En Multi 30 T VSX INOX beställd. Jag ska rapportera hur nöjd/besviken jag blir.

Misstänker dock att den låter betydligt mer en vad som står i specen. Den Nilfisk Buddy 18 jag har nu visar olidliga 93 db med Arbestsmiljöverkets iPhone buller-app men bara 68 db enligt spec... Faktor fem i skillnad, hur mäter de egentligen? I ett annat rum kanske.
 
Kan fylla på med lite info om Biltemas dammsugare.

Den suger. På fel sätt.

Slangen är åt helvete för kort, vilket innebär att man t.ex. inte kan slipa väggar högre än 220 med slangen inkopplad. Slangen är vidare extrem mjuk och viker sig lätt.

Dammsugaren har extremt hög tyngdpunkt vilket gör att den tippar omkull i tid och otid. När den tippar omkull så går pappåsen sönder i 50 % av fallen eftersom filtret sticker ner i utrymmet för påsen. Grattis! Filtret satte precis igen sig helt, var vänlig och knacka rent skiten.

Dammsugaren suger extremt dåligt, jag tycker inte mindre tapetrester skall behöva fastna i slangen pga för dåligt sug. Dammsuger man med golvmunstycket så får man gå¨flera gånger för att få en antydan till rent.

El-sladden är alldeles för kort, och den går inte att rulla upp på något bra sätt.

I sex veckors tid så har jag besökt Biltema Göteborg minst en gång i veckan. Inte en gång har de lyckats ha påsar i lager. HEPA-filter har de ej heller i lager. Vilket innebär att jag har fått köra med andra påsar som inte är 30 liter vilket innebär tejpning med silvertejp, fylla upp behållaren så att påsarna passar etc.

På fullaste allvar så har jag lagt mer tid på att fixa med dammsugaren än på att dammsuga med den. Det är tamef**emej helt galet.

Vad är den bra på då? Våtsugning är den bra på. Och sen är den billig. Så har du behov av en våtdammsugare och har kass ekonomi. Köp. Annars, leta vidare.

EDIT: Just det, skaftet är för kort så en fullvuxen karl kan inte dammsuga utan att få ont i ryggen. Fantastiskt.
 
myrstack skrev:
Nilfisk har även en ny modell som verkar vara på erbjudande lite här och där som heter Multi med olika storlekar. Multi 30 T VSC INOX skulle vara mitt val idag i mellanbudgetklassen på 1500-2000. Det du kommer sakna från dyrare Festool och andra grovdammsugare är tex eftersugningen på någon sekund efter att du stängt av ditt handverktyg men i övrigt är funktionen mycket lika
Jag kan rapportera att Nilfisk Multi 30 T VSC faktiskt har eftersug (3 sek) och även elektroniskt reglerbar sugeffekt

Slangen är 3,5 meter, den är stabil (välter inte lätt) trots att den är lätt men låter tyvärr ganska högt, dock långt mindre en min gamla Buddy 18. Den är ganska hög och så det kan vara svårt att stuva in under en bänk om det är viktigt. Det följer med en gummiklädd verktygsanslutning som passar till det jag hittills provat tex. fräsen, GTS10 och DW700. Påsarna kostar ca. 120 kr för ett 4-pack. Jag har inte kört utan påse och vet därför inte hur bra den halvautomatiska filterrengöringsfunktionen fungerar. Ska prova utan påse på spån och hyvelcurls för att se om det är värt att spara in på påsar eller om det är att lura sig själv för att man istället förbrukar filter?
Filtret i sig tål vatten vilket gör att man borde kunna skölja av det när det beckar igen. Man kan dock misstänka att det inte håller HEPA-klass?


I det stora hela är jag positivt överraskad då jag hade låga förväntningar efter tidigare nilfisk-grovis.
 
Redigerat:
nanowire skrev:
Jag kan rapportera att Nilfisk Multi 30 T VSC faktiskt har eftersug (3 sek) och även elektroniskt reglerbar sugeffekt

Slangen är 3,5 meter, den är stabil (välter inte lätt) trots att den är lätt men låter tyvärr ganska högt, dock långt mindre en min gamla Buddy 18. Den är ganska hög och så det kan vara svårt att stuva in under en bänk om det är viktigt. Det följer med en gummiklädd verktygsanslutning som passar till det jag hittills provat tex. fräsen, GTS10 och DW700. Påsarna kostar ca. 120 kr för ett 4-pack. Jag har inte kört utan påse och vet därför inte hur bra den halvautomatiska filterrengöringsfunktionen fungerar. Ska prova utan påse på spån och hyvelcurls för att se om det är värt att spara in på påsar eller om det är att lura sig själv för att man istället förbrukar filter?
Filtret i sig tål vatten vilket gör att man borde kunna skölja av det när det beckar igen. Man kan dock misstänka att det inte håller HEPA-klass?

