Många, de flesta faktiskt.. om man handskas med dem fel eller har lite otur kan även det fjantigaste lilla verktyget orsaka stor skada på användaren! (jag vet att det inte var det "svaret" som var tanken, men det är sant!)

.. och kliver vi upp ett steg, till bandsågar, bordssågar, vedklyvar, motorsågar, hyvlar.. osv .. ja då är allt livsfarligt!

Men i övrigt hävdar jag att flera av "multipackarna" med "plastiga penslar" är riktigt värdelösa (inte alla!) men många - vissa håller varken kvar färg.. eller går att pensla med.. (tappar "hår/plast" som hundar tappar vinterpäls).

R
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag höll på att trilla ur soffan när jag råkade halka in på en “how to sharpen an axe" video och såg en karl som med ett par drag med en helt vanlig ansatsfil återställde ett rätt trasig egg. Förstog knappt vad jag hade sett tills du så fint förklarade det här.

Tur att yxor håller för evigt (nästan) om man inte råkar glömma dom i någon stubbe så man slipper detta problem.
Köp biltemas platta diamantfil så kan du skärpa yxan.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/filar/diamantfil-flat-2000019987

Slaggjacka med metallhuvud och trähandtag som visas på en produktlista från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här är 100% skräp. Mycket mjukt blötjärn som inte håller någon skärpa. På min lossnade sedan skaftet rätt omedelbart. Den fick Biltema i retur.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
J JPW skrev:
[bild]

Den här är 100% skräp. Mycket mjukt blötjärn som inte håller någon skärpa. På min lossnade sedan skaftet rätt omedelbart. Den fick Biltema i retur.
Dito på den. Den rådde inte på svetsloppor som istället lämnade djupa avtryck i eggen. Slipade ny egg en gång innan jag gav upp.
Vilket är ett bra exempel på att ”man får vad man betalar för” ofta inte stämmer. Betalade för något som marknadsfördes som slagghacka men inte var det.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Känner mig träffad av mer än ett inlägg, bidrar med allt som försöker göra mer än det ska, t.ex låsringstång med utbytbara huvuden som på bilden nedan. Piggarna gick sönder på första försöket.

[bild]

Även stanley polygrip, där rensade jag snabbspärren när jag klämde till.
För att inte glömma fogmassesprutor, handtaget gav sig då tuben som köptes samtidigt hade passerat bäst-före datumet. Okej, plattan som pressar ut massan har också deformerats.
[bild]

Fast det är kanske bara jag som har onaturligt starka nypor från allt skrivbordsarbete :rofl:
Känner mig träffad på båda verktygen ...vilket skit

hsd
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Känner mig träffad av mer än ett inlägg, bidrar med allt som försöker göra mer än det ska, t.ex låsringstång med utbytbara huvuden som på bilden nedan. Piggarna gick sönder på första försöket.

[bild]

Även stanley polygrip, där rensade jag snabbspärren när jag klämde till.
För att inte glömma fogmassesprutor, handtaget gav sig då tuben som köptes samtidigt hade passerat bäst-före datumet. Okej, plattan som pressar ut massan har också deformerats.
[bild]

Fast det är kanske bara jag som har onaturligt starka nypor från allt skrivbordsarbete :rofl:
Skelettspruta är bra i sig men det finns skräpkopior som bara tar upp utrymme i onödan

Hemmakatten
Vad hände med trådens syfte att rapportera verktyg som aldrig borde tillverkas?

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Många korkskruvar till vinflaskor har blivit köpta. De flesta fungerar inte alls. För grova för att få upp korken, smular bara sönder den. Helt värdelöst och man får korksmulor i vinet. Ve och fasa!

