Hej!
Jag har hittat gamla ritningar och beskrivningar (se bifogat), verkar som det suttit ett kryddskåp och spiskåpa med styrning av takfläkt i. Dock verkar det på elritningen som att det funnits även styrning till takfläkten ute i matrummet, om jag inte missförstått?
Spisen har aldrig flyttats.
Gamla ägaren sa att reglaget ska stå på högsta läget, jag har funderat på om det beror på att draget är dåligt, men nu funderar jag på om det kan vara så att det stod på högsta där och så reglerade man med spiskåpan? Fast det resonemanget funkar ju inte med kolfilterfläkt.
Nåja, får nog invänta ventilationsfirman nu, men de verkar dröja och nu är det lite drygt att stå utan köksfläkt.


C camelspin skrev:
Kul att det går bra.

Obs ang el, sånt kräver eventuellt att du tar ned skåpet igen, dom kan behöva dra bakom.

Finns inget fördraget el-rör kan det kräva att öppna väggarna eller åtminståne spåra för att leda över ledingen dit, evetunellt också omdragning av ledare. Det kanske går att lösa med utanpåliggande el, kan ju också dras bakom takanslutningen.

Inget märkvärdigt, men det är ett större jobb men avseende på dina ytskikt, det kan betyda att du får återställa väggar, kanske tak om det måste öppnas. Fråga i el-forum om det där så får du säkert bra svar.

Ta dit sotarn innan du bestämmer vad du skall ha för fläkt så det matchar sugförmågan på taket, + att justera in så du får en bra balans mot badrum mm. Eventuellt kan dom även renovera takfläkten. Kostar tyvärr en slant.

Kolla vad det är i luckan. Kan det vara ett kopplingställe för takfläkten? Kan det vara så att spisen stått där en gång i tiden och 90-gradaren är ditsatt senare för att flytta spisen? Det är inte vanligt med två utsug i ett kök så det kan ha varit spisens tidigare plats. Då finns kanske kopplingen till takfläkten där, vilket är det normala, dimmern brukar sitta på väggen bredvid spisen.

Kollar på dina bilder, kan det vara så att man flyttat en vägg och dimmern på så sätt hamnat i rummet bredvid?

Har du vänliga grannar kan du kolla hur det är löst hemma hos dem. Var står spisen? Var sitter dimmern? Vilken fläkt funkar?
 
  • Äldre handskriven inventarielista för ett kök med punkter som spiskåpa med belysning, kyl och frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toppvåning på hus med tegeltak och ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla tryckta ritningar och byggnadsbeskrivningar med text om mekanisk frånluft och köksventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elritning för kök, visar placering av kryddskåp, spiskåpa och styrning till takfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra info

Takfläkten ser renoverad ut, men det kan nog vent firman kolla. Anledningen till att det skall stå på max är förmodligen att man valt en ganska liten takfläkt. Gör inte så mycket, du kan köra på max med en kåpa också. Fördel om ventfirman mäter lite och kollar. En fördel med en större takfläkt är att man kan köra på lägra varvtal när man inte forcerar vilket kan ge lägre ljudnivå. Om man nu bryr sig om det. En ny fläkt till taket är nog ingen match, men det kan kosta lite.

Det är lite skumt att så mycket är inkopplat på fläktgruppen i elschemat, men vad jag kan se har du en förbindelse från dimmern till uttaget bakom kryddhyllan via taklampan. Det är bra, då kan en elektriker säkert fixa till så det går att reglera på kåpan, och ta bort dimmern och sätta ett lock där istället. Som det är kopplat enligt schemat har det inte gått att reglera via tidigare kåpa, utan forcering har åstadkommits via att öppna ett mekaniskt spjäll.

Det här kommer bli bra! Frågan är om du har tillräckligt sug på taket för en kåpa, eller om en alliance är ett alternativ, även då måste du ha tillräckligt på taket. Det kan ventfirman mäta upp, genom att först justera alla andra utsug och sedan mäta hur mycket som "blir över". Märkligt nog är snygga spiskåpor dyrare än motsvarande alliancer sist jag kollade.