I det stora hela är jag positivt överraskad då jag hade låga förväntningar efter tidigare nilfisk-grovis.
89 dB för Multi 30 mot 93 dB för Buddy 18 enligt Arbetsmiljöverkets Buller-app på iphone4. Märkbart lägre men inte bra.
 
Jag har en Areo 20-21 som sletet på bra under renoveringen. Bra sug och vettig storlek nu efter att det stora är klart.
Dock är den i minsta laget när man river tapeter eller sågar mycket, påsarna är större än behållaren och det finns mycket plats kvar i påsen, men den ligger an mot filtret med dålig sugförmånga som följd.
Hade först en från HaraldN, 30l med rostfri behållare. Det var riktigt bra, sög bra, mycket plats och med pappersfilter.
Dock saknade jag verktygsuttaget, därav bytet till Aeron.

jag kan rekommendera båda, bra funktion för priset


hoppsan, svarade i fel tråd :p
Ajja, det handlar om grovisar i denna med ;)
 
Snailman
netram skrev:
Testet som Einhell-sugaren var med i om någon är intresserad:

[länk]
Det står i det här testet att nilfisk har hepafilter... Det påstår inte ens nilfisk själva att de har(annat än på sina hushållsdammsugare), så det är nog ganska så lögnaktigt...
 
Har biltemasugaren som vi testat att suga allt möjligt med. Kan säga att jag personligen hatar skiten men antar att överlag fungerar den hyffsat för det man betalar. Mina tankar:

-Högljudd, är helt övertygad om att man får hördelskador av den om man inte använder hörselskydd.
-Som andra sa tippar den lätt och när den tippar så suger den upp en kupa som täpper till utblåset så att all skit inte skall spruta ut. Det man måste göra sen är att stänga av maskinen helt, vänta tills motorn stannar och skaka den lite så att kupan åker ned igen. Tyvärr räcker det ibland att man stöter till maskinen så slår denna säkerhetsmekanism till vilket är ganska enerverande. Jag har därför plockat bort kupan i min.
- Om man sugit vatten med maskinen och den har tippat den så måste man köra den utomhus ett bra tag för annars har du en massa bruna fläckar i innertaken.
-Biltemas papperspåsar är helt värdelösa och går sönder stup i kvarten. De är konstruerade på ett sådant sätt att att de inte når ner till botten och när det blir för tungt i påsen (behövs inte många gram) så rivs de sönder och rätt som det är har man en dammplym i rummet plus ett igensatt filter. Jag har sytt egna påsar av påslakan som jag spänner fast med buntband.
 
nanowire skrev:
Multi 30 T VSX INOX verkar vara en lagom prisvärd kompromiss som ser bra ut på pappret. Finns det möjligen någon som har praktisk erfarenhet av den? Bu eller bä?
defenetivt Bu totalt värdelös suger ingenting! q(;^;)p
 
Hej,

Skulle du kunna utveckla det där med värdelös?? Vaddå suger ingenting? Har en gammal Alto Aero 25-21 och den suger hur bra som helst, bättre än min hushållsdammsugare och min centraldammsugare... funderar på den nyare Alton pga reglerbar sugkraft (nya festoolslipen lever dj-vel med Aero 25-21).

Mvh
Magnus
 
_seeya_ skrev:
defenetivt Bu totalt värdelös suger ingenting! q(;^;)p
Jag har den sedan x månader och är väldigt nöjd i alla fall.
 
Snailman
hur använder ni alton
1. med påse och filter,
2. bara påse,
3. bara filter?

det ställbara handtaget är smäck, gick söndrer första dagen den landade på den i ett betonggolv, men det gjorde inget den blev många gånger stadigare med några varv tejp istället...

innan så böjde den sig vid den glappa leden..,
 
Man kan ju undra varför dammsugartillverkare alltid envisas med dessa små hjul. De klarar ju fan inte av att rulla över maskinens egna kabel ens och slutar alltid med svordomar för att de fastnar eller välter. Gäller nog samtliga dammsugare i världen.

Kom att tänka på min brors gamla maskin. Påsen var säkert återanvänd och ihop häftad ett 30 tal gånger. De små bakhjulen var utbytta mot en axel av trä och två gamla barnvagnshjul. Perfekt för en snål student. Han brukade spruta lite parfym i den varje gång för att det skulle spridas en go doft i hela lägenheten. Den byttes efter att han fick sig en sketing.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.