Smelly Smelly skrev:
Tackar för alla svar och tips och diskussioner!

Jag gjorde såhär:

Jag började med att öppna i nocken med två ventiler, i snedväggarna har jag inga luftspalter eller ventilation alls och där fyllde jag med ekofiber som andas. Materialet är prima råspont och isoleringen är sprutad i facken mellan takstolarna som är öppna upp till själva vinden.

På vinden sprutade jag ca 50cm mineralull som ju inte "andas" på samma sätt som ekofiber. Murstocken kommer att vara ganska varm då huset värms av kakelugnar. Ännu så länge ser det bra ut, men jag återkommer om något/några år när vi faktiskt vet hur det blev ;)
Nå hur gick det? Så här 9 år senare? :)
 
  • Gilla
Smelly och 2 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Jag började med att öppna i nocken med två ventiler, i snedväggarna har jag inga luftspalter eller ventilation alls och där fyllde jag med ekofiber som andas. Materialet är prima råspont och isoleringen är sprutad i facken mellan takstolarna som är öppna upp till själva vinden.

På vinden sprutade jag ca 50cm mineralull som ju inte "andas" på samma sätt som ekofiber. Murstocken kommer att vara ganska va
Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
Undrar också!
Jo men såhär 12 år senare så ser det fortfarande bra ut, ingen påväxt och inga konstigheter på insidan av taket. Lite getingbon bara men annars är allt bra så det verkar funka.
 
  • Gilla
seerikand och 5 till
  • Laddar…
det blev stor förbättring att begränsa ventilation till minimum på vår kall vind. Det luktade frisk sommar som vintern och mögelpåväxt hade avstannat. Vi flyttade ut 2015 och vinden var mycket bättre än när vi flyttat in :)
 
  • Gilla
seerikand och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
det blev stor förbättring att begränsa ventilation till minimum på vår kall vind. Det luktade frisk sommar som vintern och mögelpåväxt hade avstannat. Vi flyttade ut 2015 och vinden var mycket bättre än när vi flyttat in :)
Och vad innebär minimum? :) vi har en kallvind, hus från -33 troligtvis utan ångspärr och kutterspån. Delar av huset har vi vitmögel på råsponten. Har konstant mekanisk frånluft samt skall se över tilluft i veckan.

Ser stt det är ”nygjorda” (hur längesen vet jag inte) hål i takfoten. Är intresserad av att veta hur man kommer fram till hur mkt man eventuellt skall reducera ventilationen då jag bor på västkusten där det är extremt fuktigt i långa perioder vilket borde öka RF på vind?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.