Efter att ha ägt Kärcher's minsta som man fick pilla in färgflagor i med händerna för att den skulle suga upp dem så bytte jag till en Nilfisk Attix 30. Hel nöjd. Som dag och natt. Specen på min är ganska lik den du länkar till hos Jula, men min kostade 3 gånger så mycket, så jag vet inte. Har hör dåliga saker om Nilfisks tvättar (ingen egen erfarenhet) men mest bara bra om deras grovsugar. Jag skulle undvika billighets grovisar. Man blir bara förbannad på dem och de låter för dj-ligt. Nilfisken du länkar till ser bra ut enligt specen på Julas hemsida. Skulle tro att den ger mer för pengarna.

/woodchuck
 
AndreasBe skrev:
Hej,

Efter att ha läst här på forumet och letat en tid slog jag till igår. En Kärcher NT 35/1 ECO TE på tyska ebay. Pris landat hemma är 3500 kr vilket jag tycker är bra. Nu är det bara att hoppas att allt funkar.
Hittas här!
Två dagar tog det från order till leverans. Jag fick den hemlevererad till dörren igår och den fungerar perfekt!
 
Köpte en Kärcher WD 5600 MP idag :) Valde mellan denna och Nilfisken som reas på Jula men köpte Kärcher eftersom det följde med fler tillbehör, bland annat en extra grov slang och så gillar jag att den har rejäla reglage.
Helt okej ljudnivå och bra sug i den.
Ska plåga den i helgen och se vad den går för! ;)
 
ska lägga golv o sätta lister i ett rum hos föräldrarna i veckan, sen ska väggarna målas. tänkte använda min sänksåg o dewalt kap&ger. senare ska vi bygga eget hus med snickarverkstad till.

efter att ha läst lite här och även detta test http://www.vibilagare.se/test/produkt/test-12-grovdammsugare-2012-37334
så undrar jag vilken grovis som är "bäst köp" långsiktigt?

1. "Bra" - Biltema'n för 599:-
2. "Bättre" - Nilfisk-Alto Multi 30 T VSC INOX på kampanj hos Jula för 1495:-
3. "Bäst" - Kärcher WD 5.600 MP för 2095;- hos tretti.se
 
Jag slog till på Nilfisken igår på Jula. Har bara provat den sporadiskt än så länge. Sågade lite med kap/gersågen igår och dammsög verkstaden efter avslutat arbete. Måste säga att jag så långt är nöjd med maskinen. Den låter inte överjävligt, även om man allt som oftast går med öronskydden på, så man kanske inte märker så mycket.

Den suger väldigt bra och tillbehören tycker jag var bra. Slangen är lagom lång och uttaget för maskinerna har fördröjning efter att man slutat såga/slipa vilket är kanon.

Än så länge nöjd, ska jobba lite mer idag och mycket mer under våren, återkommer om något negativt dyker upp
 
Använder ibland en nilfisk i 4000-kronorsklassen, både med anlsutningen för elverktyg utan. Dammsugaren lever ett eget liv, drar plötsligt ner på sugeffekten för att sekunden senare öka igen, kommer i perioder verkar det som, sanslöst störigt är det.
 
BjörnBygg skrev:
Köpte en Kärcher WD 5600 MP idag :) ..
Ska plåga den i helgen och se vad den går för! ;)
har du hunnit testa den så att du kan ge ett utlåtande? :) passar slangen / adaptern att koppla direkt på en festool sänksåg med diam 36mm t.ex?

Får ja fråga vart du köpte den? har försökt hitta butiker som har den, men verkar vara enklast att få tag på hos Tretti.se.. Men jag behöver den på onsdag, o känns lite nervigt att vänta på "2-7 dagars leveranstid" via Posten?
 
PeterJeffrey skrev:
har du hunnit testa den så att du kan ge ett utlåtande? :) passar slangen / adaptern att koppla direkt på en festool sänksåg med diam 36mm t.ex?

