Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag behöver Sverige väl egentligen inte kärnkraften längre.
Så du vill ha kärnkraft för att du gillar det?
Inte för att det behövs?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Behövs tycker jag är ett klurigt ord då det är så statiskt.

Utan historiskt god tillgång på relativt billig el gissar jag att vi inte hade haft någon stålindustri i Sverige. Ingen hade investerat 20 miljarder (som jag tror att de är uppe i nu) på Northvolt. Osv.

Framgent tror jag att prisvärd, miljövänlig el kommer vara en konkurrensfördel. Även om den kanske inte kommer vara så billig som den varit och alltjämt är i norra Sverige kommer nog god energitillgång fortsätta vara en konkurrensfördel.

Att ge långsiktigt bra incitament för det tycker jag är viktigt.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sverige och Norge klarar sig egentligen bra utan kärnkraft.
Norge har aldrig behövt bygga kärnkraft, de har alltid haft tillräckligt med vattenkraft.

Sverige behövde kärnkraft för att vattenkraften räckte inte riktigt till, utan vi körde fossil elproduktion och behövde vi även importera. Och med oljekrisen i färskt minne, så söktes lösningar.
Kärnkraften fanns där som lösning.

Idag behöver Sverige väl egentligen inte kärnkraften längre.
Vindkraft kan ersätta kärnkraftverken allt efter dom faller på åldersstrecket.
Och vår vattenkraft klara gott och väl att vara regulator mot varierande vindkraftsproduktion.
Ja nätförstärkningar behövs ju förstås göras, och de bör ju vara klara innan fler reaktorer läggs ner.

Det är i de flesta andra länderna i Europa som de har problem, då de flesta inte har i närheten av tillräckligt mycket vattenkraft som kan agera buffert.
De kan fortfarande i flera år framåt närma sig klimatmålen genom att öka vind och sol, och minska fossilt genom att det fossila blir allt mindre baskraft, utan snart bara är regulator för vind eller solfria dagar.
Men till sist är det ju dags att stänga ner den sista fossila produktionen, och då blir det ju rätt krångligt för länderna på kontinenten (och Finland).
Alltså, vad är det jag läser?

Vattenkraften finns i norra delarna av vårt land. Stänger du ner all kärnkraft idag så stannar stora delar av Sverige eftersom kärnkraften med sina generatorer gör så att vi kan föra över mer el från norra delarna av vårt land till södra delarna. I generella termer så tappar vi överföringskapacitet med hälften av vad ett kärnkraftverk producerar. Faller O3 bort med sina 1400MW, så betyder det att södra sverige tappar 700MW till.

Det är alltså 7000 + 3500MW som faller bort för SE3 och SE4.

Vad kostar nätförstärkningarna du pratar om och hur går det till?
 
Mikael_L
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så du vill ha kärnkraft för att du gillar det?
Inte för att det behövs?
Ja på sätt och vis är det väl så.

Jag kan nog tycka att ett kärnkraftverk inte är lika fult som en vindkraftspark.

Jag kan tycka att kärnkraftverk på ett helt annat sätt är möjliga att bygga precis där elen behövs än där den kan produceras eller har plats att produceras.

Jag ser ju också en möjlighet att med annan kärnteknisk process använda vårt nuvarande kärnavfall såsom bränsle, och därmed rejält minska ett par andra problem.

Jag tror dock inte att dessa åsikter bär frukt speciellt bra just nu, det där är säkerligen lite sekundärt idag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Framgent tror jag att prisvärd, miljövänlig el kommer vara en konkurrensfördel.
Särskilt ifall vi ska fortsätta att locka till oss alla världens datorhallar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Särskilt ifall vi ska fortsätta att locka till oss alla världens datorhallar.
Ja, och det är väl trevligt om vi kan husera datorhallar på platser där det stor del av året finns naturlig kylning. I synnerhet nu när de beskattas som annan industri energiskattemässigt.

