Hej!
Relativt nyinflyttad i radhus från -76 och har funderingar kring vår lösning för ventilation och köksfläkt. Har kontaktat ventilationsfirma men skulle behöva lite förförståelse.

Bifogar bilder på hur det ser ut idag.
Vi har mekanisk frånluft med en fläkt på taket. En varvtalsregulator sitter på väggen utanför köket.
Frånluftsdon finns i båda badrummen och i tvättstugan, tilluftsdon finns inte förutom två fönsterventiler, vi ska sätta in väggventiler i vardagsrum och sovrum.

Det som förbryllar mig är köksfläkten. Idag sitter en kolfilterfläkt och det finns två frånluftsventiler (som jag antar är uteventiler) som är kopplade till samma rör. Ett sitter över spisen/fläkten, ett sitter över diskmaskinen.
I beskrivningen från byggnationen står att det ska finnas spiskåpa, denna är då utbytt till dagens lösning.
Vi ska nu byta köksfläkt i samband med luckbyte och jag funderar på vad vi kan ha och hur vårt system fungerar? Är allt i samma kanal? När jag maxar regulatorn så ökar flödet i alla frånluftsventiler.
Kan vi koppla på en spiskåpa el alliancefläkt på befintligt rör, behöver vi då även frånluftsventiler? Eller fortsätta som idag med kolfilter och frånluftsventiler?
Ursäktar min okunskap och bifogar bilder.

Tack på förhand!
 
  • Kök med äldre kolfilterfläkt ovanför spisen, skåp, fönster och ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med inbyggd frånluftsventil över diskbänken i ett radhus från 1976.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med öppna hyllor, disk på hyllorna, och en synlig ventilationstrumma ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varvtalsregulator för ventilationsfläkt på vägg med bladmönstrade kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåpsinteriör med köksförvaring och en synlig ventilationsventil överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en gemensam fläkt för all vent i huset, den går på sparlåga 24/7 och vid kok och annat så ökar man farten för at få drag ut. Manuell inställning av farten. Då ökar även vent i övriga huset. Det ska då vara en spiskåpa utan fläkt. Det är bara ett rör ut. med T-koppling från andra håll
 
Tack för svar!
Menas att jag ska höja varvtalet manuellt varje gång jag lagar mat? Hur vet jag vad grundinställningen ska vara inställd på?
Är det dumt att ha en kolfilterfläkt istället?Kommer givetvis fråga ventilationsfirma men tycker det är klurigt.
 
Jepp det r normalt på alla köksfläktar att öka farten vid stek/kok, ett rör ut så stänger man av fläkten. gemensamma rör ut är en ventilation för huset och ska vara så
 
Förstod det, skulle vilja styra via köksfläkten dock.
Har du något förslag på hur vi borde lösa med fläkt och frånluftsventiler?
 
L Lindabell skrev:
Förstod det, skulle vilja styra via köksfläkten dock.
Har du något förslag på hur vi borde lösa med fläkt och frånluftsventiler?
I orginal så har sannolikt det där köket haft en alliancefläkt och det som nu är den ventilen ovanför disskbänken var en renslucka.
Sen vid renovering har dimmern och gallren ersatt fläkten, jag hade återgått till alliancefläkt och satt ett lock på den högra öppningen, sen gör du en separat bit av täckskivan framför locket som går att skruva loss ifall du behöver rensa den kanalen någon gång i framtiden.
 
Såvida det är rimligt (finns kallvind ovanför t.ex.) så hade jag övervägt att modifiera lösningen och separera kökets frånluft från det övriga (badrum/toalett/tvättstuga). Du har ju liksom inget behov av förstärkt ventilation i badrummet när du ska "steka bacon"..
 
Hej

Med årtal -76 tror jag att det i orginal satt en passiv spiskåpa med ett spjäll i. Man kunde få fart i köket genom att skruva upp på dimmern och öppna spjället.

Det kanske inte funkade så bra så det har installerats en kolfilterfläkt istället. Det brukar inte heller fungera särskilt bra.