Får ja fråga vart du köpte den? har försökt hitta butiker som har den, men verkar vara enklast att få tag på hos Tretti.se.. Men jag behöver den på onsdag, o känns lite nervigt att vänta på "2-7 dagars leveranstid" via Posten?
Ja jag har kört den en hel del i helgen, bland annat kopplad till excenterslipen undet ett antal timmars slipning av trä samt till cirkelsågen och det har funkat riktigt bra. Har inte använt maskinadaptern utan jag kopplade handtaget direkt på sågen ( en hitachi)

Den suger riktigt bra även efter många timmars sugning av slipdamm m.m
Kan tillägga att jag kör med påse.
Ljudnivån är hyfsat låg, kan bara jämföra med min gamla grovsug av märket Cotech som inte går att köra utan hörselskydd trots att den suger mycket sämre.

Behöver jag säga att Cotechen åker med i nästa tur till tippen...:D


Köpte den på Hornbach i Stockholm, dem hade flera på lager, kostade 2295:-
jag var i precis samma sits som du, jag kunde inte vänta i flera dagar.;)
 
efter att beställt en Kärcher WD 5.600 MP via Tretti.se för 2059:- i söndagskväll, blev jag MYCKET besviken o arg på Tretti.se (som utlovar "snabb leverans") i torsdags morse när jag verkligen behövde den till påbörjan av golvläggning.

Istället blev min "räddning" Hyrmaskiner i Örebro och en 'Dustcontrol' dammsugare på 1800W. Den har funkat ypperligt hittills o gör ett jättefint jobb! Synd bara att kap/gersågar men framför allt sticksågar har så dåligt utblås för dammsugare.. mycket hamnar utanför pga hur de är konstruerade..

Men det blir nog en Kärcher ändå - till nästa projekt - för det är en lycka att kunna hållas utan att behöva vada i spån..
 
Är du fortfarande nöjd med din Kärcher WD 5.600? Funderar på om den ska duga åt mig. Kommer nog inte koppla verktyg till den utan bara ha och byggstäda med.
 
Stefan N skrev:
Är du fortfarande nöjd med din Kärcher WD 5.600? Funderar på om den ska duga åt mig. Kommer nog inte koppla verktyg till den utan bara ha och byggstäda med.
Jag är nycket nöjd med den, använder den precis som du till byggstädning och koppla till diverse maskiner.
Funkar klockrent. Känns som att det är kvalitet rakt igenom :) + i kanten för stora reglage som är enkla att manövrera även med arbetshandskar på.

Om man nu ska klaga på ngt så är det att handtaget till slangen är rätt plastigt, men det är ju bara att köpa en annan slang :)

Mvh Björn
 
Köpte själv en 5.600 idag på Hornbach söder om Stockholm, 1836kr med prisgaranti mot priset på tretti.se. Trevlig personal och inga problem att få igenom garantin.

Ni som kör med en sådan här - använder ni filter-/dammsugarpåsar när ni kopplar den till slipmaskiner och fräsar eller funkar det med enbart patronfiltret?
 
badtastex skrev:
Köpte själv en 5.600 idag på Hornbach söder om Stockholm, 1836kr med prisgaranti mot priset på tretti.se. Trevlig personal och inga problem att få igenom garantin.

Ni som kör med en sådan här - använder ni filter-/dammsugarpåsar när ni kopplar den till slipmaskiner och fräsar eller funkar det med enbart patronfiltret?
Typiskt att man missade prisgarantin...:sly:
Jag kör med påse, det blir så mkt smidigare än att hålla på och tömma behållaren.
 
Har just testat Biltemas grovdammsugare för 599 kr. Den höll i 20 minuter innan fästet för filtret gick sönder, märktes när den sprutade ut dammet i en fin båge i rummet. Påsen hade såklart också gått sönder. Innan den havererade så sög den ganska dåligt. Man får vad man betalar för.
 
ni som har 5.600'n - hur tycker ni dess "autocleaning" system funkar? ska man köra med påse / extra filter när man kör slipen o så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.