J JockeHX skrev:
Det bisarra är väl att Habeck som leder de gröna i Tyskland vill subventionera elen för deras industri. Jag har slutat försöka förstå mig på deras logik ärligt talat. Det måste ha slått totalt slint i deras huvuden.
De tror inte på (eller bryr sig inte om) ekonomiska fundamenta, även om de gärna skyller på dem när det passar.

Deras övergripande mål är något annat än ekonomiskt välstånd – ett välstånd som man väl till deras försvar får säga att de tror är ohållbart om inte samhället först organiseras som de vill.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Bra fråga. Tyska energiintensiva industrin har nu dippat produktionsmässigt till samma nivå som på toppen av pandemin. En flykt av tysk industri österut kanske hade räddat våra elpriser, men till priset av att tyska ekonomiska motorn går i stå.

[bild]
Räntor och konjunktur påverkar industrin.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De tror inte på (eller bryr sig inte om) ekonomiska fundamenta, även om de gärna skyller på dem när det passar.

Deras övergripande mål är något annat än ekonomiskt välstånd – ett välstånd som man väl till deras försvar får säga att de tror är ohållbart om inte samhället först organiseras som de vill.
Ja, utan att sjunga med i deras kör så finns det väl ingen som har någon annan seriös åsikt, välstånd baserat på höga utsläpp och stora klimatförändringar är ju inget egentligt välstånd utan en misär och en katastrof.

Jag personligen tror att kärnkraft är en del av lösningen på medellång sikt men detta måste kompletteras med i första hand åtgärder på kort sikt.
 
Mikael_L
K krfsm skrev:
Hangarfartyget behöver inte finansieras med sms-lån.
Jo, ett roligt inlägg ja.

Men ändå, jag menade helt allvarligt att jag faktiskt undrar varför civil kärnkraft ska bli så otroligt förbålt dyrt att bygga.
Det mesta i ett kolkraftverk är ju likadant, med samma kostnader.
Byggnad, kontrollrum, turbinsträngen (inkl alla rörledningar där), osv.

Det som väl är billigare i ett kolkraftverk är väl pannan där man eldar kolet, jämfört med en reaktortank med alla sina hjälpsystem.
Men jag har ändå svårt att, såsom ingenjör, se varför det ska motsvara ett litet lands årliga BNP att bygga en reaktortank med alla hjälpsystem.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, ett roligt inlägg ja.

Men ändå, jag menade helt allvarligt att jag faktiskt undrar varför civil kärnkraft ska bli så otroligt förbålt dyrt att bygga.
Det mesta i ett kolkraftverk är ju likadant, med samma kostnader.
Byggnad, kontrollrum, turbinsträngen (inkl alla rörledningar där), osv.

Det som väl är billigare i ett kolkraftverk är väl pannan där man eldar kolet, jämfört med en reaktortank med alla sina hjälpsystem.
Men jag har ändå svårt att, såsom ingenjör, se varför det ska motsvara ett litet lands årliga BNP att bygga en reaktortank med alla hjälpsystem.
IKEA kanske skulle ta fram en...

Det har diskuterats standarder för laddboxar till bilar, jag gissar att man smäller in i en vägg av certifieringar och regelverk om man försöker pula ihop en reaktor, det fördyrar nog en hel del.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, ett roligt inlägg ja.

Men ändå, jag menade helt allvarligt att jag faktiskt undrar varför civil kärnkraft ska bli så otroligt förbålt dyrt att bygga.
Det mesta i ett kolkraftverk är ju likadant, med samma kostnader.
Byggnad, kontrollrum, turbinsträngen (inkl alla rörledningar där), osv.

Det som väl är billigare i ett kolkraftverk är väl pannan där man eldar kolet, jämfört med en reaktortank med alla sina hjälpsystem.
Men jag har ändå svårt att, såsom ingenjör, se varför det ska motsvara ett litet lands årliga BNP att bygga en reaktortank med alla hjälpsystem.
I princip samma system ja, såg nyss ett företag som hade tanke på att sälja reaktorer som var "plug and play" i kolkraftverk. Dvs endast ersätta värmekällan.

Men det var ett pressmedelande så mognadsgrad och pris är lite oklart.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, ett roligt inlägg ja.
Men ändå, jag menade helt allvarligt att jag faktiskt undrar varför civil kärnkraft ska bli så otroligt förbålt dyrt att bygga.
Det mesta i ett kolkraftverk är ju likadant, med samma kostnader.
Byggnad, kontrollrum, turbinsträngen (inkl alla rörledningar där), osv.

