S
En fråga. Hur gammal är anläggningen?
Är den nyinstallerad borde du kunna få hjälp att flytta växelriktarna utomhus utan kostnad.
 
S sinuslinus skrev:
En fråga. Hur gammal är anläggningen?
Är den nyinstallerad borde du kunna få hjälp att flytta växelriktarna utomhus utan kostnad.
Anläggningen installerades för ca 1 år sedan. Anledningen till inomhus montaget är flera. Rekommendation från tillverkarna av växelriktare och batterilagringen, samt elektriker som installerat. Som kund har jag så klart fått tycka till om ute eller inneplacering. Valde inneplacering av estetiska skäl och även pga att vi inte har riktigt lämpliga ställen utomhus att ha grejerna på.
Att flytta ut växelriktarna går ju såklart men jag ser det inte som första alternativet. Jag tänker (kanske i min okunskap) att det finns enklare alternativ. 🙂
 
Är fönstret ett måste till förrådet ? Annars är det ju ett alternativ att helt enkelt byta ut det mot en skiva med hål i för en större fläkt under sommaren. Ett betydligt mindre ingrepp än att ta hål i väggar.

Det behöver dock fortfarande vara en riktig fläkt, enklare fläktar liknande datorfläktar typ fresh/pax är för klena.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
Om du har plats på tomten så gräv ned ett rör/slang på utsidan som du tar tilluften till förrådet ifrån (25 meter minst skulle jag rekommendera). Då får du sval luft även varma dagar.

Tänk också på att dygnets temperaturvariationer gör att du egentligen vill köra fläkten så länge som det är varmare på insidan än på utsidan och om det är över ca tio grader ute.

Tänk också på att fläkten kommer att höras. Fläktar som gör skillnad annat än ytterst lokalt där de sitter, de hörs...

Det är svårt att ventilera ut värme. Jag har ett fönster på min inglasning som jag temperaturstyr för att kunna svalka utrymmet, det hjälper mycket (tillräckligt för att inte saker i plast skall smälta i alla fall, vilket inträffade innan jag installerade automatiken), men inte tillräckligt.

Jag funderar på om du inte borde köpa en rums-AC för ändamålet istället, det blir inte så mycket dyrare och det blir så mycket bättre. De finns från några tusenlappar.
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om du har plats på tomten så gräv ned ett rör/slang på utsidan som du tar tilluften till förrådet ifrån (25 meter minst skulle jag rekommendera). Då får du sval luft även varma dagar.

Tänk också på att dygnets temperaturvariationer gör att du egentligen vill köra fläkten så länge som det är varmare på insidan än på utsidan och om det är över ca tio grader ute.

Tänk också på att fläkten kommer att höras. Fläktar som gör skillnad annat än ytterst lokalt där de sitter, de hörs...

Det är svårt att ventilera ut värme. Jag har ett fönster på min inglasning som jag temperaturstyr för att kunna svalka utrymmet, det hjälper mycket (tillräckligt för att inte saker i plast skall smälta i alla fall, vilket inträffade innan jag installerade automatiken), men inte tillräckligt.

Jag funderar på om du inte borde köpa en rums-AC för ändamålet istället, det blir inte så mycket dyrare och det blir så mycket bättre. De finns från några tusenlappar.
Jag är lite inne på det också. Tror en hygglig rums-AC blir billigare än att borra hål och experimentera samt att anlita elektriker för den elektriska biten. Om man nu får leda ut varmluften från den genom tilluftsventilen? 🤔
Har du förslag på någon bra modell så tar jag tacksamt emot det. :)
 
L Liljeros skrev:
Är fönstret ett måste till förrådet ? Annars är det ju ett alternativ att helt enkelt byta ut det mot en skiva med hål i för en större fläkt under sommaren. Ett betydligt mindre ingrepp än att ta hål i väggar.

Det behöver dock fortfarande vara en riktig fläkt, enklare fläktar liknande datorfläktar typ fresh/pax är för klena.
Neä, det är inte ett måste, det känns lite "mäckigt" bara att montera ned ett fast fönster för att på hösten montera dit det igen.. 😅
 
Har inga direkta förslag.

Skall man lita på testerna så är denna väldigt bra för pengarna:
- https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...luftkonditionering/luftkonditionering-025359/

Men om knappt 1kW kyleffekt räcker för dig, det vet jag inte. Skall man lita på Polarpumpen så säger de:
Man brukar räkna med att det krävs ca 70 Watt per kvadratmeter vid luftkonditionering. För att kyla en yta på 30 kvadratmeter krävs alltså (30 x 70 W = 2100 W) 2,1 kW. Vid luftkonditionering krävs ca 70 W per kvadratmeter.
Men de har ju inte räknat med ett element i rummet...