Sannolikt har du en fläkt på taket/vinden som betjänar hela huset inkl spiskåpan. Börja där och kolla in om du kan renovera den. Är den inte utbytt är den säker full med fett och har dåliga lager, den är säkert också underdimensionerad och därför upplevdes suget i köket som för dåligt. Därav kolfilterfläkten. Du kan skaffa ett nytt fläkthjul och ny motor med mer kraft, inte särskilt dyrt och kommer förbättra vetilationen betydligt.

Blir det tillräckligt kan du köpa en ny passiv kåpa med spjäll och få en bra lösning utan öbvrtryck någonstans och ganska tyst i köket. Blir det inte bra kan man sätta en alliance med motor i köket som hjälper till. Då måste systemet vara injusterat så att oset inte hamnar i badrummet. Det kan sotarn fixa. Dina sugventiler kan vara felställda eller ersattta med galler så systemet är ur balans. Du kopplar kåpa/alliancefläkt till den kanal som sittar bakom gallret ovan spisen och tar bort nuvarande galler mm. Öppningen över diskmaskinen skulle jag proppa, det blir bäst med ett utsug i köket.

Det blir ett betydligt större jobb, men bättre resultat att göra en egen kanal till köksfläkten. Då kan du sätta en vanlig köksfläkt med inbyggd motor.

Moderna kåpor kommer med en transformator som styr takfläkten. Då du trycker på en knapp öppnas spjället och takfläkten varvar upp. För att det skall fungera måste du ta bort dimmern i hallen och istället koppla via spiskåpan. Om det inte är förberett för det kan det bli ett el-jobb för att få takfläktens matning att gå via kåpan, samma gäller för alliance.

Den kolfilterfläkt du har idag sprutar ut luften på ovansidan. Vill du fortsätta med kolfilter finns fläktar som man kan ansluta slang till som kan gå bakom skåpet och pysa ut länst upp, finns även kolfilter som ansluts längst upp istället. Du kan då få utsläppet nära utsuget längst upp vilket kan hjälpa till att fånga upp oset. Men det blir nog inte optimalt och du måste hålla på med kolbyte och torka fett.

Börja med att ta bort skåpet ovan fläkt och gallret och titta hur det ser ut, även ovan diskmaskin. Då blir det lättare att välja ny lösning. Kolla även om det finns eldosor där bakom som skulle kunna höra till takfläkten.

Behåller du nuvarande lösning med en dimmer i hallen måste du gå dit och vrida upp vid matlagning, det gäller oavsett fläktlösning.

Det är en bra ide att sätta in friskluftsventlier så du får bra fart på luften. Sätt ingen i köket, men i sovrum och vard. Om du har flera våningsplan kan det kräva lite eftertanke var de skall sitta. Min erfarenhet är att det räcker med fönsterventiler i markplan, medan det på en övervåning kan funka bättre med väggventiler som inte sätts så högt upp på väggen, alt speciallösning under fönster. I källare brukar det suga som sjutton så där behöver man friskluftsventiler som går att strypa ordentligt.
 
Tack snälla du för långt och utförligt svar på en nivå som även jag kunde begripa, mycket pedagogiskt! Tror du svarade på alla mina frågor, det enda jag funderar över är om jag även behöver en frånluftsventil i köket om jag väljer att koppla på slang till fläkten, tolkar det inte så på ditt svar men vill ändå kolla?

Vi håller på med köksrenovering och klurar på hur vi ska utforma takanslutningen innan vi bestämt fläktlösning. Känns synd att göra hål för ventiler vi inte behöver.

Tack återigen !

C camelspin skrev:
Hej

Med årtal -76 tror jag att det i orginal satt en passiv spiskåpa med ett spjäll i. Man kunde få fart i köket genom att skruva upp på dimmern och öppna spjället.

Det kanske inte funkade så bra så det har installerats en kolfilterfläkt istället. Det brukar inte heller fungera särskilt bra.

Sannolikt har du en fläkt på taket/vinden som betjänar hela huset inkl spiskåpan. Börja där och kolla in om du kan renovera den. Är den inte utbytt är den säker full med fett och har dåliga lager, den är säkert också underdimensionerad och därför upplevdes suget i köket som för dåligt. Därav kolfilterfläkten. Du kan skaffa ett nytt fläkthjul och ny motor med mer kraft, inte särskilt dyrt och kommer förbättra vetilationen betydligt.