Lycka till!
 
Det är även en fördel att ta bort dimmern och ersätta med transformator i kåpa ur ljudsynpunkt, av olika elektriska anledningar så ger en sådan dimmer ett visst brum i motorn på takfläkten så det kan alltså bli tystare med kåpa, ssk vid drift på lägre varvtal.
 
Tack!
Jag tror med fläkten är bytt, det har flera grannar gjort.

Jag har en fråga kring anslutning till befintlig kanal, hur tänker man kring brandrisk, måste man inte säkerställa att det är ordnat på visst sätt? Pratade med en ventilationstekniker och han sa att det finns två alternativ, antingen ny separat imkanal eller ny kolfilterfläkt. Lät inte som det var ett alternativ med spiskåpa, pga brandrisk, men vet inte om han uppfattat förutsättningarna korrekt.

För min egna kunskap, låt säga att jag sätter upp en kolfilterfläkt igen, hur ska jag ha det ordnat med utblås, ventiler osv? Innan blåstes luften ut i köket framför fläktskåpet från ovansida av fläkten, ventil satt i takanslutningen, men de flesta har väl utblåset i skåpet?
 
Här kan det vara bra att ta in fler råd på forumet så jag hoppas att någon annan kan fylla på som är mer kunnig.

Normalt så skall en imkanal vara brandisolerad, dvs klädd med stenull på hönsnät (eventuellt med folie) från det att den lämnar köket, dvs försvinner upp i undertaket. Jag har noterat att i mitt hus från 75 är det si och så med det, kanske för att andra regler gällde då, eller att man håller ett visst avstånd till brännbart material inne i konstruktionen. Jag har sett många hus och radhus byggda vid den tiden med en kåpa eller fläkt monterad på imkanal med gemensam fläkt för hela huset, och jag har aldrig hört att sotarn klagat.

Jag har svårt att se att man inte kan få utnyttja en befintlig imkanal, men detta kan sotarn svara på om han kommer dit för en konsultation. Du kan alltid själv isolera det du kommer åt, skadar inte.

Ska du ha kolfilter, vilket sällan blir särskilt bra, så är det nog svårt att få tag på en som blåser ut på ovansidan som din gamla. Ofta har dom en slang som går upp genom skåpet och blåser ut ovan skåp. Har man takanslutning blir det lite komplicerat. Då få du antingen böja slangen och ansluta till en ventil/galler som monteras i takanslutningen. Du får också montera slang eller böj på imkanalsröret så det kan anslutas till en ventil som sitter bredvid. Du bör använda en ventil som går att reglera för frånluften så att du kan ställa in korrekta flöden.

I ett boende hade jag ett specialskåp med en lucka som inte gick ända upp, så att översta hyllan var utan lucka. Hålet var täckt med ett sånt galler i plast som ofta sitter över kylskåp. Inne i skåpet kom frånluften ned genom skåpets tak, med en kägelventil på. På översta hyllan stod en metallburk som fylldes med kol ( finns på franke) som slangen till kolfilterfläkten var ansluten till. Funkade OK men inte mer. Kolfiltret satt alltså inte i fläkten utan i en separat låda längst upp.

Hoppas du får fler svar så du slipper kolfilter!
 
Hej!
Liten uppdatering. Visade sig att jag har en sotare som granne, så bjöd in mig själv på en konsultation.
Han hade själv satt en vanlig köksfläkt med motor hos sig, och körde den på näst högsta läget som max. Han hade själv bara en av-och påknapp till takfläkten på väggen, så han hade den påslagen och hade fixat en grundventilation i fläkten, inga frånluftsdon således. Han tyckte det fungerade bra, men rekommenderade mig ändå att ta in en ventilationsfirma för konsultation. Han berättade också att vi har en rätt ny bra takfläkt då flera av grannarna gått ihop och bytt samtidigt.
Så jag ringde en lokal firma som både arbetar med sotning och ventilation och de rekommenderade också att jag satt en vanlig fläkt med ett grundflöde som gick konstant. Kanalen från köket ansluter precis under takhuven, vilket möjliggör denna lösning. Jag tolkar det som att man då har en egen kanal, i annat fall hade det inte varit möjligt att sätta en vanlig fläkt utan risk att trycka ut köksluften i övriga frånluftskanaler?
Takfläkten ska sen gå på halvfart som grund, och sen forcerar man upp den vid behov.
Han rekommenderade rensning av alla kanaler och sen intrimning/kontroll av frånluftsflöden när vi satt in köksfläkt och tilluftsdon i resten av huset.
Styrning av takfläkt är inte möjlig från spiskåpa i dagsläget, det har bara suttit en kåpa med spjäll som ursprung.

