Det går inte så fort mellan uppdateringarna, visade sig vara svårt både att hitta nån som vågade klättra upp på vårt tak och en elektriker som hade tid. Själv får jag stora darren bara av att titta på taket :).
Grannarna mumlade dessutom nåt om nåns dotters man som jobbade på ventilationsfirma och ordnade ett bra pris, kanske därför det saknas papper :). Ringde iaf firman men de kunde inte hitta nåt.

Min snälla vän har nu tagit en del foton på fläkten, se bifogat.
Jag tänker att utifrån det kanske man kan få tips på alliancefläkt, jag behöver en som monteras under skåp, typ Cylinda Sunda Alliancefläkt 60 cm ser ut att kunna fungera måttmässigt och estetiskt med vad jag tänkt mig.
Värt att tänka på är att spiroröret är i dimension 100, vet inte om och hur mycket det påverkar effekten?

Elektrikerns spontana reaktion var att jag måste byta takfläkt för att få det att lira med varandra men när han läste bruksanvisningen på Cylindafläkten ångrade han sig, han var nog inte så insatt i alliancekonceptet helt enkelt. Men nu kommer jag oroa mig för elen istället, så kommer fortsätta be om råd i elforumet sen. Man lär sig nåt nytt varje dag, det är bra :)
 
  • Närbild på etiketten på en Östberg fläkt installerad på ett tak med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en Östberg fläkt med tekniska specifikationer, typ TK 300 C Aut TP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Hej

ska kolla kan ta ett tag. Det kommer att funka. Det är egentligen en fråga om hur mycket takfläkten kan ta emot, och att det inte blir övertryck.
 
  • Gilla
Lindabell
  • Laddar…
Vilken boyta har huset?
 
120 kvm, 1,5 plan plus inredd vind
 
Jag har kollat på din takfläkt, den kan suga 111 l/s som friblåsande, i din anläggning blir det mindre beroende på rörens utformning. Ditt hus behöver minst 42 l/s. Sunda alliance ger 88 l/s friblåsande. I din anläggning kommer det bli mindre pga klen imkanal. Jag tror, men vet inte säkert att det kommer funka.
 
  • Gilla
Lindabell
  • Laddar…
Gör så här: montera fläkten. Du behöver en övergång 125 - 100 nippel nippel i taket och en övergång 160-125 av plast till fläkten, finns att köpa som tillbehör. En 125 slang däremellan. Inte optimalt för draget med så litet rör, men det är så gott det går.

ställ dimmern på max och provkör en tid. Tecken på obalans är att det kommer ut matos i badrum. Om allt är bra, ta dit sotarn och justera allt. Dom kan ställa in rätt flöden på alliancen också. Elektrikern kopplar lätt ihop detta, tills dess kan du köra på dimmern.

om det inte funkar får du antingen undvika att köra alliancen på max eller skaffa en större takfläkt.

lycka till
 
  • Gilla
Lindabell
  • Laddar…
Så otroligt mycket tack för engagemang och hjälp! Att något så ”enkelt” som att byta köksfläkt blev så svårt, men vad jag har lärt mig mycket!
Såg också att du svarat i elforumet, tack även för det! Elektrikern kommer i veckan eller nästa vecka hoppas jag!
Ska åka och köpa fläkten idag för att se att den går att montera som jag tänkt under skåpet till att börja med. Förstår inte riktigt det där med stickkontakt, går det att köra den utan kontakt med takfläkten, det står så otydligt i bruksanvisningen men det har ju hela tiden varit min förhoppning ifall elektrikern dröjer?

Jag återkommer om hur det går, men återigen tack!
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Inga problem

forumet är till för sånt här

jag har självt fått mycket hjälp, särskilt från bo och tobbe i elforum

Begränsning är att råden är amatörmässiga, du kan inte stämma mig om det blir asdåligt! Lycka till nu och ha roligt när du kopplar på fläkten och trimmar in. Kommer bli ett helt nytt inomhusklimat och ingen matlukt överallt. Hoppas jag! Snyggt hus förresten med det branta taket. Tidigare nämnde du att du tänkte montera uteluftsventiler, gör det innan du justerar in. Det är lika viktigt och kommer ge stor skillnad för köksventilationen, men även för balansen, fläktarna måste ju ha luft att käka.
 
Tack, ska bara ta bort lite mossa så kommer taket se lite fräschare ut också!

Även om forumet är till för detta så är det inte för mig givet att få så bra hjälp under längre tid. Oftast så får man enstaka svar och inte alltid så utförliga svar att man förstår. Så tack! Fullt medveten om att ansvaret är mitt :)

Hittade ett ex av Cylinda Sunda Alliancefläkt på Elgigantens outlet i grannstaden så hämtade hem den, fick ett pris på ca 4 000 kr, känns bra, fungerar det inte så kan jag lätt lämna tillbaka alt har det inte kostat allt för mycket i läropengar.