Blir det tillräckligt kan du köpa en ny passiv kåpa med spjäll och få en bra lösning utan öbvrtryck någonstans och ganska tyst i köket. Blir det inte bra kan man sätta en alliance med motor i köket som hjälper till. Då måste systemet vara injusterat så att oset inte hamnar i badrummet. Det kan sotarn fixa. Dina sugventiler kan vara felställda eller ersattta med galler så systemet är ur balans. Du kopplar kåpa/alliancefläkt till den kanal som sittar bakom gallret ovan spisen och tar bort nuvarande galler mm. Öppningen över diskmaskinen skulle jag proppa, det blir bäst med ett utsug i köket.

Det blir ett betydligt större jobb, men bättre resultat att göra en egen kanal till köksfläkten. Då kan du sätta en vanlig köksfläkt med inbyggd motor.

Moderna kåpor kommer med en transformator som styr takfläkten. Då du trycker på en knapp öppnas spjället och takfläkten varvar upp. För att det skall fungera måste du ta bort dimmern i hallen och istället koppla via spiskåpan. Om det inte är förberett för det kan det bli ett el-jobb för att få takfläktens matning att gå via kåpan, samma gäller för alliance.

Den kolfilterfläkt du har idag sprutar ut luften på ovansidan. Vill du fortsätta med kolfilter finns fläktar som man kan ansluta slang till som kan gå bakom skåpet och pysa ut länst upp, finns även kolfilter som ansluts längst upp istället. Du kan då få utsläppet nära utsuget längst upp vilket kan hjälpa till att fånga upp oset. Men det blir nog inte optimalt och du måste hålla på med kolbyte och torka fett.

Börja med att ta bort skåpet ovan fläkt och gallret och titta hur det ser ut, även ovan diskmaskin. Då blir det lättare att välja ny lösning. Kolla även om det finns eldosor där bakom som skulle kunna höra till takfläkten.

Behåller du nuvarande lösning med en dimmer i hallen måste du gå dit och vrida upp vid matlagning, det gäller oavsett fläktlösning.

Det är en bra ide att sätta in friskluftsventlier så du får bra fart på luften. Sätt ingen i köket, men i sovrum och vard. Om du har flera våningsplan kan det kräva lite eftertanke var de skall sitta. Min erfarenhet är att det räcker med fönsterventiler i markplan, medan det på en övervåning kan funka bättre med väggventiler som inte sätts så högt upp på väggen, alt speciallösning under fönster. I källare brukar det suga som sjutton så där behöver man friskluftsventiler som går att strypa ordentligt.
 
Hej,

Inga problem.

Om du kopplar en spiskåpa eller alliance med slang till kanalen uppe vid taket behöver du ingen frånluftsventil, det kommer finnas ett grundflöde i kåpan/fläkten som regleras med spjället och ser till att det blir ventilerat hela tiden.

Vill du fortsätta med kolfilter så behöver du en frånluftsventil, annars blir det kondens i hela köket när du kokar spagetti.

Om du skall renovera, passa på att få till det bra. Då går kolfilterfläkt bort. Enkel och bra lösning kåpa + uppgraderad/rengjord takfläkt som styrs från kåpan, eventuellt alliance. Bäst att sätta en ny separat kanal ut som GoForIt skrev ovan, det blir mer jobb. Med ny kanal kan du faktiskt behöva behålla de gamla frånluften för grundventilation.

När du byggt klart, ta dit sotarn och justera in ventilationen.

Ta bort skåpet och kolla, lägg upp en bild om du vill. Sannolikt kommer det ned en kanal ur innertaket ovan spisen. Till denna kan du ansluta slang. När du planerar för nya skåp kan du tänka på att man kan behöva såga upp ett urtag i överstycket på det skåpet som är under kanalen så att slang/kanal löper inne i skåpet. Det underlättar om det inte hamnar en skåpstomsida under kanalen för då blir håltagningen mer komplicerad. Passa på att mäta kanalens diameter, det fanns lite ovanliga dimensioner -76. Då vet du om det behövs någon övergång eller skarv för att få dit lämplig slang. Ofta har man ett överstycke ovan nya skåp som döljer anslutning och kanal, ibland hamnar anslutningen inne i skåpet med det går att fixa genom att såga ur. Det finns även kryddhylleskåp som inte är så djupa. Då kan slangen husera bakom. Detta om du vill ha en kåpa/fläkt monterad under skåp. För vägghängd kåpa skippar du skåpet och använder skorstens-fake-bitar av plåt för att dölja anslutningen.

