T twoody skrev:
[bild] Detta är bland det värsta skiten jag använt på bygget. 100kr för en penna som fungerade i två dagar, fick en ny den funkade inte mer än ett par dagar den heller.
Tål tydligen inte lite smuts och sågspån.
Alla märken av den modelen överlever högst 48h skall förvaras dammfritt m.m i snickerboa testa alla märken så vet att snickarpennan är den denna rätt =)
 
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nej, det är konstruktionen som är problematisk då den inte har en utlösningsmekanism som säkrar att du får ett tillräckligt presstryck.

Stickan
Ok, ja, har en tång med sådan mekanik till andra kontakter. Praktiskt och som du säger, ger ju en säkerhet att man pressat tillräckligt. Men att titta och känna på pressningen funkar också, är nog mer en risk att jag pressar mer än nödvändigt istället.
 
Någon som vill rekommendera en vettig kabelskotång? Har letat ett tag. Är sällananvändare.
 
BigR
”Makita” som såldes av gårdfarihandlare för sisådär 10 år sedan…
Gamla Makita sladdlösa borrmaskiner och batterier i en öppen verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Biltemas svarta kofot/bräckjärn. 500mm varianten iaf, lyckades bocka 90 böjen till 50 utan vidare ansträngning.
Köpte ett sådant för jag tyckte hultafors var så ohyggligt dyra.

Maken till sämre skit får man leta efter, skulle bända upp en tröskel, det enda som gav sig var kobenet, när jag hade tryckt ner den i golvet så hade inte tröskeln flyttat sig en millimeter.

Nu har jag 2 hultafors
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Snicklas och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Köpte ett sådant för jag tyckte hultafors var så ohyggligt dyra.

Maken till sämre skit får man leta efter, skulle bända upp en tröskel, det enda som gav sig var kobenet, när jag hade tryckt ner den i golvet så hade inte tröskeln flyttat sig en millimeter.

Nu har jag 2 hultafors
Ja, jag får nog också bita i det sura äpplet och kosta på mig hultafors där också. Har deras lilla 15cm? Modell. Den går inte att göra sönder. Den viker sig men sen tillbaka igen.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Köpte ett sådant för jag tyckte hultafors var så ohyggligt dyra.

Maken till sämre skit får man leta efter, skulle bända upp en tröskel, det enda som gav sig var kobenet, när jag hade tryckt ner den i golvet så hade inte tröskeln flyttat sig en millimeter.

Nu har jag 2 hultafors
Som alltid blir det dyrt att köpa billigt, man ska först betala för skräpet sen ändå punga ut för det bra.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Ja, jag får nog också bita i det sura äpplet och kosta på mig hultafors där också. Har deras lilla 15cm? Modell. Den går inte att göra sönder. Den viker sig men sen tillbaka igen.
På de billiga kompenseras den dåliga stålkvaliten med att göra de viktigaste delarna för tjocka så de inte går att använda till annat än att dra ur småspik i bästa fall. Jag har ett par kinesiska koben som jag nog lämnar på metallåtervinning snart. De går inte att använda.
Hultaforsarna är tunna och fina och kan kilas in under brädor som ska lossas.
Har lossat ett antal brädgolv med min.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
imported_Benno imported_Benno skrev:
På de billiga kompenseras den dåliga stålkvaliten med att göra de viktigaste delarna för tjocka så de inte går att använda till annat än att dra ur småspik i bästa fall. Jag har ett par kinesiska koben som jag nog lämnar på metallåtervinning snart. De går inte att använda.
Hultaforsarna är tunna och fina och kan kilas in under brädor som ska lossas.
Har lossat ett antal brädgolv med min.
Hultafors är ok, men Tove är bättre. De är ännu tunnare (speciellt i den raka änden), men även bredare så att risken för märken i underlaget minskar.
https://www.gransforsbruk.com/produkt/kofot-11b/

Jag har också en trubbig kofot, den fungerar ypperligt till att luckra upp hård jord eller bända loss sten. Så skrotvärdet är aningens bättre.

Kofot för trädgårdsarbeten
Tunn kofot från Hultafors (bra för att demontera utan att det blir märken)
Hultafors 500 mm
Tove 700 mm
Tre olika kofotar med varierande storlek och färg, med slitage, liggande på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S och 4 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nej, det är konstruktionen som är problematisk då den inte har en utlösningsmekanism som säkrar att du får ett tillräckligt presstryck.

Stickan
När jag jobbade på ABB skulle presstängerna för kabelskor lämnas in för kalibrering med jämna mellanrum. Rätt presstryck är viktigt .

/Höghus
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Höghus Höghus skrev:
När jag jobbade på ABB skulle presstängerna för kabelskor lämnas in för kalibrering med jämna mellanrum. Rätt presstryck är viktigt .

/Höghus
Vill påstå att även bredden på området som ska pressas är viktigt. Med den billiga tångens smala käftar pressas plast och underliggande hylsa ut åt sidorna. Med en tång som pressar hela kabelskon tvingas materialen samman på ett annat sätt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Höghus Höghus skrev:
När jag jobbade på ABB skulle presstängerna för kabelskor lämnas in för kalibrering med jämna mellanrum. Rätt presstryck är viktigt .

/Höghus
Samma erfarenhet för mig från /// Ericsson.
Sedan är det viktigt att operatören har utbildning.

Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Samma erfarenhet för mig från /// Ericsson.
Sedan är det viktigt att operatören har utbildning.

Stickan
På jobbet har alla pressverktyg streckkod med eget individnummer. Samt en etikett när nästa kontroll ska göras....
Intervallet är var 12månad.
Ej godkända verktyg kasseras om de ej kan repareras.

Viktigt att kabelskorna och verktygen är godkända för varandra. Exempel elpress kabelskor till elpress pressverktyg...
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
G
Stickan56 Stickan56 skrev:
Samma erfarenhet för mig från /// Ericsson.
Sedan är det viktigt att operatören har utbildning.

Stickan
Fast när jag besökte "vår" tillverkningsverkstad i Göteborg för några år sedan så satt många kabelskor nästan helt löst fast de kalibrerade tängerna och hade utbildning, gick att klämma bättre med en avbitartång. Kanske svårt att styra angagemang i "processer, rutiner och kvalitetssystem"?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Fast när jag besökte "vår" tillverkningsverkstad i Göteborg för några år sedan så satt många kabelskor nästan helt löst fast de kalibrerade tängerna och hade utbildning, gick att klämma bättre med en avbitartång. Kanske svårt att styra angagemang i "processer, rutiner och kvalitetssystem"?
Ska inte påstå att jag är expert på att montera kontakter, men orsaken till att man har kalibrerad utrustning i produktion är för att (förhoppningsvis) ha en jämn kvalitet oberoende av hur duktig den är som monterar. Har man lite erfarenhet att bedöma resultatet vågar jag påstå att man kan trycka med ungefär samma tryck som en kalibrerad tång.Och som du påpekar, har man inte intresset, tiden eller kunnandet att bedöma resultatet går det att misslyckas ändå.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.