mattiasp skrev:
Från beställning, till att jag fick ett mail om att varorna var på väg, tog det 73 minuter.
Oj, det var snabbt! För mig tog det hela 88 minuter från beställning till att varorna var på väg...
 
Ellagård skrev:
Oj, det var snabbt! För mig tog det hela 88 minuter från beställning till att varorna var på väg...
Jag försöker köpa fel saker tror jag. Danish oil verkar inte finnas här. Någon som vet var det finns (postorder, gärna Sverige)?

--- Mats ---
 
jac skrev:
i Malmö finns den i butik hos T H Nyman:
[länk]
Tack,

Skall bli spännande att prova.

--- Mats ---
 
Ligger inte Ernst P någon stans där nere i krokarna :rolleyes: och dom har väll Danish oil.

pär
 
Från Stockholm sett så kanske Göteborg och Malmö är samma sak. Men vi tycker nog inte att Ernst P finns "i krokarna". Men å andra sidan så säljer de väl på postorder och det var väl det Mats frågade efter egentligen.

Däremot visade sig T H Nyman ha endel produkter från just Ernst P. Jag besökte dem för första gången igår just för att köpa en flaska Danish Oil. (Rustins 500ml kostade 130:) De hade tom shellack på hyllan och samt en mängd vax- (eller var det schellack-) stänger och liknande för att laga trä. Men framför allt så har de beslag i mängd, även riktigt gamla förpackningar. Så här kan man nog fynda om man söker något som "inte går att få tag på".
 
mattiasp skrev:
31 Stück10300045OSMO Hartwachs-Öl Farblos matt 3062
- Größe: 750 ml
20,49 EUR19%20,49 EUR
41 Stück10300093OSMO Hartwachs-Öl farblos Seidenmatt RAPID 3232
- Größe: 750 ml
22,49 EUR19%22,49 EUR
Mattias, jag tänkte skicka iväg en beställning, men velar lite mellan Rapid och den "vanliga". Eftersom du beställde båda kan du kanske ge lite råd?

Utöver torktiden (och att du har en matt och en sidenmatt), upplever du någon praktisk skillnad mellan dem? Är det tex någon skillnad vid appliceringen, eller på slutresultatet för den delen?

Jag vill helst ha Rapiden, men inte på bekostnad av "prestanda". Ofta innebär vinst på en punkt förlust på en annan, men den tanken är kanske obefogad i detta fallet?
 
Jag har inte märkt någon skillnad mellan Rapid och vanlig vid applicering, annat än att man kan få på nästa lager efter ett par timmar. Om det är någon skillnad i slitstyrka eller vattentålighet kan jag inte svara på bestämt ännu. Det verkar inte sannolikt. Däremot kan kanske "shelf time" i teorin bli något sämre om man skall försöka hitta någon nackdel, men det är helt och hållet en gissning.
 
Tack för feedbacken Mattias. Utifrån det du skriver lutar det helt klart åt att jag beställer Rapid.
 
Ta en av varje och jämför själv! Det är ju inga stora pengar det handlar om när man tar oljan från DE.
 
Jo, det är kanske smart att ta med en backup-burk av den vanliga om det skulle visa sig att Rapid är mindre lämplig i något läge. Ville främst kolla om dina erfarenheter av Rapid fick några varningsklockor att ringa.

Det är nästan sjukt... på min beställning motsvarar de tyska priserna i snitt 66% rabatt på de svenska!
 
bengtn bengtn skrev:
Jag brukar använda kulturhantverkarnas linolja plus linoljevax.
[länk]
Linoljan brukar göra trät mörkare men om det inte räcker kan du färga med oljebets i lämplig kulör först. (Eventuellt något utspädd om det blir för mörkt.) Lägg på med trasa och torka bort efter en liten stund. (tänk på risken för självantändning och dränk trasorna i vatten innan du slänger dem)
/B
Jag ska behandla en fönsterbräda.

Fick då tipset om att stryka på lasyr och sedan linoljevax. Men när jag såg att Ottossons linoljefärger blandade kulörer rakt i vaxet så känns ju det enklare, dock får man hitta sin egna kulör.
Någon som funderat och provat? För eller emot?
Lasyrfärgen jag köpte är Åldrat trä, hur man blandar denne själv med kulörer är oklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.