Det som väl är billigare i ett kolkraftverk är väl pannan där man eldar kolet, jämfört med en reaktortank med alla sina hjälpsystem.
Men jag har ändå svårt att, såsom ingenjör, se varför det ska motsvara ett litet lands årliga BNP att bygga en reaktortank med alla hjälpsystem.
Jag håller med dig!
Så fort ordet kärnkraft nämns så skall varje skruv, instrument, givare verifieras av en kommission som avgör om den håller måttet och får användas !!!
Men om man kokar vatten i ett kolkraftverk eller oljekraftverk som i Karlshamn då är där ingen myndighet som skall koll varje komponent.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kan det möjligen ha att göra med ett (inte så sannolikt, men ändå...) haveri att göra?
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag håller med dig!
Så fort ordet kärnkraft nämns så skall varje skruv, instrument, givare verifieras av en kommission som avgör om den håller måttet och får användas !!!
Men om man kokar vatten i ett kolkraftverk eller oljekraftverk som i Karlshamn då är där ingen myndighet som skall koll varje komponent.
Utmaningen är väl mer i väst att vi gjort oss av med kompetens samt leverantörer.
Reaktortryckkärl byggde vi själva, mycket av utrustningen tillverkades av tyska företag.
ASEA/ABB mycket av elutrustningen.
GE som ska bygga sin BWRX-300 har vid flera tillfällen påpekat det här med att bygga upp en ny leverantörskedja är ett enormt jobb.
Sen har vi inte längre den stora mängden betonggjutare som behövs för ett stort kkv. Betong och gjutformar i det oändliga. Skulle vi försöka nyttja låglönearbetskraft så blir det bara en massa bråk.
Vi har sedan "räknenissar" som totalt räknar sönder det mesta av infrastrukturprojekt som byggs i Sverige
 
D djac skrev:
Räntor och konjunktur påverkar industrin.
Så är det, men om du tittar på grafen så följer energiintensiv industri och vanlig industri samma mönster, men nu har den energiintensiva industrin droppat av betydligt mer än vanlig industri.
 
D djac skrev:
Räntor och konjunktur påverkar industrin.
plus kanske viktigast konkurrens?

Bolagen tvingas då av aktieägarna att se till att man får ner kostnaden för det man säljer.
Volkswagen, BMW, Audi har signalerat stor oro.
I Sverige så försvinner nog Volvo samt Scania snabbt till billigare tillverkningsländer.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Så är det, men om du tittar på grafen så följer energiintensiv industri och vanlig industri samma mönster, men nu har den energiintensiva industrin droppat av betydligt mer än vanlig industri.
Lätt att man ser det man vill, att tung energi lämnar högkostnadszoner är ju inget nytt, det är som alltid många faktorer som spelar in i såna transformationer.
 
D
P paralun skrev:
plus kanske viktigast konkurrens?

Bolagen tvingas då av aktieägarna att se till att man får ner kostnaden för det man säljer.
Volkswagen, BMW, Audi har signalerat stor oro.
I Sverige så försvinner nog Volvo samt Scania snabbt till billigare tillverkningsländer.
Ja, fordonstillverkarna har satt sig själv i "skiten", sena att transformera och mycket sunken costs i gårdagens metoder och teknologi gör att de blir omkörda av nyare tillverkare men nu var vi i en annan tråd :)

Sen har ju Tyskland stora problem med transporter, klimatförändringarna torkar ut floderna och därmed har de inget sätt att genomföra de tunga transporter som deras industri behöver.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Ok, låter bara som en himla risk att förlora pengar om marknadspriset skulle vara väsentligt högre än vad de trodde när de satte det fasta priset. Kan verkligen lager (batterier?) hos storförbrukarna göra så stor skillnad?
De flesta större elproducenter prissäkrar ändå en stor del av sin produktion för att inte få för stora variationer i resultatet. Vattenfall har enligt deras delårsrapport prissäkrat ungefär hälften av sin produktion för i år och nästa år, och knappt en tredjedel för 2025 redan nu.

Storförbrukarna som ska använda el för att producera vätgas är unika eftersom:
  • De kommer förbruka ohyggligt mycket el (motsvarande ca hälften av vår nuvarande elförbrukning i Sverige)
  • De behöver inte köra el->vätgas->el för att ha nytta av lager, utan kan lagra vätgasen i väntan på att använda den själva. Det gör att de får mycket mindre förluster än om någon annan skulle sköta lagringen.
Det här fåtalet företag har mer påverkan på den framtida svenska elmarknaden än alla hushåll i Sverige tillsammans.
 
Mikael_L
K krfsm skrev:
De kommer förbruka ohyggligt mycket el (motsvarande ca hälften av vår nuvarande elförbrukning i Sverige)
Var har du fått den uppgiften?

Jag får det till att det kan röra sig om ca 15% av Sveriges nuvarande elproduktion ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.