Kaffestugan i både Mora och Orsa är också bra.

Det gamla timmerhuset i Orsa ger också extra plus i kanten för mysig miljö.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
mexitegel mexitegel skrev:
Kaffestugan i både Mora och Orsa är också bra.

Det gamla timmerhuset i Orsa ger också extra plus i kanten för mysig miljö.
Passerade Kaffestugan i Orsa för några veckor sen, var bara där två dagar och hade schemat späckat med annat men la det på minnet till nästa resa norröver.
 
  • Älska
mexitegel
  • Laddar…
Maria T
A Argastesnickaren skrev:
Ebbas fik i Helsingborg.
Retro ställe där 50 talet är i fokus.

[länk]
Har en god vän, Helsingborgare i förskingringen, som hälsar på sin nu 93-åriga mamma i Hbg varje sommar, han har nämnt detta fik inte minst för att de har bra utbud för nötallergiker och glutenintoleranta.
 
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Kanel & Kummin
Vedugnsbageri med mycket gott, mellan Borlänge och Säter.

[länk]
Det är så man känner hur gott det doftar bara genom att titta på den där brödhyllan de visar upp.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lite från västra Östergötland,

Väderstad konditori, köer ibland mellan 12 - 14 dock... väldigt populärt utflyktsmål för boende i västra delen av östergötland. Finns ett antal butiker i anslutning ockå, bl.a. byggnadsvårdsbutik.

Bahnhof i Sya, ganska nära Väderstad och väldigt populärt. Helt veganskt och minst lika mycket lunch som fika. Låt inte det veganska avskräcka... riktigt gott och framför allt semlorna är fantastiska.

Farfarsstugan norr om Motala vid Övralid, om man vill ha en oslagbar utsikt över Vättern.

Kaféet vid Bona handelsträdgård, litet och oprentiöst men hembakat och väldigt gott.
 
  • Gilla
Foxy och 3 till
  • Laddar…
Maria T
bonnier bonnier skrev:
Lite från västra Östergötland,

Väderstad konditori, köer ibland mellan 12 - 14 dock... väldigt populärt utflyktsmål för boende i västra delen av östergötland. Finns ett antal butiker i anslutning ockå, bl.a. byggnadsvårdsbutik.

Bahnhof i Sya, ganska nära Väderstad och väldigt populärt. Helt veganskt och minst lika mycket lunch som fika. Låt inte det veganska avskräcka... riktigt gott och framför allt semlorna är fantastiska.

Farfarsstugan norr om Motala vid Övralid, om man vill ha en oslagbar utsikt över Vättern.

Kaféet vid Bona handelsträdgård, litet och oprentiöst men hembakat och väldigt gott.
Här anar jag flera riktigt fina utflyktsmål - kombinationen handelsträdgård och café är alltid värt en omväg.
 
Isåfall ska du omväga dig förbi Fröken Trulls på Orust (Ellös);

Antikvitetsbutik full av möbler och föremål under ett glastak med en roddbåt hängande ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och när du ändå är i de faggorna så finns även Kärrstegens Gård i Ljungskile.

Konditoriinteriör med bakverk, skyltfönster, kakburkar, person bakom disken, hyllor fyllda med godsaker och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
trilithium och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Inser nu att jag själv inte skrev vidare information om det lilla caféet jag nämner i första inlägget; skyller lite på att jag faktiskt inte vet om det har ett eget namn för alla kallar det bara för "kaffepannan".
Drivs i Botkyrka-Salems hembygdsförenings regi och omgivningarna är intressanta för den som uppskattar runstenar och stenåldersfynd. https://www.botkyrka-salem-hemslojd.se/
 
Buffils Annas i Siljansnäs är värt ett besök.
Slående utsikt, utbudet av duppa kändes lite begränsat och "köpt" men gott.
Landskap med parkering, sjövy, molnig himmel, träd, staket, och en person som promenerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Kafe Klavér utanför Mariefred är värt att åka till. Fin utsikt, god mat och generösa portioner. Och det bästa är deras pajer, man får själv välja hur stor bit man vill ha :)
https://maps.app.goo.gl/vvEws3NKfSeHQkZKA
 
  • Gilla
Siv58 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
mexitegel mexitegel skrev:
Isåfall ska du omväga dig förbi Fröken Trulls på Orust (Ellös);
Redigerar mig - handelsträdgårdar och antikbodar med tillhörande eller närliggande fik är alltid värda en omväg.
Förresten är Lyckorna i Ljungskile en västkustfavorit.
 
  • Älska
mexitegel
  • Laddar…
Maria T
S skalbagge skrev:
Kafe Klavér utanför Mariefred är värt att åka till. Fin utsikt, god mat och generösa portioner. Och det bästa är deras pajer, man får själv välja hur stor bit man vill ha :)
[länk]
Det har jag besökt för några år sedan, får se till att återbesöka!
 
  • Gilla
skalbagge
  • Laddar…
Fairlane
Jag får rekommendera Klockargårdens Våffleri i Grödinge. Trevligt både sommar och vinter. Våfflorna är väl iofs det som vi åker dit för (finns även glutenfria), både matvåfflor och dessertvåfflor, men det finns hemgjord glass, rabarberpaj etc också. Trevligt både ute och inne. https://www.klockargardensvaffleri.se/bilder/

Ännu längre ut mot Skanssundet finns Eldtomta Café. Jag har inte testat det själv, men folk säger att det är bra.
 
  • Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
.Nu var det några år sen jag var där senast, men om man gillar glass och är i närheten av Söderköping så finns Smultronstället.
Har varit till Smultronstället ett par gånger, problemet är att det är för populärt = Lååånga köer de gånger jag varit dit, men härliga glassmenyer. En bägare med två kulor glass, en rosa och en gul, med en plastsked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat ställe jag tipsar om med glass är Glassbaren i Bräcke https://www.facebook.com/people/Glassbaren-i-Bräcke/100057708690959/?locale=sv_SE

Körsbärsglassen där kommer från en annan galax !!
 
  • Gilla
winyl och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Fairlane Fairlane skrev:
Ännu längre ut mot Skanssundet finns Eldtomta Café. Jag har inte testat det själv, men folk säger att det är bra.
Var på våffleriet samma år det öppnade så det är ett tag sen, men på Eldtomta var jag förra måndagen och det är trevligt. Man ska sätta sig i trädgården på husets baksida om man inte verkligen vill sitta på uteplatsen jämte vägen och kolla på hojar och andas avgaser.
Jag åt en smörgås med rökt lax och mitt sällskap valde sallad med rödbetor och chèvre, vi blev nöjda och mycket mätta.
https://eldtomtacafe.se/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.