Bex0 skrev:
Ja jag trodde också det, för ett dolt fel är väl något som varken vi eller säljarna kunnat veta om?
Detta är ju något de måste vetat, men de hävdar fortfarande att de inte haft kallt , varken på golven eller i själva huset. Vad som skiljer denna vinter från andra kan jag dock inte komma på, för 3 grader räknar jag som kallt inne i alla fall...
Mäklaren är väl den som kan intyga allt.
Att påstå att man har sprutat in isolering när det uppenbarligen inte finns isolering är ett bedrägligt beteende och kan nog knappast gå som "dolt fel".

Huruvida de har upplevt att det har varit kallt eller ej saknar betydelse. De har lämnat en utfästelse om husets egenskaper som visat sig vara lögn. Kan du bevisa att denna utfästelse lämnats har du nog ett case här? Ta ett snack med mäklaren ang. detta (och spela gärna in samtalet).

Jag tycker även att det kan vara läge att rådfråga en jurist.
 
Som sagt längre upp i tråden är en jurist kontaktad som tycker att vi har ett solklart fall här, eftersom huset inte ens är beboeligt.
 
Lycka till, se till att hålla oss uppdaterade!
 
Finns det något spjäll eller skorsten där värmen far ut. I såfall så kanske det blir extra dragit runt de otäta golven om ett ev spjäll inte är stängt.
 
Tyvärr, skulle jag vilja säga, är alla spjäll stängda.

De 2 värsta golven är nu åtgärdade, där inne är det 13 grader så en klar förbättring men fortfarande inte beboeligt.

Håller er uppdaterade.
 
Bex0 skrev:
det finns bara innervägg-ett timmerlager - en ytterpanel. ingen isolering alls.
ingen vindpapp heller? Då blåser det ju genom på många ställen ....
gaia
 
Hej!
Du skriver att ni har LLVP och element. En LLVP vid 20 minus ger knappt inget alls, de bästa på marknaden kanske 3-4kw. Så för det första vad har ni för LLVP?
Har ni kollat vad ni har för effekt på era element? De kanske är för små helt elnkelt i ett gammalt dragigt timmerhus kanske man behöver uppåt 1000w under varje fönster i de största rummen och 500-750w i sovrum osv. Jag skulle rekomendera er att kolla hur mycket kåken kräver. Låna ett par rejäla byggfläktar och kolla av ett rum i taget. Stäng till rummen o se om det blir varmt.
Du skriver att det iaf är timmer i väggarna och viss isolering i golven och taket, då ska det inte vara omöjligt att värma upp stugan. Jag tror helt enkelt att ert värmesystem är för underdimensionerat.

Köpte själv ett 1800 talshus för två år sen och känner igen era problem :) . Låg sömnlös på nätterna, funderade på dolda fel, ersättning, mäklare osv, osv osv osv. Men inköp av kraftfullare element, isolerat, eldning i en kraftfull kamin så har vi det nu varmt och skönt inne.
Att driva process mot säljare o krångla verkar bara jobbigt och energikrävande tycker jag. Allt går att lösa med isolering och tro mig, det behöver inte bli jättedyrt.
Ge inte upp bara. Att köpa ett gammalt hus brukar framkalla ångest i början, när man inser att allt är fel. Men det går över :)
 
Redigerat:
Självklart skall ni driva detta mot säljarna. Ni har helt uppenbart blivit lurade då säljarna farit med osanning med flera saker. Ta dock reda på om säljarna har några tillgångar först. Det tjänar inte mycket till att vinna i tingsrätten om säljaren inte har några tillgångar att betala ev skadestånd.
Ni kan förmodligen processa fram pengar för att betala för en del av de åtgärder ni måste göra för att få huset beboeligt. Viktigt dock att säljaren har betalningsförmåga, annars står ni bara där med advokatkostnader plus allt det andra.
 
