2 2 loud skrev:
nu var det länge sedan jag jobbat med dessa och jag utgår från att jula åtgärdat detta då designen är ändrad ,, helt ärligt så hade förmodligen inte ett "kvalitetsmärke" klarat detta bättre och i slutändan sitter du med en brunnen maskin som du får laga själv för dyra pengar
Nu tycker jag du argumenterar mot dig själv; Meec går sönder av den omilda behandlingen men inte numera då du tror de fixat problemet. Men du tror att ett kvalitetsmärke som tex Hilti skulle gå sönder av samma behandling?

Men jag håller i huvudsak med dig om att de billiga bilnings- och borrhammarna verkar hålla hyfsat och klara jobbet (även om de inte har ergonomi och slitstyrka som en proffsmaskin) och att de därför inte hör hemma i denna tråd.
 
Redigerat:
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
dödskallen på spännhylsorna oroar mig lite. Och det finns väl inga bättre att byta till heller?
Min dödsgubbe gäller 8mm hylsan, som skiljer sig markant från 6mm och 1/4" eftersom den inte är slitsad runtom som en riktig spännhylsa utan är väldigt kort och bara har en slits. Maskinen är byggd för 6mm och 1/4", 8mm är med största sannolikhet en efterhandskonstruktion därav att det inte får plats en riktig spännhylsa.

Själv har jag (och andra) haft stål som glider ur 8mm hylsan, man får spänna rejält mycket hårdare än med en riktig hylsa för att försäkra sig om att det inte sker....och då råkar man ut för det jag läst om att ett flertal råkat ut för, stålet fastnar och är omöjligt att få ut.

Här diskuteras det, youtubevideon på sidan två där en Tysk dissar spännhylsorna verkar tyvärr inte finnas kvar.

Edit. Hm. Det där va ju ett 6mm stål som satt fast. Jaja, spännhylsorna snäpper inte i muttern som på riktiga konstruktioner så man riskerar ju även att dra fast den något bättre 6mm hylsan.
 
  • Gilla
pxp och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Nu tycker jag du argumenterar mot dig själv; Meec går sönder av den omilda behandlingen men inte numera då du tror de fixat problemet. Men du tror att ett kvalitetsmärke som tex Hilti skulle gå sönder av samma behandling?

Men jag håller i huvudsak med dig om att de billiga bilnings- och borrhammarna verkar hålla hyfsat och klara jobbet, även om de inte har ergonomi och slitstyrka som en proffsmaskin, och hör därför inte hemma i denna tråd.
Du har rätt i sak men i verkligheten stämmer den endå .. allt är inte svart och vitt .. ta bilmaskinen som exempel ... jag skulle med bestämdhet vilja hävda att 0.000001 % av deltagarna på detta forum ens skulle drömma om att köpa en hilti för xxx tusen vs en från jula på 2000:- .. hiltin är definitivt bättre för din kropp men jula maskinen är mera hårdslående/effektivare .. anledningen att ens nämna ett kvalitetsmärke är bara som referens ... förutom julas mec+ maskiner som jag köper för "sällanjobb" är jag nog snarare sjukligt indoktrinerad i Makitas 18v serie enda sedan den kommit ut på marknaden och det enda jag har emot dom är den ojämna kvaliteten på batterierna .. Makitas 18v serie hittar man billigt på eBay och tradera för småpengar.. dessutom är dom så stabila att du ofta kan handla dom begagnade och få en bra maskin... SKIT blir aldrig BILLIGT och KVALITET blir ALDRIG DYRT !!! Och Ang julas slagborrar så utgår jag från att dom är ändrade .. .. det är alltså en gissning .. det är dock en gissning
 
  • Gilla
89linå
  • Laddar…
Ett riktigt dåligt köp var en grensax från Fiskars. Efter ett par grenar så vek sig skaftet.
 
Staffan_V Staffan_V skrev:
Ett riktigt dåligt köp var en grensax från Fiskars. Efter ett par grenar så vek sig skaftet.
Vilken modell?
 
R
Staffan_V Staffan_V skrev:
Ett riktigt dåligt köp var en grensax från Fiskars. Efter ett par grenar så vek sig skaftet.
Hmm, jag har en och det är den enda som har stått ut med min misshandel.
 
Fiskars brukar ju vara bra skit!
 
hsd
Yepp å så är det välan det att de köpt upp de flsta konkurrenterna
 
hsd hsd skrev:
Yepp å så är det välan det att de köpt upp de flsta konkurrenterna
Njaaeeeäää...

//Ronnie
 
Orkar inte leta fram verktygen, men bägge är inköpta på Swedol och av olika, okända fabrikat.

Sticksågen hade ett tillkrånglat bladbyte, men finesser som pendling i två steg, så jag trodde att den skulle vara tillräckligt bra för det lilla jag skulle ha den till. Den drog snett utav bara h-e! Hade jag inte haft erfarenhet från tidigare arbeten med bra sticksågar, kunde jag ha tappat självförtroendet och trott att det var jag som var klantig.
Nej, bra verktyg är a och o.

Min gamla, välbyggda Bosch borrmaskin rådde inte riktigt på de ovanligt hårda betongväggarna. Alltså köpte jag vid samma tillfälle en stor och klumpig slaghammare på samma ställe. Den såg ut att vara tillverkad i öststaterna någon gång på 50-talet, men funkar gör den sannerligen. Första gången stod jag bara och log. Tystare och bara på ett par sekunder tog den sig in i betong som jag förut fått jobba med i minst en timme med avbrott för avkylning. Det följde även med extrafett och till och med extra kolborstar.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fiskars brukar ju vara bra skit!
De brukade vara..... på den tiden då alla deras produkter tillverkades i Fiskars i Pojo...... där morfarsmorfar arbetade i klensmedjan.
Kvaliteten började rasa iväg någon gång på 80-talet och blir bara sämre för varje år. Numera är en stor del av varorna som säljs under Fiskars namnet vanlig billigimport från Kina och naturligtvis av bristfällig kvalitet.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Om släpkärra kan räknas som "verktyg" så borde inte CircleK's "Internet"-släp fått tillverkas. Fasta lämmar och inga fästöglor på insidan.

Hur fasen ska man lyckas spänna fast något mindre då?
 
  • Wow
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om släpkärra kan räknas som "verktyg" så borde inte CircleK's "Internet"-släp fått tillverkas. Fasta lämmar och inga fästöglor på insidan.

Hur fasen ska man lyckas spänna fast något mindre då?
Biltransportsläpen hos CircleK, boggie ser bra ut , tills man inser att de har hjulen för långt fram (för kort dragstång) så att de trots den rejäla storleken bara kan ta mindre och framtunga bilar. Lastar man en större bil med 50-50 viktfördelning så blir det rejält negativt kultryck och max 65 km/h om det helac inte ska gå i diket.
 
Stickan56
En sån här lottas ut i forumet.
Orange och svart elektrisk gräsklippare av märket B&D utan synlig skärmekanism, liknande Flymo-modellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en B&D och jag vet inte om det ät samma skräp som Flymo som jag har.
Likheten är stor.

Stickan
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
En sån här lottas ut i forumet.
[bild]
Detta är en B&D och jag vet inte om det ät samma skräp som Flymo som jag har.
Likheten är stor.

Stickan
Nu tycker jag att du är lite hård, en Flymo är inget man klipper en vanlig gräsmatta med, men den är grym i slänter.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.