Till Fourier.
Du menar att det vore bättre att ventilera enbart på morgonen!?
Eller kanske natten?Med t.ex. ett enkelt tidsur som styr fläkten!?
Det intressanta är vad jag kan förstå om man kan skilja ut tider under dygnet då luften innehåller mindre fukt än på andra tider. Vet man dessa tider är det enkelt att ventilera då och ej på de andra tiderna.
Eller om t.ex. solen gör att fuktinnehållet är mindre på dagtid än natt o morgon.
Enkla tekniska lösningar för lämplig ventilation, enligt ovan, är något som vi kanske löser här på forumet, tror jag
Varifrån tar du ditt påstående om att den absoluta fuktigheten är lägst på morgonen, för det mesta? Det vore roligt att se om det vore lönsamt att ventilera enbart då.
Angårnde citat: ...automatiskt lågt RF när luften kommer in på vinden...slut citat.
Oftast är det mycket varmare under taket-uppe på vinden när solen lyser......Vad innebär det för fuktigheten....Ger isoleringen(spån) takstolar ifrån sig fukt till luften?
Det inressanta är om det finns mer fukt inne på vinden i luften som borde bli mindre om man blåser in uteluft och ut inneluft.
Många resonemang att fundera över...tänk och kom igen med lite vilda idéer...
som kanske bär framåt.......
Vänligen
Lappen
 
Helt nybyggda hus som byggs idag....Är dom helt stängda för tilluft?Inga ventiler ingen luftspalt till takstolsfacken?

Mvh
 
Gamla vindar var ofta helt oventilerade. Cellulosabaserad isolering har ju som bekant en viss kapacitet att hantera fukten. Man duschade inte så ofta men fukt måste ju funnits ändå. Kolla hur det ser ut. Är allt friskt och man ändrar förhållandena (duschar mera, slutar värma skorstenen, tilläggsisolerar etc. bör man kolla med jämna mellanrum om något börjar hända (ny påväxt på träytor t.ex) och åtgärda då. Åtgärdar man ett problem som inte finns riskerar man att skapa ett.
 
PX-21 skrev:
Helt nybyggda hus som byggs idag....Är dom helt stängda för tilluft?Inga ventiler ingen luftspalt till takstolsfacken?

Mvh
Citerar mig själv igen.....

Hur gör dom som bygger HELT NYTT.....med ventilationen?

Mvh
 
imported_Benno skrev:
Gamla vindar var ofta helt oventilerade. Cellulosabaserad isolering har ju som bekant en viss kapacitet att hantera fukten. Man duschade inte så ofta men fukt måste ju funnits ändå. Kolla hur det ser ut. Är allt friskt och man ändrar förhållandena (duschar mera, slutar värma skorstenen, tilläggsisolerar etc. bör man kolla med jämna mellanrum om något börjar hända (ny påväxt på träytor t.ex) och åtgärda då. Åtgärdar man ett problem som inte finns riskerar man att skapa ett.
Gamla vindar var / är inte heller så värst täta, så du ventilerade vare sig du ville eller inte.

p.s.
Nya hus är ventilerade, i alla fall dom jag har sett
 
Redigerat:
Anledningen till att absolut fuktighet skulle kunna vara lägre på morgonen är väl följande:
På natten sjunker temperaturen vilket innebär att RF ökar men inte den absoluta fuktigheten. Om temperaturen sjunker till daggpunkten kondenseras en del vattenånga som dagg och liknande vilket innebär att mängden vattenånga i luften minskar. Då borde den absoluta fuktigheten vara som lägst. När temperaturen stiger på morgonen minskar RF men bara för att varm luft kan innehålla mer fukt än kall. Därefter kan temperaturökningen göra att en del av daggen förångas igen och absolut fuktighet ökar.

Jag tror att det finns givare att köpa som mäter absolut fuktighet. Annars borde den gå att räkna ut från RF och temperatur samt lufttryck. Tror att det finns någon tråd om detta på värmepumpsforum.
 
Min vind är utan mögel vid gavlarna som är ventilerade. Men i mitten av taket har det börjat komma lite mögel. Ska jag ventilera mer där också eller.(får i sådana fall öppna upp vid nocken.) Jag har även vent vid takfoten. Vem man en frågar så är svaren olika.
 