Kolla även vad det finns för el, sannolikt finns ett vanligt vägguttag som nuvarande kolfiterfläkt är inkopplad i. Det är bra, där kan du koppla in en ny. Kolla om det finns någon annan dosa som kan ha med takfläkten att göra som skall användas för att reglera farten på taket. Var försiktig eftersom det kan finnas spänning. Om du har frågor om det kan du ställa dem i el-forum.

Lycka till!
 
Hej!
Ytterligare ett otroligt bra pedagogisk svar, tack!
Förtydligande, kanalen kommer ut genom taket över diskmaskinen, där delar sig röret och en förgrening går bort till spisen, det är sammankopplat och kanalen ligger uppe på köksskåpen. Dimension 100 mm om jag mätt rätt. Ingen el bakom vad jag kan se, endast ett uttag på väggen bakom fläktskåpet där kolfilterfläkten är ansluten. Eftersom kanalen har två öppningar är det störst sug över diskbänken, täpper jag där så ökar suget över spisen markant.
Varvtalsregulatorn sitter vid matplatsen utanför köket, på väggen. Vrider jag på den så ökar suget i både kök, båda badrum och tvättstuga. Den står nästan på högsta nu, kanske onödigt.

Snickaren vill sätta takanslutning över köksskåpen, tror du jag kan plugga utsuget över diskmaskinen och hålla öppet över spisen (dvs inte montera takanslutning just dör), i väntan på fläkt? Förstår nu att vi kan välja kåpa eller ev alliancefläkt.

Återigen tack!


C camelspin skrev:
Hej,

Inga problem.

Om du kopplar en spiskåpa eller alliance med slang till kanalen uppe vid taket behöver du ingen frånluftsventil, det kommer finnas ett grundflöde i kåpan/fläkten som regleras med spjället och ser till att det blir ventilerat hela tiden.

Vill du fortsätta med kolfilter så behöver du en frånluftsventil, annars blir det kondens i hela köket när du kokar spagetti.

Om du skall renovera, passa på att få till det bra. Då går kolfilterfläkt bort. Enkel och bra lösning kåpa + uppgraderad/rengjord takfläkt som styrs från kåpan, eventuellt alliance. Bäst att sätta en ny separat kanal ut som GoForIt skrev ovan, det blir mer jobb. Med ny kanal kan du faktiskt behöva behålla de gamla frånluften för grundventilation.

När du byggt klart, ta dit sotarn och justera in ventilationen.

Ta bort skåpet och kolla, lägg upp en bild om du vill. Sannolikt kommer det ned en kanal ur innertaket ovan spisen. Till denna kan du ansluta slang. När du planerar för nya skåp kan du tänka på att man kan behöva såga upp ett urtag i överstycket på det skåpet som är under kanalen så att slang/kanal löper inne i skåpet. Det underlättar om det inte hamnar en skåpstomsida under kanalen för då blir håltagningen mer komplicerad. Passa på att mäta kanalens diameter, det fanns lite ovanliga dimensioner -76. Då vet du om det behövs någon övergång eller skarv för att få dit lämplig slang. Ofta har man ett överstycke ovan nya skåp som döljer anslutning och kanal, ibland hamnar anslutningen inne i skåpet med det går att fixa genom att såga ur. Det finns även kryddhylleskåp som inte är så djupa. Då kan slangen husera bakom. Detta om du vill ha en kåpa/fläkt monterad under skåp. För vägghängd kåpa skippar du skåpet och använder skorstens-fake-bitar av plåt för att dölja anslutningen.

Kolla även vad det finns för el, sannolikt finns ett vanligt vägguttag som nuvarande kolfiterfläkt är inkopplad i. Det är bra, där kan du koppla in en ny. Kolla om det finns någon annan dosa som kan ha med takfläkten att göra som skall användas för att reglera farten på taket. Var försiktig eftersom det kan finnas spänning. Om du har frågor om det kan du ställa dem i el-forum.

