Ja, vid t-kopplingens tre gängor och i förminskningsbussningen som manometern sitter i.

Snabbkopplingarna har gummi-packningar.
 
En fundering: Ändstyckena kunde jag dra för hand till deras lägen, och jag tror inte att jag skulle kunna dra dem ett helt varv till ens med nyckel, ventilerna kändes mer rimligt åtdragna. Har någon annan samma erfarenhet?
 
Det jag minns är att fördelarrören var åt helvitta tröga att dra tillräckligt långt.....
 
Jag har fått tag på en annan firma för gjutningen. På måndag morgon kommer betongen. Denna offert hamnade på 24k inkl pump , vilket väl får betraktas som ok i sammanhanget.

Så nu vill det till att skynda med de sista grejorna.

Jag försökte häromdan att avlufta golvvärmen, men snabbkopplingarna i kromad mässing jag köpt på jula verkade inte funka ordentligt med mina trädgårdsslangskopplingar. Köpte istället sedan motsvarande på biltema fast i aluminium. De funkade bättre. Avluftningen gick bra tror jag, men när jag sedan stängde utloppet och trycket ökade, började det läcka i mina gängtejpade skarvar. Jag hade förutsett detta och skaffat lin och pasta så igår skruvade jag isär och ihop igen med lin. Då verkade det bli tätt.

Installation av golvvärmessystem med rör, kopplingar och tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knappt fyra bar nådde mitt (komunala) tappvatten upp till vid denna inkoppling.

Kan man strypa slingorna på både inlopp och utlopp? De nedre (insex) lyckas jag inte rubba åt något håll, men de verkade vara öppna i alla fall.

Byggaren var här häromdagen och mätte lite och vi resonerade lite om gjuthöjden och så. Isoleringen blev inte helt jämnhög. Framförallt en skiva av cellplasten låg allra högst. Vi kom därför överens om att jag skulle byta just denna skiva mot en 70mm-skiva istället. Tog första bilden när jag klippt armeringen:
Golvvärmerör och armeringsnät klara för gjutning, med synliga skarvar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan när det var "återställt":
Armeringsnät på cellplastisolering för golvvärme med skurna och avluftade rör samt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Armeringsnät ska överlappa lite. Annars så spricker det i skarven.
 
  • Gilla
EL Anders
  • Laddar…
...vilket är något man kan utnyttja genom att lägga skarvarna utan överlapp under en vägg. Då ökar chansen för att man får krympsprickorna där istället för mitt på en golvyta där man inte vill ha dom.
 
Btw, hur mycket betong fick du för 24kkr ink pump?
 
Jag kommer inte hinna fixa ytterligare med armeringen och om det nu spricker så är väl inte det hela världen heller.

Offerten är på 4 m3 vibfri betong enbart slodning ingen glättning, men det blir säkert närmare en m3 över. 10 kkr plus moms för betongen enbart, 4 kkr plus moms pump resten arbete - rot.
 
  • Gilla
Per_Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Med en halvering från första offerten skulle jag vara nöjd också.
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Håller också på att renovera ett rum i källaren. Har precis fyllt 19 och att läsa igenom hela denna tråden var verkligen givande, massor med inspiration.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder på hur det ser ut idag? & även hur många timmar uppskattar du att du har lagt på detta projektet?

Mvh
Jakob
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag har ju hållt på med detta sedan hösten 2015, så hur många timmar som jag laggt har jag dålig koll på. Inte för att jag önskar det vara annorlunda, men hade jag inte haft några barn då hade jag nog varit klar under 2016 eller så.

Vad gäller hur det ser ut nu, här kommer en uppdatering hur det ser ut vid T - 12 timmar, där T är betongbilens planerade ankomst.

Renoveringsprojekt visar armeringsnät placerade på en betongplatta i förberedelse för gjutning, med synliga rör och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät på en gammal garageplatta inför betonggjutning, med distanser placerade ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armeringsnät placerat i uppgrävd ränna i garageplatta med synlig avloppsledning och en hink fylld med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armeringsnät på en uppbruten betongplatta i ett garage, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggaren tyckte att jag skulle armera rännorna i gamla garageplattan med armeringsnätet jag hade över. Han skulle ta med lite fler distanser i morgon bitti.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 5 till
  • Laddar…
Nu har det hänt lite grejer här:

Byggplats med uppgrävda brunnar. Person i arbetskläder preparerar för betongarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongbil parkerad vid ett bostadsområde i skymningen, förberedd för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En betongbil från Skanska parkerad utomhus, redo att hälla betong för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd våt betong med brunnsring i ett underlag för golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betong på golv med verktyg och brunnar, redo för efterarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betong på källargolv som väntar på efterarbete för att skapa lutning mot brunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggaren kommer tillbaka snart för att forma lite fall kring brunnarna när betongen stelnat till lite grann.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
Spännande tider för dig! =)
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Ser grymt ut!
Jag tänker på dina avloppsrör, kommer du isolera dem? :)
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
J Jakob_ skrev:
Ser grymt ut!
Jag tänker på dina avloppsrör, kommer du isolera dem? :)
Hur menar du? Jag fattar inte...sorry!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.