Jo…
Ser en potentiell situation kunna uppenbara sig inom familjen i närmaste åren. Skulle behöva inputs.

Svärföräldrar kommer snart bli pensionärer.
De kommer inte ha råd att behålla både lägenhet och fritidshus. Finns lån som behöver betalas av oxå.
Tanken florerar mellan min frus syskon att köpa fritidshuset tillsammans och att föräldrarna bor kvar i det( säger upp lägenheten) och betalar sedan hyra till syskon som äger fritidshuset. Tyvärr har ett syskon ej råd att stå på lån för att köpa sin tredjedel. För pengarna syskonen betalar för fritidshuset ska blankolån lösas.
Ge mig lite tankar om hur detta kommer bli om det genomförs och hur man ska se på att ett syskon inte kan vara med…
 
Allan J Allan J skrev:
Jo…
Ser en potentiell situation kunna uppenbara sig inom familjen i närmaste åren. Skulle behöva inputs.

Svärföräldrar kommer snart bli pensionärer.
De kommer inte ha råd att behålla både lägenhet och fritidshus. Finns lån som behöver betalas av oxå.
Tanken florerar mellan min frus syskon att köpa fritidshuset tillsammans och att föräldrarna bor kvar i det( säger upp lägenheten) och betalar sedan hyra till syskon som äger fritidshuset. Tyvärr har ett syskon ej råd att stå på lån för att köpa sin tredjedel. För pengarna syskonen betalar för fritidshuset ska blankolån lösas.
Ge mig lite tankar om hur detta kommer bli om det genomförs och hur man ska se på att ett syskon inte kan vara med…
Upplagt för problem. Bästa är att de äger huset själva om de har råd när de slipper hyran från lgh.
 
  • Gilla
kjellinge och 15 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Upplagt för problem. Bästa är att de äger huset själva om de har råd när de slipper hyran från lgh.
Jo väl medveten om det… men om vi ändå hamnar i det? Vad kan man tänka på?
 
Allan J Allan J skrev:
Jo väl medveten om det… men om vi ändå hamnar i det? Vad kan man tänka på?
Gör det inte! Hjälp svärföräldrarna ekonomiskt istället.
 
  • Gilla
Maria T och 18 till
  • Laddar…
ta hyra av sina egna päron hade inte jag gjort har flera bekanta där syskonen istället hjälper till med pengar till sina päron som har dålig pension som tack för allt
 
  • Gilla
EWL och 6 till
  • Laddar…
Kolla med nån bank.

En värdering från t ex mäklare behövs som underlag.
I dag får jag låna amorteringsfritt till max 50 % av värderingen, till lägre än 3 % ränta.

Kan det vara något för de som äger huset i dag?
 
  • Gilla
  • Arg
Wiccat och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kolla med nån bank.

En värdering från t ex mäklare behövs som underlag.
I dag får jag låna amorteringsfritt till max 50 % av värderingen, till lägre än 3 % ränta.

Kan det vara något för de som äger huset i dag?
Om det finns blancolån att lösa ut gissar jag att man inte fått bolån av banken.

Allan J Allan J skrev:
Jo väl medveten om det… men om vi ändå hamnar i det? Vad kan man tänka på?
Att bara ha ett syskon som tar över ägandet av fastigheten. Ett syskon som vill ha fritidshuset senare. Att äga fastighet tillsammans med syskon är inget vidare.
 
  • Gilla
Flintylaren och 8 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om det finns blancolån att lösa ut gissar jag att man inte fått bolån av banken.



Att bara ha ett syskon som tar över ägandet av fastigheten. Ett syskon som vill ha fritidshuset senare. Att äga fastighet tillsammans med syskon är inget vidare.
I detta fallet är det egentligen bara ett syskon som kan tänka sig vilja ha huset på riktigt. Att överföra ägandet till barnen blir mer ett sätt att använda barnens bättre kreditvärdighet till att få ner räntekostnader. ”Hyran” vill nog svärföräldrarna betala till barnenför att täcka ränta och avbetalning på det nya lånen. Dom vill så klart inte leva på barnen.
 