Jo, jag är egentligen emot energiskatt generellt, det är riktigt, men jag är ändå glad att de inte har särskilda förmåner längre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Som kuriosa så har jag läst Lisa Göranssons och Filip Johnssons rapport där de presenterade ett helt förnybart system, och det hela går ut på att vi vid effektbrist har möjlighet att importera från andra länder och Finland lyfts fram som ett land vi ska importera mer ifrån.

Vet ni vad det ironiska med detta är? Vi måste förlita oss på den finska utbyggnaden av kärnkraft för att lägga ner vår egen kärnkraft, utöver beroendet till våra fossilgrannar på kontinenten. Som bonus har vi noll planerbar produktion i södra sverige så gud förbjude om stamnätet skulle få problem.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sverige och Norge klarar sig egentligen bra utan kärnkraft.
Norge har aldrig behövt bygga kärnkraft, de har alltid haft tillräckligt med vattenkraft.

Sverige behövde kärnkraft för att vattenkraften räckte inte riktigt till, utan vi körde fossil elproduktion och behövde vi även importera. Och med oljekrisen i färskt minne, så söktes lösningar.
Kärnkraften fanns där som lösning.

Idag behöver Sverige väl egentligen inte kärnkraften längre.
Vindkraft kan ersätta kärnkraftverken allt efter dom faller på åldersstrecket.
Och vår vattenkraft klara gott och väl att vara regulator mot varierande vindkraftsproduktion.
Ja nätförstärkningar behövs ju förstås göras, och de bör ju vara klara innan fler reaktorer läggs ner.

Det är i de flesta andra länderna i Europa som de har problem, då de flesta inte har i närheten av tillräckligt mycket vattenkraft som kan agera buffert.
De kan fortfarande i flera år framåt närma sig klimatmålen genom att öka vind och sol, och minska fossilt genom att det fossila blir allt mindre baskraft, utan snart bara är regulator för vind eller solfria dagar.
Men till sist är det ju dags att stänga ner den sista fossila produktionen, och då blir det ju rätt krångligt för länderna på kontinenten (och Finland).
Vindkraften är väl i mångt och mycket en gökunge som om den blir för stor slår ut andra energislag genom att sänka priserna när det blåser mycket och lämnar oss utan el när det inte blåser. Just nu producerar vindkraften i princip ingenting (560MW), lite vind och den producerar det tiodubbla. Efterfrågan varierar tyvärr inte såpass mycket och vattenkraften kan inte reglera det fullt ut, så det enda alternativet är att vi i så fall börjar importera naturgas för att producera el när det inte blåser.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Vindkraften är väl i mångt och mycket en gökunge som om den blir för stor slår ut andra energislag genom att sänka priserna när det blåser mycket och lämnar oss utan el när det inte blåser. Just nu producerar vindkraften i princip ingenting (560MW), lite vind och den producerar det tiodubbla. Efterfrågan varierar tyvärr inte såpass mycket och vattenkraften kan inte reglera det fullt ut, så det enda alternativet är att vi i så fall börjar importera naturgas för att producera el när det inte blåser.
[länk]
09.51 NYHETERElimport när kärnkraft står still

"Under några morgontimmar under fredagen behövde Sverige importera el, vilket är ovanligt den här tiden av året, rapporterar TT.

Anledningen är att hälften av svensk kärnkraft står still samtidigt som det blåser väldigt lite."


Två reaktorer är under revision, O3 går på halvfart och F1 har ett oplanerat stopp.

Edit: intressant att Aftonbladets rubriksättning är att kärnkraften står still. Det ekar lite från frasens språkbruk tidigare, trots att kärnkraften levererar nästan hälften, 3250 av 7000MW, och vindkraften puttrar på runt 560MW av totalt 14.000MW möjliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
H2GS har dock redan prissäkrat sig och tänker använda lika mycket el som halva danmark med start från 2025.
Otroligt lång tråd, men en fråga, mest av allmänintresse, är vem som betalar den prissäkringen? Dvs. vem har H2GS tecknat avtal med? Kan ju bli rätt stora summor back där om elpriset drar iväg igen.
 
