sysmali
Innebär "§16 Besiktningsklausul. Köparen har rätt att efter köpet låta besikta fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman." att detta måste göras på plats?

Eller räcker det att "sakkunnig" kikar på bilder/filmer/dokument på fastigheten?
 
Ja måste en besiktning ske på plats och av en fysisk person? Det ni gjorde var att tillfråga den allvetande google och fick svaret dyrare än vad ni trodde.
 
Som sagt det kan ingen veta förrän det finns ett rättsfall i frågan om hur en sådan lite luddig besiktning skall gå till.

Personligen skulle jag inte chansa, om jag vill häva så skulle jag ha sett till att följa hävningsklausulen bokstavstroget. Det är troligen onödigt att följa den så strikt, men då uppstår inte oron, "har jag gjort rätt" eller kommer det en stämning på typ 1 miljon i nästa vecka?
 
  • Gilla
10802
  • Laddar…
Alla tolkar vi saker olika.
Jag tolkar det så här.
Sakkunnig besiktingsman, är just en sån, inte köparen eller dennes plattsattarkompis.
Klausulen gällde badrummet, och köpet kunde hävas om det var nått fel på väggen där.
Fasaden fanns upptagen i prospektet, och den är ingen anledning att avbryta köpet.

Klausulen var ingen ångervecka.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Jo i praktiken är det det. Förr fanns det ofta med villkor. Vilket inte sällan ledde till konflikter om hurvida villkoren var uppfyllda. Därför har man i dagsläget i princip inga krav för när man får hoppa av. Om du av någon anledning ångrar dig efter att ha tittat närmare på fastigheten så går det. Det finns naturligtvis nackdelar med det systemet. Man kan ju tycka att TS borde läst in sig på fasadtypen innan de skrev något avtal.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73
Isakare Isakare skrev:
Fasaden fanns upptagen i prospektet, och den är ingen anledning att avbryta köpet
Nu blandar du ihop besiktningsklausul och dolda fel. Såklart kan man efter besiktningen avbryta köpet pga kända fel eller riskkonstruktioner.
Det är då tillsammans med besiktningsmannen man sätter sig in i innebörden av husets skick.
 
Isakare Isakare skrev:
Alla tolkar vi saker olika.
Jag tolkar det så här.
Sakkunnig besiktingsman, är just en sån, inte köparen eller dennes plattsattarkompis.
Klausulen gällde badrummet, och köpet kunde hävas om det var nått fel på väggen där.
Fasaden fanns upptagen i prospektet, och den är ingen anledning att avbryta köpet.

Klausulen var ingen ångervecka.
Så som den klausulen är formulerad så begränsar den inte på något sätt till väggen i badrummet, eller någon annan begränsning.

OM man följer den bokstavstroget, så kan man efter genomförd besiktning häva med motivering att huset är fult.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle se på det i två steg.

Först det ordagranna, där säljaren har rätt, då hävningen enligt klausulen förutsätter att det först gjorts en besiktning för att få åberopas.

Sen det avsedda, att köparen har rätt att ändra sig efter att ha förvärvat ytterligare kunskap om köpet (och där skälen för hävning är extremt låga).

Då säljaren inte har något att vinna på att besiktningen faktiskt utförs skulle jag säga att det villkoret är utan betydelse eller att ersättningen säljaren skulle kunna få är obetydlig.

Likt flera andra har jag svårt att se att säljaren har något att komma med även om hen uppenbarligen befinner sig i en svår situation. Men det är (hade varit?) å andra sidan lätt för er att faktiskt gå dit och besiktiga med någon, och sen (åter igen) häva köpet. Billigare än att ta in en advokat hade det också varit. :cool:
 
Jag håller med, troligen är det inget problem. Men som sagt jag hade oroat mig (i onödan?) om det var jag, och sett till att försöka uppfylla klausulen ordagrant.
 
