Hej alla SMV ägare och blivande ägare! Vi har i princip bestämt oss för att bygga ett Värnamo.
Tänkte höra med er som har bott in er lite eller som precis har flyttat in vad ni tycker om huset?
Vi ska träffa en säljare i veckan så får vi väl se hur det går.

Ni får gärna maila mig bilder eller länkar på era byggen.

Mvh
Henrik
 
neo1 skrev:
Har kollat på eran blogg och bilderna och jag undrar hur ni har satt fast isoleringen på väggarna i grunden? tänkte sätta sånt i min grund men vet inte hur jag ska fästa skivorna i väggarna. Kanske någon annan som vet och vill svara oxå?
Beror väl lite på vilken grundkonstruktion du har, är den murad med lecablock så är det ju bara att spika fast isoleringen med en passande typ av spik.
Ibland kör ju vissa gruntenteprenörer med prefab-block, och hur dom är att spika i vet jag dock inte.
 
henrike skrev:
Beror väl lite på vilken grundkonstruktion du har, är den murad med lecablock så är det ju bara att spika fast isoleringen med en passande typ av spik.
Ibland kör ju vissa gruntenteprenörer med prefab-block, och hur dom är att spika i vet jag dock inte.
Den är byggd av maxits alba balkar. Vet inte om det går att spika i dom.

http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/grunder/ALBA_kryprumsgrund.pdf
 
Har en fråga till er som byggt klart era hus, när huset är klart fick ni då alla ritningar och beskrivningar på huset av Smv?
Känns som de ogärna lämnar ut ritningar men det vore ju bra att ha i framtiden. Tycker också att man borde ha rätt att få dem, det är ju vårt hus....
 
Hej!
Nu byggde vi av de gamla 38 graders husen (färdiga för ett år sedan) men jag tycker att ritningsunderlaget är/var uselt. Senast igår borrade vi nästan rakt in i en Kertobalk, vi håller på att montera braskaminen. Jag har nog tjatat på om detta tidigare i tråden, t ex när vi satte duschhörnan på nedervåningen men jag tror att ni nu, innan huset kommer och de slutar engagera sig i er ska kräva att få alla ritningar som finns. Att veta var balkarna går t ex är ju himla praktiskt och sådant brukar man ha ritningar på. Riktiga ritningar på hela huset har vi aldrig fått. Visst fick vi en del ritningar när huset kom, men alls inte så mycket som man behöver, tycker jag. Byggbeskrivningen till ovanvåningen var också ganska konstig och oekonomisk. När vi var hos säljaren visade han oss sin pärm med alla ritningar som finns och dem hade man ju velat ha, där fanns allt man kan behöva. Jag tror att du helt enkelt ska konstatera till din säljare att du vill ha ritningarna nu och att han kan skicka dem till dig, punkt. Om han tycker att det får du sen bla bla bla, så är det bara att konstatera att du vill ha dem nu. Det vore ju väldigt otrevligt och konstigt av honom att tvärvägra.
/fia
 
neo1 skrev:
Den är byggd av maxits alba balkar. Vet inte om det går att spika i dom.

[länk]
Jag har maxitbalk i min grund och balkarna är hård och slät på ena sidan = väldigt svår att spika i men sidan som är innåt är som vilket lecablock som helst dvs möjlig att spika i. Från grundentreprenören levererades 50 mm isolering till mark och insida av grunden. Jag har investerat någon tusenlapp i att tilläggs isolera grunden på backen och väggarna. Det höjde temperaturen och sänkte fukthalten. men var ett fasligt jobb. Inte för att jag var så rädd för fukt utan jag hoppas spara någon elkrona på bättre isolering. Man gillar ju att pyssla. :D
 
Jag är då nöjd med ritningarna jag fick till mitt hus, flyttade in för knappt ett år sedan i Villa Lammhult, och jag är väldigt glad att man fick med utförliga ritningar på hur man skulle issolera övervåningen, det har underlättat mycket för mig, jag vet inte om jag har ALLA ritningar, men jag tror att jag har MER än alla ritningar ...44 ritningar i A3 format fick jag med, en del ritningar på sådant vi inte ens beställt, t.ex. KUPA och Vinkelbyggnad, men om jag någon gång vill bygga en kupa själv kan det ju vara bra att ha den ritningen också :)
 
åhh, vilken lyx. det hade jag också velat ha. kanske beror det på vilket säljardistrikt man hör till??
 
Garaget skrev:
Jag har maxitbalk i min grund och balkarna är hård och slät på ena sidan = väldigt svår att spika i men sidan som är innåt är som vilket lecablock som helst dvs möjlig att spika i. Från grundentreprenören levererades 50 mm isolering till mark och insida av grunden. Jag har investerat någon tusenlapp i att tilläggs isolera grunden på backen och väggarna. Det höjde temperaturen och sänkte fukthalten. men var ett fasligt jobb. Inte för att jag var så rädd för fukt utan jag hoppas spara någon elkrona på bättre isolering. Man gillar ju att pyssla. :D
Hur mycket isolering har du på backen och väggarna? Jag har 50mm på backen men inget på väggarna. Tänkte köpa 80mm och sätta på väggarna så kanske man får lite varmare i grunden och ner fukthalten som nu ligger på 60 så den kommer säkert att ligga på 80-90 till sommarn.

