Jag köpte en Kärcher WD 3500P till lägenhetsrenoveringen, blev varnad av säljaren på Hornbach om att det inte sög så jättebra utan han rekommenderade en kraftigare, men jag chansade då nästa med maskinstart var dubbelt så dyr.

Såhär i efterhand hade jag köpt den kraftigare, att suga större bitar än 1cm klarar den knappt av och den väsnas en del. Men att suga bort slipdamm tyckte jag den gjorde bra, och jag ångrar definitivt inte köpet av en grovdammsugare.

Jag använde den först till att spåra i betong/puts/tegel-väggarna och sedan till att suga slipdamm från excenterslipen och spån från handöverfräsen.
 
Jag har också en Kärcher wd3.500 och håller med om att sugkraften inte är den bästa.
Skaffade en kortare slang vilket gjorde sugförmågan bättre.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vag är det för dimensioner o längder ni har på slangarna? 36 eller helst 50mm behövs för dammsugning.
 
36 (Inner) tror jag slangen är och 4m lång.

Originalslangen helt enkelt.
 
Min Fein Dustex fick för sig att den inte ville leva längre. Så lite i panik for jag och inhandlade Multi 30 på Jula för 1995:-. Vilket skämt, man ska nog vara förstagångsköpare av grovdammsugare för att uppleva den som bra på något sätt. Så tillbaks med den och det blev en Attix 30-21 XC från Beijer istället, inte billigt men vilken skillnad :)

Inte lika följsam slang som på Dustex, skall prova att konvertera Dustexslangen då den också är 1 meter längre (5m). Och filtrets autoclean tar ett tag att vänja sig med, låter som den drar sista sucken var 15:e sek.
 
Hur upplever du skillnaden mellan Dustex och Attix? Båda två får väl anses vara bra grejor även om Attixen kvalar in som riktiga proffsprylar.
 
Kanske lite mer drag i Attix och automatiken fungerar med alla mina verktyg vilket inte Dustex automatik gjorde.

Attix går att välta vilket var nästan omöjligt med Dustex (låg och bred med många små hjul).

Här i Sverige verkar standard till Attix 30-21XC vara 4 m slang, men på de tyska sajterna verkar 5 m antistat slang vara standard, skulle föredragit den.

Attix rördelar är i rostfritt (rejält, men lite väl tungt), till Dustex var de plast men jag har inte haft några problem under de nästan 2 år jag haft den.

Köpte nyss 20 påsar till Dustex och de går att använda till Attix som tur är.
 
Monterat skrev:
Här i Sverige verkar standard till Attix 30-21XC vara 4 m slang, men på de tyska sajterna verkar 5 m antistat slang vara standard, skulle föredragit den.
Ser att en attix kostar ca halva priset i Tyskland, i alla fall i jämförelse med de svenska priser jag fick fram. Kanske hade varit värt frakten och de bättre tillbehören och några sparade tusenlappar.

Fast hos dammsugaren.se kommer den med 5m slang. ;)
 
Var i Tyskland handlar man dammsugare?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Har också en WD 3.500 P. Ångrar bittert det köpet. Dålig sugförmåga, liten volym, blir lätt stopp i slangen samt att när man ska lyfta den så släpper låsen till behållaren så att apparaten går i två delar. Vår vanliga hushållsdamsugare är bättre förutom att den inte tål vatten. Men nu vet jag bättre :)
 
Kör en Kärcher WD2400 (tror jag den heter) och den har fungerat fint under två husrenoveringar. Tror den ligger på 6-700 kr något.
Påsarna till den är hyffsat billiga vilket är ett plus. Jag använder bara påsar för slipdamm, annars kör jag på filtret som lätt går att borsta av när det kloggar igen.

Jag hyrde lite större pjäser tidigare men med slipdamm är de lika jobbiga och man får byta påse/filter lika ofta som med min lilla maskin...

Mvh,
Anders
 
thomasx skrev:
Ser att en attix kostar ca halva priset i Tyskland, i alla fall i jämförelse med de svenska priser jag fick fram. Kanske hade varit värt frakten och de bättre tillbehören och några sparade tusenlappar.

Fast hos dammsugaren.se kommer den med 5m slang. ;)
Nja, halva priset finns inte. Billigast jag hittat i Tyskland är 3780 kr exkl. tysk moms inkl.frakt.
Jag betalade 4480 exkl.moms här + hade inte tid att vänta 1-2 veckor för 700 spänn.
 
Lyfter tråden lite med en lägesrapport. Ropade in en Kärcher WD 5.600 MP på HusOHems auktion för 1490 kr. Ett av dom bästa köp jag gjort. Skulle vara prisvärd även för 2220kr på tretti. Suget när man dammsuger med munstycket är så att man får slita loss munstycket från golvet. Har reglat om ett betonggolv och sugit lös betong, slipdamm från gipsskivor och hyvelspån från min elhyvel, allt sugs upp lika bra. Påsen blir inte riktigt full när man måste byta men det räcker bra ändå och påsarna finns på Hornbach och kostar bara ett par hundra för 5 stycken.

Tillbehören inkluderar smal slang för verktyg med passande golvmunstycker och rör, möbelmunstycke, verktygsadapter, våtmunstycke, grov slang med två plaströr. Kan rekommenderas. Om det finns något negativt så är det dels storleken (men skall man ha en stor motor och stpr påse så blir ju dammsugaren stor) samt att hjulen är små.

/Anders
 
Gjorde precis som ovanstående men gav 1350:-...=)

Kan bara hålla med om denna grovis. Bra sug och mycket tillbehör. Är ett bra köp även för 2200:-.
 
pelpet skrev:
Det blev julas billigaste lilla plast-rappel, just nu på kampanjpris. Den verkar uppfylla min kravspec:



Tiden får utvisa om den är katastrofalt kass, men för 299:- så borde den ju vara hyfsat prisvärd oavsett hur dålig den är. Och kommer jag fram till att jag behöver en bättre dammsugare kan jag köpa en sådan senare.
Nu har tiden haft sin gång och strömbrytaren började glappa, så fulsugaren åkte tillbaks till Jula. Det är ju lite förvånande att den överlevde allt slipdamm, men att knappen gav upp istället. Någon automatik fanns inte heller på eluttaget, så det var rätt värdelöst.

Frågan är om man ska våga sig på en Meec igen nu när Jula har rea på premiumsugare? Någon som testat de nya orangea meecsugarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.