snickarboden skrev:
Hmm, rörande vax så kör jag med bivax,kokt linolja och balsamterpentin som man blandar på spisen.
Lär inte vara några problem att blanda pigment i det om man vill. Dessutom så kostar det inte skjortan.

/Kent
Påminner om den linoljevax jag nämnde i början på tråden:
http://www.kulturhantverkarnaswebbshop.se/art-1.asp?id=152&iPageID=9
/B
 
I vilka proportioner blandar du det? Vad för typ av pigment föreslår du?
 
Körde på känn då, börja med bivaxet, lite olja och lite terpentin i sen.
Vanliga pigment lär funka.
Östervärns Färghandel på Värnhemstorget rekommenderar en kollega här bredvid, hon kan tydligen allt om detta.

/Kent
 
Får understöka det där närmare. Var ute på Theofils och spenderade lite pengar häromdagen. Fick med mig, tro det eller ej, en bunk Timbrex golvolja. Tittade en hel del på de olika proverna de hade där och inget av Osmos vaxer/oljor såg ut så som jag ville ha det. Det beror garanterat på att de uppenbart saknade några nyanser som jag sett att Osmo faktiskt säljer i Sverige. För övrigt var tjommen jag pratade med på Theofils inte den bästa på ämnet...
 
phl skrev:
...Fick med mig, tro det eller ej, en bunk Timbrex golvolja...
Har du hunnit testa? Levde Timberex upp till dina förväntningar i så fall?
 
Ja, det har jag faktiskt. Jag testade oljan på en egentillverkad enkel ram till en badrumsspegel byggd i ek från Glimåkra. Jag är nöjd med resultatet så till vida att den oljade finishen är bra. Jag saknade dock pigmentering då jag tyckte att resultatet blev en aningens ljusare än önskat. Skulle kunna se om jag kan fixa en bild i morgon när det är dagsljus i badrummet.

Nästa produkt blir nog något från Osmo. Såg även att Slöjddetaljer säljer diverse oljor och vaxer till bra priser. En hel del av produkterna finns i övriga världen och man kan hitta recensioner av dem om man Googlar lite.
 
Redigerat:
Aha, jag trodde att du hade köpt en olja med pigment i. Men det är intressant att höra vad du tycker ändå. Om du bemödar dig med att ta ett foto så lägg gärna en bit obehandlad Glimåkra-ek bredvid så att man (förhoppningsvis) kan se skillnaden.

När det gäller Osmos hårdvaxolja så får man också ett "ljust" resultat. De flesta andra oljor gör träet mörkare än Osmon. En säljare skulle förmodligen sagt att den bevarar träets naturliga egenskaper eller något i den stilen...
 
Så där ja, nu har jag äntligen kommit ihåg att rota fram kameran. Bry er inte om urslaget i ramen på första bilden ;)

spegel1.jpg

spegel2.jpg
 
phl skrev:
Så där ja, nu har jag äntligen kommit ihåg att rota fram kameran...
Enkelt och stilrent - I like!

Osmon ger ett avsevärt ljusare resultat. Svårt att beskriva, men om jag försöker ändå... säg att det obehandlade virket får en nolla i "förmörkningsfaktor" och spegelramen behandlad med Timberex får en tia, då skulle jag tippa på att Osmon resulterar i ungefär en trea. Jag kan försöka ta ett foto om intresse finns.
 
Intressant! Då är det mao en rätt färgad Osmo-olja man ska testa nästa gång.
 
phl skrev:
Intressant! Då är det mao en rätt färgad Osmo-olja man ska testa nästa gång.
Ja, om man vill ha det mörkt är det nog vägen att vandra...

Här är ett foto på en liten spillbit ek som är behandlad med Osmos matta ofärgade hårdvaxolja. Den vänstra delen är obehandlad, och den högra har fått två strykningar med oljan.
 
  • osmo_ek.jpg
phl skrev:
Så där ja, nu har jag äntligen kommit ihåg att rota fram kameran. Bry er inte om urslaget i ramen på första bilden ;)

[bild]

[bild]
Mycket trevligt spegel - ren och enkel helt i min stil.
 
Tack för berömmet ;) Letade land och rike runt efter en spegel i vettiga dimensioner men hittade inget. Två kvällar i verkstan och en vända hos glasmästaren och detta blev resultatet.
 
phl skrev:
Tack för berömmet ;) Letade land och rike runt efter en spegel i vettiga dimensioner men hittade inget. Två kvällar i verkstan och en vända hos glasmästaren och detta blev resultatet.
Hur är sammanfogningarna gjorda?
 
Har satt all min tillit till lim, inga dolda halvt-i-halvt eller annat tjafs ;) Gerade bitarna i 45 grader, fräste in 4mm spår för kex med handöverfräsen och limmade allt med avklippta kex. Avklippta då de annars inte hade fått plats. Får hoppas det håller, är inte helt hundra men belastningen är ju liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.