H Hybro skrev:
Korsdrag mellan toaletterna enligt testet med PAX-fläken.
Köksfläkten suger utmärkt...

Då äre nåt som fattas!
Återkommer när ventilationsfirman fått lägga sin analys av rör :)
Stort tack på förhand för hjälp med felsökning!
 
  • Gilla
snikanor
  • Laddar…
Om du har kökskanalen kopplad till frånluften så kan du inte sätta en vanlig spisfläkt där, dels så har den inget spjällpaket som begränsar frånluften utan det är fullt drag hela tiden och dåligt drag på alla andra don. Sen kan du forcera ut matos i andra rum ifall spisfäkten är för stark, likadant som med paxfläkten nu.

Sen behöver du byta filtren regelbundet, även om man dammsuger ur det värsta sitter det fullt av små partiklar som proppar igen filtret
 
Om jag förstår det här rätt, så är har ni lagt till en fläkt i utsugskanalen i badrummet på nedrevåningen, och på övrevåningen finns det ett utsug i WC som tycks vara rakt ovanför badrummet. Då antar jag att det här är samma ventilationskanal som leds ut någonstans på taket. Då borde ju med all rätt det mesta av fukten från badrummet tryckas ut på bästa första ställe, som då är WC:n ovanför badrummet. Så då fungerar väl ventilationen som tänkt, kanske inte så bra för allt organiskt material på övrevåningen dock.
 
Det är nog värre än så...

Alltså om jag tolkar det TS beskrivit så
sugs luft från köket till värmeåtervinningen endast via fläktkåpan.

Mellan toaletterna finns en luftförbindelse. Tyvärr bara mellan dessa. Ej kopplat till värmeåtervinningen.

I vart fall för tillfället vilket TS konstaterade med en tillfällig PAX-fläkt.
 
H Hybro skrev:
Alltså om jag tolkar det TS beskrivit så
sugs luft från köket till värmeåtervinningen endast via fläktkåpan.

Mellan toaletterna finns en luftförbindelse. Tyvärr bara mellan dessa. Ej kopplat till värmeåtervinningen.
Detta är min gissning också. Förmodligen såg TS system före flvp-installation likadant ut som mitt system ser ut idag, dvs. ventiler i båda badrum, kök och tvättstuga där samtliga går till en fläkt på taket. Sedan antingen vid flvp-installation -94 eller byte av köksfläktkåpa -?? så blev något fel, och badrums-rören kopplades inte på korrekt och hamnade utanför resterande system.
 
Hur har det gått med detta
L L.Martin skrev:
Återkommer när ventilationsfirman fått lägga sin analys av rör :)
Stort tack på förhand för hjälp med felsökning!
Hur har det gått? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.