K Kallens skrev:
Otroligt lång tråd, men en fråga, mest av allmänintresse, är vem som betalar den prissäkringen? Dvs. vem har H2GS tecknat avtal med? Kan ju bli rätt stora summor back där om elpriset drar iväg igen.
Fortum och Statkraft:

https://www.fortum.com/media/2023/0...-long-term-frame-agreement-electricity-supply

https://www.h2greensteel.com/latest...statkraft-for-14-twh-of-renewable-electricity

Både finska Fortum och norska Statkraft har vattenkraftverk i SE1 som kommer leverera el till H2GS.

Att de kommer gå "back" är väl kanske en sanning med modifikation. SE1 har fortfarande låga elpriser så de säljer ju till fast pris till ett pris som de kommer gå plus på.

Men med en större konsumtion av el i SE1 och SE2 betyder att det är mindre att exportera söderut. Om tillräckligt mycket av vattenkraften sugs upp av nya industrier så betyder det att SE1 och SE2 inte längre kan exportera lika mycket till SE3 och SE4, med resultatet att prisområdena kopplas ihop på ett helt annat sätt.

Även om de säljer till fast pris nu så betyder det att de cementerar ett framtida högt pris även i Norrland. Så fort industrier börjar binda om så blir det förstås till det högre priset.
 
J JockeHX skrev:
Många nyheter idag som touchar den här tråden:

[länk]

H2GS har fått in tillräckligt med kapital nu, nu är det dags att bygga fabriken. Kommer bli en intressant framtid när vattenkraften stannar kvar i Norrland...
Jo men rena dumheterna om det inte byggs nya SMR kärnkraftsreaktorer, Luleåområdet borde vara perfekt.
Fortum har långt gångna planer att bygga på den finska sidan.
 
P paralun skrev:
Jo men rena dumheterna om det inte byggs nya SMR kärnkraftsreaktorer, Luleåområdet borde vara perfekt.
Fortum har långt gångna planer att bygga på den finska sidan.
Jag är faktiskt genuint orolig för att Svenska Kraftnäts prognos faktiskt kommer stämma, dvs att vi är nettoimportörer redan år 2027. Det hade inneburit att fossila bränslen sätter våra priser en stor del av året och i princip hela vintern. När det händer är vi ju uppe i 3kr/kWh nästan hela tiden.

Än värre är också att i bristsituationer är vi då enligt SvK i behov av import på 7-8000MW. Priserna kommer dra iväg nått enormt och vi kommer behöva ransonera.

Nej nu får ni ta och lugna ner mig. Säg att lagringslösningarna kommer magiskt att bli klara om några år. De blir superbilliga och vi kommer aldrig mer ha några elproblem. Vi ploppar upp vindkraftverk över hela vårt landskap och längs med kustremsorna. Och ta mig tusan, det kommer blåsa även de kallaste vinterdagarna!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag är faktiskt genuint orolig för att Svenska Kraftnäts prognos faktiskt kommer stämma, dvs att vi är nettoimportörer redan år 2027. Det hade inneburit att fossila bränslen sätter våra priser en stor del av året och i princip hela vintern. När det händer är vi ju uppe i 3kr/kWh nästan hela tiden.

Än värre är också att i bristsituationer är vi då enligt SvK i behov av import på 7-8000MW. Priserna kommer dra iväg nått enormt och vi kommer behöva ransonera.

Nej nu får ni ta och lugna ner mig. Säg att lagringslösningarna kommer magiskt att bli klara om några år. De blir superbilliga och vi kommer aldrig mer ha några elproblem. Vi ploppar upp vindkraftverk över hela vårt landskap och längs med kustremsorna. Och ta mig tusan, det kommer blåsa även de kallaste vinterdagarna!
Allt är helt beroende av vad EU beslutar för den gemensamma energimarknaden.
Nu tror jag man får ihop en lösning under hösten, Tysklands industri vacklar och Frankrike är fast besluten om att det inte ska finnas några oklarheter om kärnkraft.
https://www.europarl.europa.eu/factsheets/sv/sheet/45/den-inre-marknaden-for-energi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.