Låter detta vettigt? Det öppnar ju upp för fler val av fläkt. Kan man ställa grundflöde i alla eller nån viss typ? Hur är det med kallrasskydd?
 
Hej igen,

Tur med en sotare som granne!

Du kan göra som beskrivet ovan. Då måste du vrida upp dimmern på max när köksfläkten går. Sen komma ihåg att sänka. Grundventtilation kan vara möjligt genom en fläkt med motor, med stillastående motor så att säga om det finns ett spjäll. Det finns sådana modeller, det måste du kolla upp för det är inte standard dock.

Men det som beskrivs ovan är egentligen en fullösning för alliance. Jag ser på din elritning att det förmodligen är fullt möjligt att koppla styrning och elförsörjning till takfläkten via spisfläkten/kåpan, och det är inte särskilt komplicerat (för en elektriker). Då kan du sätta in en riktig alliance. Fördelar: bara ett ställe att reglera på. Spisfläkten har ett justerbart spjäll för grundflöde. Den har en transformator där du kan välja varvtal på takfläkt för grundflöde, och därmed får en balanserad anläggning. När du startar köksfläkten kommer takfläkten gå upp i varv. När du stänger av köksfläkten går den ned på grundflöde automatiskt. Det finns även en knapp som ger full fart på taket med stängt spjäll i köket, så du får bra sug i badrum vid dusch.

Det är inga konstigheter, så jag skulle helt klart satsa på en alliance, som är konstruerad för just din typ av anläggning och ta in elektriker som kopplar om.

I det fall din takfläkt är mycket kraftig kan du välja spiskåpa. men utefter din beskrivning verkar det inte vara så.

Risken att trycka ut i badrum finns med motorfläkt/alliance, med det är bara att prova och ställa in farten utefter vad som är möjligt.

Alltså - när du ändå renoverar och det kanske blir något litet eljobb, be eltrikern ge offert även på omkoppling av takfläkt och installation av alliance. Bygg klart, och ta sedan dit sotarn som kan justera alla spjäll, ventiler och flöden. Detta är det vanligaste sättet att renovera köksventilationen med din typ av anläggning.

Lycka till
 
Hej!
Som vanligt snabbt och tydligt svar, tack!
Det bekräftar vad jag funderade på, att allt borde kunna lösas och bli smidigare med en alliancefläkt. Vi ska ändå ta in elektriker för att sätta ny belysning och flytta eluttag under skåpen så ska absolut ta med även detta.
Vi har ju mellanstora barn som både lagar mat och duschar i tid och otid så en enkel lösning som alla förstår är att föredra.
Vad jag har lärt mig massor, tack snälla!

C camelspin skrev:
Hej igen,

Tur med en sotare som granne!

Du kan göra som beskrivet ovan. Då måste du vrida upp dimmern på max när köksfläkten går. Sen komma ihåg att sänka. Grundventtilation kan vara möjligt genom en fläkt med motor, med stillastående motor så att säga om det finns ett spjäll. Det finns sådana modeller, det måste du kolla upp för det är inte standard dock.

