man på ungefär samma plats för det mesta i längre arbetspass, eller rör man sig oftare runt som med en borrskruvdragare? Och vad gör man med den egentligen? Som jag förstått det hittills så är multiverktyget ett sånt verktyg som man inte riktigt vet vad man ska ha det till innan man har skaffat det, och när man väl har skaffat det så fattar man inte hur man kunde klara sig utan det.
 
Vad gäller multiverktyg skulle jag nog säga att det är bra att köpa ett dyrare. Annars är risken stor att du bara får en skakmaskin som är dryg att jobba med i längden.

Jag kan också säga att min Fein MM är nog det elverktyg som jag har använt minst. Jag skulle dock inte vilja vara utan den. När den väl behövs är den underbar och jag skulle verkligen inte vilja vara utan den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.