M maria01 skrev:
ta hyra av sina egna päron hade inte jag gjort har flera bekanta där syskonen istället hjälper till med pengar till sina päron som har dålig pension som tack för allt
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gör det inte! Hjälp svärföräldrarna ekonomiskt istället.
Det gör vi redan på flera sätt. Har lånat ut pengar samt står på ett lån för att par 100 tusen.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare inlägg konstaterat det är upplagt för framtida problem inom familjen.
Att komma med förslag på olika lösningar så är det för lite information du ger.

Du skriver blancolån, hur mycket i förhållande till värdet på fastigheten?

Föräldrarna kan överlåta fastigheten som gåva och barnen löser blancoskulderna genom ett banklån på fastigheten.

Men du skriver att en av syskonen kommer att få svårt att kunna få ett banklån, vilket jag tolkar som detta inte är en lämplig väg.

Att samäga en fastighet är inte heller alltid friktionsfritt, speciellt om det är olika ekonomiska förutsättningar mellan syskonen.

Som andra har föreslagit kan man inte hjälpas åt inom familjen, föräldrar och barn, ekonomiskt om man vill bevara landstället?

Om syskonen idag har en bra relation sinsemellan låt inte detta förstöra och ligga till grund för en framtida tvist.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wiccat och 2 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Det gör vi redan på flera sätt. Har lånat ut pengar samt står på ett lån för att par 100 tusen.
lånat ut? ge dom vad dom behöver det jag skrev
 
Allan J Allan J skrev:
Jo väl medveten om det… men om vi ändå hamnar i det? Vad kan man tänka på?
Jag har redan skrivit vad jag tycker men du frågar vad man ska beakta.
Om barnen tar banklån med fastigheten som säkerhet så belastar det barnens kreditvärdighet.
Det samma gäller även om barnen går i borgen för ett eventuellt lån med fastigheten som säkerhet.
Dvs om en av syskonen senare vill ta ett lån för eget framtida boende så påverkar det hur högt lån den kan ta.

Om ett av barnen köper fastigheten och på det sättet löser blancolånen så bör syskonen vara överens och fastigheten köps till marknadspris för att undvika framtida arvstvister.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Som tidigare inlägg konstaterat det är upplagt för framtida problem inom familjen.
Att komma med förslag på olika lösningar så är det för lite information du ger.

Du skriver blancolån, hur mycket i förhållande till värdet på fastigheten?

Föräldrarna kan överlåta fastigheten som gåva och barnen löser blancoskulderna genom ett banklån på fastigheten.

Men du skriver att en av syskonen kommer att få svårt att kunna få ett banklån, vilket jag tolkar som detta inte är en lämplig väg.

Att samäga en fastighet är inte heller alltid friktionsfritt, speciellt om det är olika ekonomiska förutsättningar mellan syskonen.

Som andra har föreslagit kan man inte hjälpas åt inom familjen, föräldrar och barn, ekonomiskt om man vill bevara landstället?

Om syskonen idag har en bra relation sinsemellan låt inte detta förstöra och ligga till grund för en framtida tvist.
I detta fallet är inte fastigheten belånad helt ännu. Denna lösning skulle vara ett sätt att sänka månadsutgifterna för de stora blankolånen. Tyvärr vet jag inte riktigt hur stora lånen är i förhållande till fastigheten. Finns nog risk att det är överstigande

Ett problem som det talas om är det faktum att ett av det tre syskonen inte kan vara med och dela på risk/möjlighet till framtida värdeförändring på fastigheten.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Sammanfattning är att päronen har mer (blanko)lån än dom klarar av när dom går i pension, även efter att dom inte längre bor i hyresrätten utan flyttar till fritidshuset?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sammanfattning är att päronen har mer (blanko)lån än dom klarar av när dom går i pension, även efter att dom inte längre bor i hyresrätten utan flyttar till fritidshuset?
Inte helt säker men rädd att det är så. Tyvärr har jag inte helt fri insyn i deras ekonomi…
 
  • Ledsen
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.