Men det som beskrivs ovan är egentligen en fullösning för alliance. Jag ser på din elritning att det förmodligen är fullt möjligt att koppla styrning och elförsörjning till takfläkten via spisfläkten/kåpan, och det är inte särskilt komplicerat (för en elektriker). Då kan du sätta in en riktig alliance. Fördelar: bara ett ställe att reglera på. Spisfläkten har ett justerbart spjäll för grundflöde. Den har en transformator där du kan välja varvtal på takfläkt för grundflöde, och därmed får en balanserad anläggning. När du startar köksfläkten kommer takfläkten gå upp i varv. När du stänger av köksfläkten går den ned på grundflöde automatiskt. Det finns även en knapp som ger full fart på taket med stängt spjäll i köket, så du får bra sug i badrum vid dusch.

Det är inga konstigheter, så jag skulle helt klart satsa på en alliance, som är konstruerad för just din typ av anläggning och ta in elektriker som kopplar om.

I det fall din takfläkt är mycket kraftig kan du välja spiskåpa. men utefter din beskrivning verkar det inte vara så.

Risken att trycka ut i badrum finns med motorfläkt/alliance, med det är bara att prova och ställa in farten utefter vad som är möjligt.

Alltså - när du ändå renoverar och det kanske blir något litet eljobb, be eltrikern ge offert även på omkoppling av takfläkt och installation av alliance. Bygg klart, och ta sedan dit sotarn som kan justera alla spjäll, ventiler och flöden. Detta är det vanligaste sättet att renovera köksventilationen med din typ av anläggning.

Lycka till
 
Inga problem

Alliancer är lite dyrare, men mycket bättre än en lösning med separat motorfläkt. Enda anledningen att sätta en sådan är att man kan köpa en för typ tusen spänn, och man slipper betala för ett elektriker jobb. Man kan ju göra livet ännu billigare - laga maten ute över öppen eld och skita i fläkt!

Om du har frågor om inkopplingen och vill få en uppfattning om detta innan elektrikern kommer kan du fråga i el-forum och lägga upp bild på elritningen så får du bra svar.

Vad gäller alliancer tror jag det bara är Franke och Cylinda som har modeller med rimligt pris.

Hoppas det blir riktigt bra!
 
En annan fördel med vissa modeller av alliance -du kan trycka på lite knappar och ställa den i "åka bort läge", så att grundflödet sänks. Det kanske kan spara några kronor om du åker bort en tid mitt i vintern när det är riktigt kallt ute. Då drar du inte in så mycket kalluft som måste värmas upp när behovet av ventilation är lägre.
 
Många bra aspekter, tack! Nej billigaste lösningen är inte nödvändig, viktigare att det blir bra. Har grillat i tre veckor nu så det där med öppen eld går också bort :) Skönt dock att slippa stekfett överhuvudtaget inne, men känns inte så lockande i vinter.
 
En annan lämplig förberedelse:

Bryt strömmen till takfläkten (skruva ur proppen). Klättra upp på taket och leta efter märkskylten (lapp där det står modelnummer och hur många watt fläkten är på mm). Du kan behöva öppna fläkten för att hitta skylten. Då kan du surfa reda på vad fläkten har för kapacitet (hur mycket luft den klarar av att suga). Det ger en bra ledtråd till hur mycket den klarar av att ta emot från en alliance. Surfa lite på alliancer och kolla hur mycket luft de blåser, då får du en uppfattning om hur balansen kan te sig.

Jag kan hjälpa dig om du hittar modellbeteckningen.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Tack! Ska ge mig upp och kolla.
En fråga, kanske dum, kan jag montera in en alliancefläkt utan att ha eljobbet klart? Dvs sköta takfläkten manuellt så länge? Tänker att det kanske tar ett tag innan elektrikern har tid :). Eller funkar inte fläkten alls utan kopplingen?
 
Det kan gå. Det beror egentligen mest på vilken anslutning som sitter på alliancen. Är det stickpropp så går det förmodligen. En del modeller skall anslutas fast, och har bara några kablar som sticker ut. Då går det inte - om inte en elektriker snabbt kan komma in och ansluta och sätta en doslock temporärt, inget större jobb (halvtimme?)
 
Aha, just det, så långt är jag med. Då ska jag börja med att undersöka vad vi har för takfläkt och försöka få kontakt med elektrikern. Återkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.