Lycka till!
Vilja otroligt bra svar, tack!

Förtydligande
 
Gött,

Du kan proppa insuget vid diskmaskinen. Finns speciella lock att sätta på röröppningen så det blir tätt. Kan också finna öppningsbara vilket kan vara en fördel så det går att rensa kanalen, då behöver takanslutning kunna öppnas just där, eller en inspektionslucka, så att sotarn kommer åt bakom. Sannolikt är det ett 90 böj där ovan diskmaskinen, då kan det behövas en öppningsbar renslucka över diskmaskinen för regelrätt sotning. Det går att montera öppningsbar takanslutning också, alltså du kan demontera den i sin helhet vid sotning. Se till att snickaren monterar den med clips..

Dimension 100 är lite litet för ett köksutsug, men är det det som finns så får det väl duga? Du kommer sannolikt behöva en övergång till 125 eller 160 för att kunna trä på en slang, det är inga problem, finns att köpa. Fäst slangen med klämma. Trä på slang och bygg upp skåp och takanslutning, låt slangen hänga ned genom skåpet så länge så suger det lite över spisen. Se till att slangen svänger mjukt och är fullt utfälld, inga tvära knickar. När du fått fläkten kapar du slangen till rätt längd. Fläktskåp har ofta ingen botten så det löser sig.

Med en 100 kanal kan det vara så att suget inte är tillräckligt för en kåpa, särskilt om kanalen är lång och takfläkten liten. Kan vara klokt att mäta upp flödet innan du bestämmer dig, sotaren kan göra det och rekommendera om du kan ha kåpa, behöver uppgradera takfläkten eller om en alliance är ett alternativ.

Det som återstår att lösa är styrningen till takfläkten, om det inte finns framdraget kan du konsultera en elektriker om det finns någon lösning på det.
 
Tack!
Har pluggat över diskmaskinen, fanns till och med ett ”lock” som låg vid sidan av såg jag som passade perfekt.
Det är helt riktigt en 90-sväng över diskmaskinen, ser ut att ha en lucka på väggen en bit ner, som jag antar hör till ventilationen.
Kan lätt plocka ner takanslutningen genom skruvar i stomtaket, så det kommer lösa sig med åtkomst.
Jag har bett snickaren hålsåga i fläktskåpet så jag kan dra slang så länge.

Om jag ska ha en kåpa så gissar jag att t ex Franke 392-16 funkar, och då får elektrikern se till att ordna så jag kan justera takfläkten från den.
 
Kul att det går bra.

Obs ang el, sånt kräver eventuellt att du tar ned skåpet igen, dom kan behöva dra bakom.

Finns inget fördraget el-rör kan det kräva att öppna väggarna eller åtminståne spåra för att leda över ledingen dit, evetunellt också omdragning av ledare. Det kanske går att lösa med utanpåliggande el, kan ju också dras bakom takanslutningen.

Inget märkvärdigt, men det är ett större jobb men avseende på dina ytskikt, det kan betyda att du får återställa väggar, kanske tak om det måste öppnas. Fråga i el-forum om det där så får du säkert bra svar.

Ta dit sotarn innan du bestämmer vad du skall ha för fläkt så det matchar sugförmågan på taket, + att justera in så du får en bra balans mot badrum mm. Eventuellt kan dom även renovera takfläkten. Kostar tyvärr en slant.

Kolla vad det är i luckan. Kan det vara ett kopplingställe för takfläkten? Kan det vara så att spisen stått där en gång i tiden och 90-gradaren är ditsatt senare för att flytta spisen? Det är inte vanligt med två utsug i ett kök så det kan ha varit spisens tidigare plats. Då finns kanske kopplingen till takfläkten där, vilket är det normala, dimmern brukar sitta på väggen bredvid spisen.

Kollar på dina bilder, kan det vara så att man flyttat en vägg och dimmern på så sätt hamnat i rummet bredvid?

Har du vänliga grannar kan du kolla hur det är löst hemma hos dem. Var står spisen? Var sitter dimmern? Vilken fläkt funkar?
 
Den kåpan funkar om du har bra flöde. Har du lägre, välj en med lite större "nät" och gärna lite vingar på sidorna, dom fångar upp mycket bättre vid låga flöden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.