Ӥ16 Besiktningsklausul
Köparen har rätt att efter köpet låta besikta fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman.
Om köparen efter att ha genomfört en såden besiktning inte önskar stå fast vid köpet, äger köparen rätt att begära köpets återgång.”

Jag tycker det står i klartext.
Om köparen efter en besiktning av sakkunnig besiktningsman önskar häva köpet har köparen rätt till det.
Har ingen besiktning ägt rum har således köparen inte rätt att häva köpet.
Gissningsvis gäller det att lägga fram ett besiktningsprotokoll med rätt datum i samband med hävning om det skall vara helt rätt.
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
M Magnus_Andersson skrev:
Ӥ16 Besiktningsklausul
Köparen har rätt att efter köpet låta besikta fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman.
Om köparen efter att ha genomfört en såden besiktning inte önskar stå fast vid köpet, äger köparen rätt att begära köpets återgång.”

Jag tycker det står i klartext.
Om köparen efter en besiktning av sakkunnig besiktningsman önskar häva köpet har köparen rätt till det.
Har ingen besiktning ägt rum har således köparen inte rätt att häva köpet.
Gissningsvis gäller det att lägga fram ett besiktningsprotokoll med rätt datum i samband med hävning om det skall vara helt rätt.
Det står INTE att man måste visa upp ett besiktningsprotokoll, inte heller att det ska vara en auktoriserad besiktningsman, utan en sakkunnig. Dvs har man själv kunskaper om det man anger som orsak till hävandet så är man sakkunnig. Och det har köparna. Men de måste givetvis åka och titta på det en gång till, eftersom besiktningen ska ske efter köpet.
 
Besiktningsklausulen är i praktiken helt öppet köp. Som köpare behöver man inte ens motivera varför man avstår köpet. Sakkunnig kan vem som helst vara det är ingen skyddad titel. Om köparen efter köpekontrakt ändrar sig så är det (tyvärr i vissa fall) fritt fram.

Det står ingenstans vem som är sakkunnig, hur det ska besiktas eller något annat bindande. En andra synpunkt på fasaden/kakel/våtrum efter besiktningen räcker gott och väl.

Tidigare fanns det klausuler där "allvarligare" fel skulle upptäckas, men det gav bara mer krångel i tolkningen. Därför gäller "öppet köp" nuförtiden.
 
  • Gilla
Hankerella och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst igenom alla svar, men det finns en enkel lösning.

Visst, det står (enligt ditt första inlägg) att ni har RÄTT att låta besiktiga huset av en sakkunnig, men samtidigt står det att ni bara kan häva köpet efter besiktningen. Därför behöver ni ta dit en besiktningsman. Viktigt att göra exakt det som står i klausulen.

Jag har varit i precis samma sits själv. Jag ringde en sakkunnig besiktningsman och förklarade läget. Sa att han får 500 kr om han åker förbi bostaden på vägen hem och tittar runt i 5-10 minuter, helt utan protokoll. Inga problem, sa han. Sen var den saken löst.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Om du anser att du är att betrakta som ”sakkunnig besiktningsman” och kan övertyga tingsrätten om det vid eventuell tvist så är det väl bara att köra på.
 
  • Gilla
Pete77
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Besiktningsklausulen är i praktiken helt öppet köp. Som köpare behöver man inte ens motivera varför man avstår köpet. Sakkunnig kan vem som helst vara det är ingen skyddad titel. Om köparen efter köpekontrakt ändrar sig så är det (tyvärr i vissa fall) fritt fram.

Det står ingenstans vem som är sakkunnig, hur det ska besiktas eller något annat bindande. En andra synpunkt på fasaden/kakel/våtrum efter besiktningen räcker gott och väl.

Tidigare fanns det klausuler där "allvarligare" fel skulle upptäckas, men det gav bara mer krångel i tolkningen. Därför gäller "öppet köp" nuförtiden.
Stämmer inte. En sakkunnig besiktningsman är precis vad det heter. Lycka till i rätten att hävda att kreti och pleti är det.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.