Jag hade dock chansat på denna ändå. Den är ju så billig att man kan ta smällen om det inte fungerar. Se dock till att kyla rummet allt du kan innan du slår igång den, exempelvis genom att öppna upp dörr och garagedörr ordentligt en hel regnig dag. Man vill ju inte överhetta ACn det första man gör också...
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har inga direkta förslag.

Skall man lita på testerna så är denna väldigt bra för pengarna:
- [länk]

Men om knappt 1kW kyleffekt räcker för dig, det vet jag inte. Skall man lita på Polarpumpen så säger de:

Men de har ju inte räknat med ett element i rummet...

Jag hade dock chansat på denna ändå. Den är ju så billig att man kan ta smällen om det inte fungerar. Se dock till att kyla rummet allt du kan innan du slår igång den, exempelvis genom att öppna upp dörr och garagedörr ordentligt en hel regnig dag. Man vill ju inte överhetta ACn det första man gör också...
Kyleffekten är väl 2600w? Är Jula som blandat ihop siffrorna, effekten är på 1000w så cop är 2,6.

Blir ändå en ansenlig summa att bränna 1kWh i timmen under sommaren för att kyla ett rum, troligtvis räcker det att hålla 35-40 grader för att grejerna ska funka men så högt kan man nog inte ställa ACn
 
L Liljeros skrev:
Kyleffekten är väl 2600w? Är Jula som blandat ihop siffrorna, effekten är på 1000w så cop är 2,6.

Blir ändå en ansenlig summa att bränna 1kWh i timmen under sommaren för att kyla ett rum, troligtvis räcker det att hålla 35-40 grader för att grejerna ska funka men så högt kan man nog inte ställa ACn
Elen är ju gratis så länge solen skiner, den högre effekt du får på utrustningen betalar sannolikt för kylningen.
 
V viking22 skrev:
Neä, det är inte ett måste, det känns lite "mäckigt" bara att montera ned ett fast fönster för att på hösten montera dit det igen.. 😅
Tänkte ifall det var öppningsbart kunde man bara hängt ut det. Och satt tillbaks till hösten, är det fast blir det ju lite bökigare
 
  • Gilla
viking22
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har inga direkta förslag.

Skall man lita på testerna så är denna väldigt bra för pengarna:
- [länk]

Men om knappt 1kW kyleffekt räcker för dig, det vet jag inte. Skall man lita på Polarpumpen så säger de:

Men de har ju inte räknat med ett element i rummet...

Jag hade dock chansat på denna ändå. Den är ju så billig att man kan ta smällen om det inte fungerar. Se dock till att kyla rummet allt du kan innan du slår igång den, exempelvis genom att öppna upp dörr och garagedörr ordentligt en hel regnig dag. Man vill ju inte överhetta ACn det första man gör också...
En portabel AC skapar ju en del värme som måste bort och i dagsläget har jag bara en tilluftsventil som överskottsvärmen skulle kunna ledas bort i genom. Men hur blir det då med tilluften för AC:n? Kommer den bli överhettad på nolltid?
 
Du måste leda ut värmen med slangen (genom ventilen, då du inte har något öppningsbart fönster). Eftersom ventilen sedan suger in luft också, så måste du separera ute och inneluften, om du inte kan öppna en ventil till garaget så att du hämtar luften därifrån.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Elen är ju gratis så länge solen skiner, den högre effekt du får på utrustningen betalar sannolikt för kylningen.
Inte får man ut 1000w mer ur växelriktaren för att rummet är 10grader kallare?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du måste leda ut värmen med slangen (genom ventilen, då du inte har något öppningsbart fönster). Eftersom ventilen sedan suger in luft också, så måste du separera ute och inneluften, om du inte kan öppna en ventil till garaget så att du hämtar luften därifrån.
Jag förstår, då blir det att ta upp ett hål ändå någonstans för att få in luft till en AC.. 😑 Surt att det inte finns någon enkel lösning, men det är väl tjusningen med att ha hus.😅
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du måste leda ut värmen med slangen (genom ventilen, då du inte har något öppningsbart fönster). Eftersom ventilen sedan suger in luft också, så måste du separera ute och inneluften, om du inte kan öppna en ventil till garaget så att du hämtar luften därifrån.
Förmodar att en ny tilluftsventil ska sitta lågt? Den andra ventilen sitter 10 cm under taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.