Efter flera år hittade jag en klassisk korkskruv på systemet som fungerar utmärkt.

hsd hsd skrev:
Skelettspruta är bra i sig men det finns skräpkopior som bara tar upp utrymme i onödan
En spruta jag har börjar sig varje gång jag trycker

Jag kan ju nämna om ännu ett av mina favorithatobjekt:
Transformatorsvetsar.
Utväcklingen sprang ifrån dem någon gång på 60-talet men av någon konstig orsak tillverkas de än i dag. Det var ett fantastiskt steg framåt då jag bytte ut min Esab Bantam 160 transformatorsvets mot en gammal Unitor likriktare inköpt för 90 euro på auktion.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Rustas maskeringstejp!
Köp aldrig någonsin den.. Maskerade vid golvlisterna och en del runt fönstren när de skulle målas, visst jag lät tejpen sitta något för länge och det ska man väl egentligen inte göra , men ändå.

6 år senare sitter det rester kvar. Absolut inga lösningsmedel har rått på skiten.. Runt fönstren fick jag måla om då tejpen rev med sig den fabriksmålade färgen.

De är kalasbilliga i inköp men skapar en djävulsk irritation.. Har f.ö aldrig lyckats dra ut en längre bit än ca 40-50 cm så har skiten gått av.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har fått för mig att Julas maskiner i grå färg är bottenskiktet, enklast och billigast. De röda maskinerna håller bättre klass. Har själv några "röda maskiner" som funkar helt OK.
Jag har också ett gäng av dom röda. Har fungerat alldeles utmärkt.

A
K Kim1980 skrev:
Rustas maskeringstejp!
Köp aldrig någonsin den.. Maskerade vid golvlisterna och en del runt fönstren när de skulle målas, visst jag lät tejpen sitta något för länge och det ska man väl egentligen inte göra , men ändå.
Då kan jag tipsa om Biltemas maskeringstejp, den saknar i princip klister så detta problem lär inte uppstå :)

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
A
Ryobi Arbetsbänk 0-90 Grader RWB02

Ryobi arbetsbänk RWB02 ställbar 0-90 grader, ihopfällbar med träbänkskiva och gröna fästklämmor.
Skapa konto

För det första så är den alldeles för lätt vilket gör att den flyttar sig när man försöker bearbeta det man spänt fast.

En vitmålad dörr fastspänd vid 90 grader på en Ryobi arbetsbänk i ett rum.
Skapa konto

För det andra så har den den fantastiska 90 gradersfunktionen så man enkelt kan spänna fast en dörr enligt bilden ovan! Problemet är att de inte går att sänka dörren så man behöver vara 3m lång för att kunna bearbeta ovansidan, och försöker man göra något med sidorna så välter bänken då tyngdpunkten är för hög och bänken för lätt!

Ryobi arbetsbänk med en uppspänd träskiva i 90 graders vinkel och synliga hål i ovansidan.
Skapa konto

90 gradersfunktionen gör också att det inte går att få något att sitta fast ordentligt då ovandelen böjer sig uppåt när man spänner ihop bänken.

Försökte använda den som avlastningsbord att lägga verktyg på så man inte behöver bocka sig ner men inte ens det duger den till för det är en massa hål i ovansidan så skruvar ramlar ner!

500kr down the drain!

• Gilla
  • Haha
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Ryobi Arbetsbänk 0-90 Grader RWB02

[bild]

För det första så är den alldeles för lätt vilket gör att den flyttar sig när man försöker bearbeta det man spänt fast.

[bild]

För det andra så har den den fantastiska 90 gradersfunktionen så man enkelt kan spänna fast en dörr enligt bilden ovan! Problemet är att de inte går att sänka dörren så man behöver vara 3m lång för att kunna bearbeta ovansidan, och försöker man göra något med sidorna så välter bänken då tyngdpunkten är för hög och bänken för lätt!

[bild]

90 gradersfunktionen gör också att det inte går att få något att sitta fast ordentligt då ovandelen böjer sig uppåt när man spänner ihop bänken.

Försökte använda den som avlastningsbord att lägga verktyg på så man inte behöver bocka sig ner men inte ens det duger den till för det är en massa hål i ovansidan så skruvar ramlar ner!

500kr down the drain!
Tråkigt! Verkar vara 90deg-funktionen som ställer till det. Använder min klassiska en del och gillar den. Går att göra ganska mycket om man håller fast den med en fot på tvärstaget. Kan du kanske låsa vinklingen med några hål och genomgående skruvar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.