R robbs skrev:
Tror jag landat i samma sak, med horisont på 15 år för att anläggningen ska betalat av sig är det ändå en investering över längre tid och att installera nu när hetsen och hypen är som störst känns vanskligt. Vinterns elnota kommer inte hinna påverkas ändå, om man får offert och installation i februari. Finns det något argument för att absolut dra igång processen med att installera solceller så snabbt det går såhär början av september?
Solceller påverkar ju tyvärr inte vinterförbrukninge mycket, helt oavsett, så... Det är bara om du lyckas hitta avtal där du kan kvitta kWh mot kWh i en bank som det ju fungerar bra, men vet inte vilket elbolag som vill göra sådant idag. Tror det fortfarande kan finnas kvar?
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
My energy Partner, västerås
 
R robbs skrev:
Tror jag landat i samma sak, med horisont på 15 år för att anläggningen ska betalat av sig är det ändå en investering över längre tid och att installera nu när hetsen och hypen är som störst känns vanskligt. Vinterns elnota kommer inte hinna påverkas ändå, om man får offert och installation i februari. Finns det något argument för att absolut dra igång processen med att installera solceller så snabbt det går såhär början av september?
Anledningen är väl att om du drar igång det nu kanske du kan ha det klart till nästa sommar. Räkna med att det tar minst 6 månader från att du skriver på tills anläggningen är i drift. Så väntar du till i vår så missar du större delen av nästa års produktion.
 
Det beror nog på din personliga kontakt, den som sedan kommer installera mm. Jag hade som krav att installation skulle ske inom 3 månader och villkorade det. och valde leverantör efter det. Jag var mer mån om att få det gjort och använda årets gröna bidrag än att hitta absolut billigaste. Än så länge följs planen, men de är inte på plats än. :)
 
Hur länge är en okej väntetid efter att man skrivit på avtalet? Finns det något regelverk som besvarar detta? Jag skrev på förra september och fick då en installations vecka v. 20 men än har ingen dykt upp och företaget där jag köpt panelerna ifrån verkar inte ta något direkt ansvar, de skyller på sin underleverantör!
 
R Robin Brännström skrev:
Hur länge är en okej väntetid efter att man skrivit på avtalet? Finns det något regelverk som besvarar detta? Jag skrev på förra september och fick då en installations vecka v. 20 men än har ingen dykt upp och företaget där jag köpt panelerna ifrån verkar inte ta något direkt ansvar, de skyller på sin underleverantör!
Skrev du på september 2021 och har inte fått upp din anläggning ?!
 
M mortimer skrev:
Skrev du på september 2021 och har inte fått upp din anläggning ?!
Ja precis, fick solpanelerna levererade v18 om jag inte minns fel och sen dess har jag fått flera installations veckor planerade men det dyker aldrig upp någon och ingen hör av sig heller. Ringer företaget minst en gång i veckan nu för att försöka få någon klarhet i vad som händer. Tydligen skulle dom varit här denna veckan men ingen har ringt. Börjar bli måttligt förbannad nu!
 
TRJBerg
Känns som det är kört nu vad gäller solceller. Blir att vänta på våren.
 
R Robin Brännström skrev:
Ja precis, fick solpanelerna levererade v18 om jag inte minns fel och sen dess har jag fått flera installations veckor planerade men det dyker aldrig upp någon och ingen hör av sig heller. Ringer företaget minst en gång i veckan nu för att försöka få någon klarhet i vad som händer. Tydligen skulle dom varit här denna veckan men ingen har ringt. Börjar bli måttligt förbannad nu!
Tur att du inte förskottsbetalt iallafall om nu företaget gått eller är på väg att gå i konkurs.
Vilket företag ?
 
M mortimer skrev:
Tur att du inte förskottsbetalt iallafall om nu företaget gått eller är på väg att gå i konkurs.
Vilket företag ?
Tyvärr har jag förskottbetalat lite mer än 100tusen. Betalade 1/3 när jag skrev på avtalet och ytligare 1/3 när jag tog emot materialet. Ska betala sista räkningen när allt färdigt. Köpte ifrån gruppsol och dom har i sin tur anlitat solar Polar för installation. Jag var tyvärr väldigt naiv när det gällde förskottsbetalningen, borde inte ha gått med på det..
 
R Robin Brännström skrev:
Tyvärr har jag förskottbetalat lite mer än 100tusen. Betalade 1/3 när jag skrev på avtalet och ytligare 1/3 när jag tog emot materialet. Ska betala sista räkningen när allt färdigt. Köpte ifrån gruppsol och dom har i sin tur anlitat solar Polar för installation. Jag var tyvärr väldigt naiv när det gällde förskottsbetalningen, borde inte ha gått med på det..
Håller tummarna för dig att du får det installerat före solen dyker upp i mars. Tyvärr är det många som kommer hamna i samma situation som dig.
 
M mortimer skrev:
Håller tummarna för dig att du får det installerat före solen dyker upp i mars. Tyvärr är det många som kommer hamna i samma situation som dig.
Tack ska du ha, jo det lär nog inte bli mycket positiva bedömningar för många solföretag då dom verkar ha en tendens till att lova mycket som dom inte kan hålla sen
 
solcellen.nu och även Brael är satta i konkurs.
 
En skärmdump av en sökning efter "solcellen" på Allabolag.se som visar företaget Solcellen Sverige AB med information om organsationsnummer och bransch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Webbsida för företagsinformation med sökresultat som visar Brael Norden AB, verksam inom EL-VVS och Bygginstallationer, med anmärkning om konkurs inledd 2024-08-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.