Magnus_Andersson skrev:
Självklart skall ni driva detta mot säljarna. Ni har helt uppenbart blivit lurade då säljarna farit med osanning med flera saker. Ta dock reda på om säljarna har några tillgångar först. Det tjänar inte mycket till att vinna i tingsrätten om säljaren inte har några tillgångar att betala ev skadestånd.
Ni kan förmodligen processa fram pengar för att betala för en del av de åtgärder ni måste göra för att få huset beboeligt. Viktigt dock att säljaren har betalningsförmåga, annars står ni bara där med advokatkostnader plus allt det andra.
Öhh...hur tänkte du nu?
"Processa fram pengar" för att det är kallt och dragigt i ett hus byggt för 100+ år sedan med originalgolv och direktel?
En process kan ta flera år och kosta 100 000+ kronor, utgången är synnerligen oviss och förlorar man (vilket känns troligt) får man betala hela kalaset...hade man växlat summan i tjugor och eldat med i kakelugnen hade det värmt en stund åtminståne...


Bex0: Finns det skriftliga utfästelser från säljaren att huset ska ha hyfsad standard på isoleringen finns möjligen en grund för att föra en talan mot säljaren.
Undersöknigsplikten är mycket långtgående, och att vara en skitstövel är tyvärr inte straffbart...jag lider med er i denna sura situation, mitt råd är att lägga energin på att få kåken beboelig.
 
Fotografen skrev:
Öhh...hur tänkte du nu?
"Processa fram pengar" för att det är kallt och dragigt i ett hus byggt för 100+ år sedan med originalgolv och direktel?
En process kan ta flera år och kosta 100 000+ kronor, utgången är synnerligen oviss och förlorar man (vilket känns troligt) får man betala hela kalaset...hade man växlat summan i tjugor och eldat med i kakelugnen hade det värmt en stund åtminståne...


Bex0: Finns det skriftliga utfästelser från säljaren att huset ska ha hyfsad standard på isoleringen finns möjligen en grund för att föra en talan mot säljaren.
Undersöknigsplikten är mycket långtgående, och att vara en skitstövel är tyvärr inte straffbart...jag lider med er i denna sura situation, mitt råd är att lägga energin på att få kåken beboelig.
Håller helt med dig.

Men jag är mest nyfiken på vad ni har för kapacitet på era element och LLVP. Ett så gammalt hus kräver stor effekt och ett riktvärde brukar vara ca: 70W m2
 
Fotografen skrev:
Öhh...hur tänkte du nu?
Jo, jag antog att utfästelser som "vi har sprutat isolering i väggarna" och "15000kwh per år"'är saker som är väldigt betydelsefulla när man köper ett hus. Även om undersökningsplikten är långtgående så skall man ju kunna räkna med att objektsbeskrivningen är någorlunda korrekt, och åtminstone inte innehåller en massa lögner. -8 grader vid golvet låter bisarrt. Eftersom man tydligen inte ens kommer åt att se golvkonstruktionen utan att bryta upp golvet är ju detta golvdrag svårt att kontrollera mitt i sommaren. Jag har naturligtvis inte läst avtalet utan utgick från fakta i tråden.

Jag befinner mig just nu i ett stort hus från 20-talet och inte blåser det kall luft upp genom golvet här, trots att det inte är gjort några våldsamma isoleringsåtgärder. En llvp och kamin håller 20 grader här inne (160 kvm i två plan). Minus 10 nu, vid minus 26 behövs nog radiatorer också förstås.

Jag utgick från att säljarens utfästelser finns dokumenterade på något sätt. Tex om man köper ett hus där det står att huset är dränerat för ett år sedan skall man inte behöva undersöka att dräneringen faktiskt fungerar. Står det att det är gjort borde man kunna utgå från att det är riktigt gjort. Samma gäller väl för väggarna. Står det att de sprutat isolering i väggarna så skall man inte behöva riva delar av väggarna för att kontrollera detta. Om detta är ett muntligt löfte behövs förstås vittnen.