PX-21 skrev:
Öppnade med ventiler i gaveln men det var bara torrt i mitten..öppnade upp vid takstolarna alla fack blev torrt som snus..:confused: Det måste vara olika då för olika hus ....hmmm
Mvh
öppnar man på sommaren så ger det ju bra resultat. All fukt som finns under taket torkar snabbt :). Vi får en torkskåp på vinden när solen skinner. Kanske mindre lyckat ( enl. SP) att ha lika stor ventilation under den kalla och fuktida tiden?

Vi observerade periodvis moderat med svart och vitmögel vid takfoten innan men trodde på lösningen med öppet i takfot och nock och mer kunde man väl inte göra när man redan hade en rekommenderad lösning. Funderade inte mer på det tills jag läste SP-länken. Nu håller på faaktiskt på att testa SP teori - blindar dom flesta takots- och nockfventiler med plastpåsar fyllda med lösull. Inget permanent ingrep och inget att förlöra :). Det syns i alla fall att gluggar vid takfoten (som jag blindar nu ) år gjorda i efterhand. Man slog ut en tegel i ca varannan fack enligt "föregående" rekommendationer. Vet ej om det behövdes när det gjordes eller gjorde man det bara för att det skulle vara så på den tiden (år 1981, takbyte). På grund av det osäkra vet jag inte om jag nu förbättrar eller försämrar fuktbalansen på min vind. Det får tiden utvisa :).

Om jag gissar rätt så byggdes vår vind utan takfot- och nocksventiler...???. Taket har inga gavlar... valmat tak? Det finns kvar en öppningsbar ventilationslucka 20x20cm i ventilationsskorstenen ( eldas i en annan skorsten) som verkar vara lika gammal som husets undertak av släthyvlade och spåntade brädor. Vindens golv är av plankgolv +lite isolering +betongbjälklag så det kommer knappt något fuktig luft underifrån. Just nu vågar jag inte stänga alla ventiler vi har på vinden och bara använda den gamla luckan men tanken är att prova det enklaste till slut.
Är det helt galet det jag håller på att göra ?
Varna mej ni som vet ....
gaia
 
Vårt hus, byggt 1981, är ett fuskbygge av den där typen som har betongpannor på läkt med endast någon typ av masonit under. Ventilation finns det så det räcker och blir över både från nock och takfot.

Då snö yrde in vid nocken förnyade vi nocktätningen eftersom den gamla plasten hade förstörts. Det kommer ändå in lite snö vid nocken eftersom masoniten hänger ned i bukter. Tänker skruva fast masoniten vid nocken så att snön lägger sig på masoniten i st.f. att ryka in.

Kan man räkna med att öppningarna vid takfot kommer att räcka som ventilation? Det är nära nog dm-stora öppningar längs takfoten.

Kartonger som förvaras på vinden mjuknar något vilket tyder på fuktig luft. Inget mögel finns dock.
 
Om man har lite fukt som tränger upp från bostaden så kanske det kan vara bra att ha någon gavelventil. Se till att ventilera bostadsplanet ordentligt.Så man får ett undertryck där
 
Menas ha kvar gavelventiler men stänga öppningen vid takfoten på vintern?
 
En fundering: är det en bra eller dålig idé att skicka in lite tilluft från ett FTX-aggregat på vinden?

Risk för kondens då den varma luften kondenserar?
 
Det är inte en bra ide då luften kan var fuktig
 
Tackar för alla svar och tips och diskussioner!

Jag gjorde såhär:

Jag började med att öppna i nocken med två ventiler, i snedväggarna har jag inga luftspalter eller ventilation alls och där fyllde jag med ekofiber som andas. Materialet är prima råspont och isoleringen är sprutad i facken mellan takstolarna som är öppna upp till själva vinden.

På vinden sprutade jag ca 50cm mineralull som ju inte "andas" på samma sätt som ekofiber. Murstocken kommer att vara ganska varm då huset värms av kakelugnar. Ännu så länge ser det bra ut, men jag återkommer om något/några år när vi faktiskt vet hur det blev ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.