Vad ska man använda för spikar till att sätta fast skivorna?
 
neo1 skrev:
Hur mycket isolering har du på backen och väggarna? Jag har 50mm på backen men inget på väggarna. Tänkte köpa 80mm och sätta på väggarna så kanske man får lite varmare i grunden och ner fukthalten som nu ligger på 60 så den kommer säkert att ligga på 80-90 till sommarn.

Vad ska man använda för spikar till att sätta fast skivorna?
Jag har 10cm på väggar och golv och har täppt igen ventilerna för vintern. Men det finns ingen vetenskap bakom tjockleken bara vad jag tyckte mig ha råd med :rolleyes: För att fästa första varvet av frigolitblocken använde jag vanlig 4tumms spik och gullfibers gula plast brickor (finns att köpa på k-rauta för 80 öre styck om jag minns rätt) dock så fäste spiken sisådär i maxitbalken, det finns säkert bättre spik att använda. andra varvet naglade jag fast med 4 tumms spick in i det andra lagret av frigolitblock och såg till att skarvarna gick om lott på varandra. Hmmm hoppas att det gick att förstå detta :D

Det här är säkert sådan som ni har koll på men jag skriver det ändå:
När det gäller miljön i krypgrunden så håller jag koll på den med en dyr hygrometer/termometer (de billiga håller för dålig tolerans) på den här länken kan man hitta en del matnyttigt, bland annat diagram över hur risken för mögelpåväxt beror av tid, temperatur och den relativa luftfuktigheten.

http://www.lfs-web.se/
 
Tack för svaren! Då ska jag ligga på min säljare lite nu innan huset kommer så att vi får fram ritningarna. är ju som sagt bra att ha för senare tillfällen.
/Anna
 
Garaget skrev:
Jag har 10cm på väggar och golv och har täppt igen ventilerna för vintern. Men det finns ingen vetenskap bakom tjockleken bara vad jag tyckte mig ha råd med :rolleyes: För att fästa första varvet av frigolitblocken använde jag vanlig 4tumms spik och gullfibers gula plast brickor (finns att köpa på k-rauta för 80 öre styck om jag minns rätt) dock så fäste spiken sisådär i maxitbalken, det finns säkert bättre spik att använda. andra varvet naglade jag fast med 4 tumms spick in i det andra lagret av frigolitblock och såg till att skarvarna gick om lott på varandra. Hmmm hoppas att det gick att förstå detta :D

Det här är säkert sådan som ni har koll på men jag skriver det ändå:
När det gäller miljön i krypgrunden så håller jag koll på den med en dyr hygrometer/termometer (de billiga håller för dålig tolerans) på den här länken kan man hitta en del matnyttigt, bland annat diagram över hur risken för mögelpåväxt beror av tid, temperatur och den relativa luftfuktigheten.

[länk]
Hej

Hur sätter du igen ventilerna på för vis? sätter du bara för dom med cellplasten eller använder du nått annat? har hört att man kan ta fogskum och täta dom med.
Öppnar du ventilerna på sommarn eller är dom stängda året om?
 
Garaget skrev:
Jag har 10cm på väggar och golv och har täppt igen ventilerna för vintern. Men det finns ingen vetenskap bakom tjockleken bara vad jag tyckte mig ha råd med :rolleyes: För att fästa första varvet av frigolitblocken använde jag vanlig 4tumms spik och gullfibers gula plast brickor (finns att köpa på k-rauta för 80 öre styck om jag minns rätt) dock så fäste spiken sisådär i maxitbalken, det finns säkert bättre spik att använda. andra varvet naglade jag fast med 4 tumms spick in i det andra lagret av frigolitblock och såg till att skarvarna gick om lott på varandra. Hmmm hoppas att det gick att förstå detta :D

Det här är säkert sådan som ni har koll på men jag skriver det ändå:
När det gäller miljön i krypgrunden så håller jag koll på den med en dyr hygrometer/termometer (de billiga håller för dålig tolerans) på den här länken kan man hitta en del matnyttigt, bland annat diagram över hur risken för mögelpåväxt beror av tid, temperatur och den relativa luftfuktigheten.

[länk]
Hej

Hur sätter du igen ventilerna på för vis? sätter du bara för dom med cellplasten eller använder du nått annat? har hört att man kan ta fogskum och täta dom med.
Öppnar du ventilerna på sommarn eller är dom stängda året om?
 
Jag har snickrat till några pluggar av frigolit som passar i gluggarna. Tanken är att dess tillsammans med isoleringen skall hålla upp temperaturen i grunden nu under vintern. Jag hoppas att på så sätt spara någon krona på uppvärmningen och kanske man får lite varmare golv också. Sen när sommaren kommer plockar jag bort pluggarna och låter grunden ventilera.

Detta är alltså en energisparåtgärd, jag är inte orolig för fukt d.v.s. att kylan under vintern kyler ner grunden och att den blir extra utsatt för kondens. Det problemet tror jag mig kommit runt med den väl tilltagna och noggrant utförda isoleringen.
 
Ska bygga Värnamo, med tanke på att man bor uppe i Jämtland och därmed har lite kallare vintrar, ska man passa på att isolera lite extra när vi ska göra grunden? Visst får man väl räkna med lite svalare golv. Men det vore ju trist om man ska behöva trippa runt på tårna för att det är så kallt på golvet. :confused: :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.