Vad har de gjort för ingrepp i isoleringen som pajat den? (har inte läst hela tråden)
 
Bex0 skrev:
Nej på natursten alltså.

Ja, det är tydligen OK så länge värmen fortfarande kan stanna i huset. Nu har det ju varit nästan nere på nollan i vårt hus trots en härlig elräkning på 12000...
Värmesystemet räknas inte heller som underdimensionerat, varför "en av kärnegenskaperna saknas i fastigheten enligt Jordabalken kap 19, paragraf 4" för att citera juristen.
Nollan:O Ja då har ni verkligen problem med isoleringen. Min ladugård håller ju till och med frostfritt utan någon värmekälla alls...
 
Ja, vid -30 var det ca 2.5 plusgrader inne i huset. Vi bor ju inte där längre , utan har fått hyra in hos hos mina svärföräldrar i väntan på att isoleringen av huset skall bli klart.
 
Bex0 skrev:
Ja, vid -30 var det ca 2.5 plusgrader inne i huset. Vi bor ju inte där längre , utan har fått hyra in hos hos mina svärföräldrar i väntan på att isoleringen av huset skall bli klart.
Låter inget roligt, lider med er..
Hur är taket förresten, ingen isolering där heller?
Du har inga bilder på golven o väggarna? Skulle vara intressant att se hur det ser ut....
 
Redigerat:
Fy vad tråkigt! Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för er och att ni snart får ordning på huset så att ni kan bo där igen.
 
På vinden fanns ju spånisolering, dock har vi tilläggsisolerat sedan vi tog över huset men det hjälper inte nedervåningen så mycket när det drar så kallt från golven. Har tyvärr inga bilder att delge, de ligger i kameran fortfarande.

Tack för omtanken i alla fall, små ljusglimtar i den här röran!
 
Nyfiken om det har skett några framsteg? Som många andra säger här, hoppas det löser sig...
 
Tja, vår snickare jobbar på, huset står där det står med 4 väggar och ett tak...

Kravbrev är skickat till säljarna som de bestred (skulle jag också gjort), så de har kontaktat en jurist och de ska nu besiktiga huset den 21 februari. Blir 3e besiktningen nu...

Så det händer inte så mycket. Jag vill flytta hem!!
 
Bex0 skrev:
Kravbrev är skickat till säljarna som de bestred (skulle jag också gjort), så de har kontaktat en jurist...
Nu var det ett tag sedan jag läste tråden och jag kommer inte ihåg alla detaljerna. Men jag måste bara fråga: Säljarna har skaffat en jurist, har du gjort detsamma?

Såvida du inte är en klippa på juridik bör du nog se till att jämvikten behålls och göra samma sak som säljarna. Se t.ex. över vad din hemförsäkring '(rättsskyddet) täcker samt kontakta villaägarnas jurist (gratis om du är medlem). De kan nog ge dig några råd om hur du går vidare.

Det finns exempel på fall där det bara har varit spel mot ett mål (d.v.s. bara ena parten har haft en jurist) och det slutar sällan bra för den som tror att "själv är bäste dräng".

Lycka till! :)
 
Y
Vet iofs inte vad du ställer för krav på säljarna men som köpare har man långt gående undersökningsplikt och ett hus som är över hundra år gammalt är ju inte ett nytt hus precis. När huset byggdes hade man murstock som värmde även trossbotten och därför hade man inte förr i tiden samma standard för isolering och ved hade man gott om.
Men jag skulle satsa mina pengar på renovering istället för att avlöna dyra advokater, inte minst säljarens.
 
Ja, vi vet om vår undersökningsplikt men i detta fallet är det inget vi kunnat veta, enligt både oss, snickaren och en besiktningsman som varit här nu i januari. Vi köpte huset i juli och då fanns inga tecken på att det skulle bli såhär. Det syns verkligen inte någonstans att huset skall vara så här in i h... kallt på vintern, vilket våran jurist kallar så fint att en kärnegenskap fattas i fastigheten.

Eviljava: Vi har självklart en jurist inkopplad som går på hemförsäkringen.
 
Hur har det gått med hus, isolering, hemflytt, jurister och krav på säljare?
 
Oj, här inne har jag inte varit på länge! Bor i huset, isoleringen är halvklar (stålarna slutt och stallbygge påbörjat), har nog varit 5 besiktningsmän här och just nu ligger det i tingsrätten. Skitdrygt faktiskt.
 
Men om golvet helt saknar isolering bör man väl kunna upptäcka vid en riktig besiktning ? känns som besiktningsmannen gjort ett dåligt jobb.
 
Ja, det har några av dom senare besiktningsmännen kommit på. Att han också missat att det var tomt med isolering på många andra ställen + ett bakfall i badrummet som var nyrenoverat styrker ju blåbärs-tankarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.