Jag håller dock med om att en process är våldsamt jobbig och kan vara ett vågspel, men man kan kanske nå en förlikning och slippa rätten. En bra advokat lär behövas. En förutsättning är ju också att säljaren har medel att betala och får klart för sig att rätten väntar utan förlikning. En ev process är lika jobbig för säljaren. Man ju skippa rätten om förlikningen misslyckas och man inte orkar/vågar..

För säkerhets skull skall jag tillägga att jag inte har drivit någon liknande process själv och inte har så mycket koll på juridik när det gäller fastigheter . Mest koll på avtalsrätt, men vissa delar borde ju vara samma. Tex att ev skadestånd/ersättning avgörs av vilken skada man lidit pga avtalsbrott/lögner/ felaktigheter i dokument.

I övrigt håller jag med om att det första man bör göra är se till att det går att bo där, men dokumentera allt som görs och hur det ser ut/fungerar innan ni gör om eller isolerar.
 
Nej, ingen vindpapp i väggen vad jag vet. Det finns lixom ingenting.

Vi har satt in en Nordic Inverter LLVP, den nyaste modellen som fanns 1 september. Elementen kan jag ej svara på, men då det sitter ett (gigantiskt) under varje fönster på undervåningen tror jag knappast det är underdimensionerat. I det rummet som är helt omisolerat i golvet håller vi 20 grader med stängda dörrar. Så uppenbarligen hjälper det ju att göra om golven.
Men vi får se när besiktningsmannen kommer den 10 januari vad han säger.
Enligt vår advokat som gått igenom papper och så vidare så har vi ett såpass starkt fall att vi kan häva köpet. Det är dock ingenting vi vill göra har vi kommit fram till, vi vill ha ersättning för att de utelämnat ganska väsentliga uppgifter, tex att det inte ens går att bo där under vintern.

Nu är här -15 och med alla element på och LLVP har vi 13 grader i huset.
 
Bex0 skrev:
Nej, ingen vindpapp i väggen vad jag vet. Det finns lixom ingenting.

Vi har satt in en Nordic Inverter LLVP, den nyaste modellen som fanns 1 september. Elementen kan jag ej svara på, men då det sitter ett (gigantiskt) under varje fönster på undervåningen tror jag knappast det är underdimensionerat. I det rummet som är helt omisolerat i golvet håller vi 20 grader med stängda dörrar. Så uppenbarligen hjälper det ju att göra om golven.
Men vi får se när besiktningsmannen kommer den 10 januari vad han säger.
Enligt vår advokat som gått igenom papper och så vidare så har vi ett såpass starkt fall att vi kan häva köpet. Det är dock ingenting vi vill göra har vi kommit fram till, vi vill ha ersättning för att de utelämnat ganska väsentliga uppgifter, tex att det inte ens går att bo där under vintern.

Nu är här -15 och med alla element på och LLVP har vi 13 grader i huset.
Nordic inverter? Antar att det är en IVT då?
Kolla på elementen, det står på dom vad de har för effekt. Vilket läge står termostaterna på, kör ni dom på hög effekt, känns dom rejält varma?
 
Ja precis en IVT. Vi kör dom så varma så de blir klibbiga och inte går att ta på. Men det hjälper ju inte. Ska kika imorgon när jag åker till huset vad som står på elementen.
 
Bex0 skrev:
Ja precis en IVT. Vi kör dom så varma så de blir klibbiga och inte går att ta på. Men det hjälper ju inte. Ska kika imorgon när jag åker till huset vad som står på elementen.
Gör det. Räkna sedan ut hur många W du får av samtliga element i kåken + pumpen(max 3kw på den nu när det är så kallt), sen delar du med husets uppvärmda boyta.
Hoppas allt löser sig för er och ge inte upp om ni trivs med huset för övrigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.