V viking22 skrev:
Förmodar att en ny tilluftsventil ska sitta lågt? Den andra ventilen sitter 10 cm under taket.
Ja.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
V viking22 skrev:
Fönstret vätter mot öst. Inte så stort fönster, 300 x 600 mm.
En ventilationshuv på taket skulle nog gå, men det känns lite omständligt att borra hål i tak, m.m. (?) Det känns även som att kostanden kan dra iväg med en sådan operation. :)
Anledningen till tanken om takhuv är att det finns snurror som inte går på ström, t ex aspirotor.
Även om installationen kommer att kosta några kronor så blir det ingen driftskostnad.
 
S Stubai skrev:
Anledningen till tanken om takhuv är att det finns snurror som inte går på ström, t ex aspirotor.
Även om installationen kommer att kosta några kronor så blir det ingen driftskostnad.
Klok tanke. Tror du att det blir ett "bra drag" genom det röret? Tänker på att en del har varit inne på kanalfläktar med bra "flås" i..🤔
 
Jag tror inte du får tillräckligt bra drag. Hur skall du kunna kyla 40 grader till 30 grader när det är 30 grader ute? Det är tyvärr inte rimligt. Det var därför jag drog mot AC...
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Inte får man ut 1000w mer ur växelriktaren för att rummet är 10grader kallare?
Kanske, om växelriktaren stänger av pga överhettning då och då...
 
V viking22 skrev:
Klok tanke. Tror du att det blir ett "bra drag" genom det röret? Tänker på att en del har varit inne på kanalfläktar med bra "flås" i..🤔
Jag försökte läsa på lite och i en aspiromatic från abc är det på den största modellen 315 m3/h i genomströmning. Jag gissar att det är max genomströmning, så vad det i praktiken blir är lite oklart. Men så är det nog med alla angivna flöden, även på fläktar alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.