Så nu hoppas jag allt kommer fungera, ska ha hit elektriker och sedan sotare. Har även snickare här nu som sätter tilluftsventiler i vardagsrum och sovrum så när sotaren kommer är både dem och fläkt på plats är tanken.

På återhörande!
 
Hej☺️
Har inte kunnat provköra fläkten med dimmer eftersom det inte fanns någon stickkontakt, allt skulle installeras fast, så försökte inte ens lösa nåt.
Men elektrikern kom förbi spontant idag och installerade den, inga problem att dra tråd från dimmern via taklampan som du sa, fick dessutom en snyggare taklampa installerad på köpet ☺️.
Och takfläkten maxar när jag trycker på ventilationsläge så det fungerar, jippie!
Blev dock orolig först att ingen grundventilation fanns men insåg efter en stund att det visste gjorde det, bara det att vi kört dimmern på max sen vi flyttade in så är van vid ljudet av fullt sug! Men det får bli en senare fråga, om grundventilationen behöver justeras, sotarn får titta på det när han kommer och rensar.

Men eftersom elektrikern nu var snabb så har jag inte hunnit fixa ventilationsslangar osv klart, det skulle ändå ha suttit ivägen för elektrikern.
Har dock två frågor:

1 Spelar det någon roll vilken del av spiroröret jag ansluter till? Jag vill ansluta till den del som pekar åt sidan, dvs det med lock som jag gissar fungerar som renslucka idag?
Jag flyttar då bara locket till det som pekar framåt. Har svårt att se något hinder men kanske finns något?

2 Jag borde väl kunna ansluta en 100-slang mellan fläkten och spiroröret istället för 125, det är ju ändå bara 100 i spiroröret? Har både en slang, dimensionsreducering och hålsåg hemma för det.

Sen kommer jag kunna koppla ihop det sista och provköra själva fläkten och spjället och se hur takfläkten växlar upp tillsammans med dem, och hoppas att det fungerar!
 
  • Bild på öppet skåputrymme ovanför köksfläkt med synlig elektrikinstallation och spirorör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationssystem med öppet spirorör ovanför, och nyinstallerad takfläkt med dimmer och vägguttag i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går bra att flytta locket. Vid sotning måste man då kunna koppla bort slangen från röret, det måste vara åtkomligt. Du kan ta en 100 slang om den går på röret och går att få tätt med slangklämma. Men då måste reduceringen av plast på fläkten vara 160 - 100 så att slangen går att trä på och få tätt. Vad tänkte du hålsåga?

I fläkten sitter en transformator som ger olika spänningar. Elektrikern eller sotaren kan koppla om, eller du själv om du törs. Mellan tummen och pekfingret behövs 230 V för 3 och VL, 215 V för 2 och 180 V för 1 och grundflöde med tanke på takfläktens kapacitet. Tyvärr finns inte instruktion för omkoppling i manualen så du får höra av dig till cylinda om du vill koppla själv. Kontrollera noga att fläkten är strömlös om du vill öppna tranformatorn.
 
Hm tänker att det är en tight vinkel mellan fläktutsläpp och spiro. Kan bli svårt att inte få veck på slangen och för tight böjradie. Vid närmare eftertankte: kapa spirot efter utloppet som pekar ut mot rummet. Du behöver inte rensluckan längre. Då kan du dra slangen med en snällare böj. Använd en multitool med metallblad och sedan en fil för att slipa ned vassa grader.
 
Hej! Tack!
Skulle bara såga ett lite större hål i skåpstommen men det är löst nu. Behövde även ett hål till bänkbelysningen, fick uttag för dess stickkontakt i fläktskåpet, så nöjd med den lösningen.
Jag förstår, det är ju massa skarvar på röret så ska försöka plocka bort så böjen blir så rak som möjligt. Men ska koppla ihop allt så jag ser att det funkar.
Transformatorn är ju förinkopplad på 100 och 130 V står det i anvisningarna så det innebär väl att takfläkten inte maxar på steg 3 antar jag?
Jag får titta på det och prata med Cylinda/elektriker.
 
Egentligen är min fråga, ska jag bara låta allt vara som förinställt till sotaren varit här, eller ska jag be elektrikern fixa redan nu? Det stör inget att jag använder fläkten som det är nu?
Haha, så mycket frågor jag har ☺️
 
Nej du kan lämna det endast sotarn kan ställa in rätt. Bara att köra tills dess om du inte vill laborera själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.