C
ynnor234 skrev:
Är man per automatik ersättningsskyldig för andras prylar på sin tomt?
Inte per automatik, ditt ansvar för prylarna uppstår i och med att du på eget bevåg ställt ut dem. Att sakerna "olovligen rubbas" som det uttrycks i länken jag postade ovan.

Om någon ställt in saker i huset som inte hör till mig borde man rimligen få flytta dessa!
Det skulle man kunna tro, men så är det alltså inte. Det du formellt sett kunde ha gjort är att ha begärt handräckning hos kronofogden som då kommer dit och hämtar sakerna och låser in dem i ett förråd.
 
Står inget om det. Han har själv valt att inte komma och slutföra arbetet trotts massor av sms och telefonsamtal. Detta började när han fick veta att vi anlitat en annan. Trotts att hans arbete skulle vara klart för länge sedan. Han har orsakat oss massor av förseningar de andra hantverkarna har fått vänta och detta orsakat oss extra kostnader. Detta har vi påpekat flertal gånger. Enligt polisen är det upp till honom att bevisa att meddelana inte kommit fram.
 
Kan ju tillägga att vi inte på något sätt sagt att vi inte skall betala för det material och arbete som är gjort i vårt hus detta gäller material som han förvarat där trotts att vi bett honom flytta det.
 
Suskul99 skrev:
Står inget om det. Han har själv valt att inte komma och slutföra arbetet trotts massor av sms och telefonsamtal. Detta började när han fick veta att vi anlitat en annan. Trotts att hans arbete skulle vara klart för länge sedan. Han har orsakat oss massor av förseningar de andra hantverkarna har fått vänta och detta orsakat oss extra kostnader. Detta har vi påpekat flertal gånger. Enligt polisen är det upp till honom att bevisa att meddelana inte kommit fram.
Har du brutit ett kontrakt/avtal mellan dig och hantverkaren på ett felaktigt sätt kan det rendera dig kostnader och skadestånd, så det kanske är dax att backa tillbaka lite och tänka efter om du gjort allt rätt själv vad avser hävande av avtal. Har du inte det så ska du nog inte vara så säker på att du får rätt i slutet..

Tyvärr så kan man inte bara ta in någon annan för att slutföra ett arbete utan att först ha gjort en regelrätt hävning av ursprungsavtalet..

Att någon polis skulle göra ett uttalande om vad som din leverantör ska bevisa eller inte verkar inte helt trovärdigt. Om det mot förmodan skulle vara så som du skriver vill jag påstå att den polisen har svarat på något han/hon inte har rätt att uttala sig om. Polisen gör utredningar i brottmål och ska inte uttala sig om vad den ena eller andra ska eller borde ha gjort. Det är nog isåfall mer ett svar du fått för att inte behöva diskutera med dig om saken, än ett svar som är hållbart vid en bedömning från rättsväsendet om du är skyldig att betala för hans saker eller inte.
 
Inte orolig avtalet är uppsagt enligt konsumentverket regler. Har pratat med dem.
 
Och förresten om dina saker blivit stulna skulle inte DU då vilja göra polisanmälan? Han tycker det räcker med att vi betalar sakerna.
 
D
oceanis skrev:
Jag tror inte livet är så enkelt som du tror genom ditt antagande "...det är upp till honpm att bevisa det" .
Ni har uppenbart en tvist och i Sverige läses tvister genpm förhandling och om man inte själv klarar det så finns det skiljeförfarande och regler hur detta ska gå till. Ni har någon form av affärsöverenskommelse som har skitit sig och det renderar nästan alltid i att båda parter "förlorar". Dvs det döms till något som ligger mitt emellan de två parterna uppfattning.

Så var inte så övertygad om att det är upp till honom att bevisa....du har samma bevisbörda tyvärr.
Motparten måste dock visa att TS varit försumlig i den grad att brott begåtts för att det ska bli tal om skadestånd. I annat fall är detta en polisär fråga.
 
Din fd röris verkar inte må så bra eller har problem ekonomiskt. Ha så lite kontakt som möjligt och om han frågar efter sitt kvarlämnade föremål får han anpassa sig efter dig och boka en tid för hämtning, Bry dig inte om hot om fakturor eller polisanmälan, mycket snack och liten.... Avsluta alla sms med puss och kram och ha en trevlig attityd bara ;)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Suskul99 skrev:
Och förresten om dina saker blivit stulna skulle inte DU då vilja göra polisanmälan? Han tycker det räcker med att vi betalar sakerna.
Jo absolut ska man göra polisanmälan när något blir stulet men en polisanmälan om stöld avseende saker med ett mindre värde eller saker som ställts "vind för våg" så att det bara är att gå och hämta dom, dvs dom har inte ens varit inlåsta kommer inte att hanteras av polisen utan blir med automatik nedlagt pga "brist på spaningsuppslag".

Så det jag skrev tidigare var bara en kommentar till "hempularens" inlägg. Om hantverkaren vill djävlas så kan han mycket väl skicka in en anmälan. Om det nu är han som ska göra det för han har ju inte ställt dom utanför huset? Han kan ju t.o.m i värsta fall anmäla dig för stöld istället eftersom dom stått inne hos dig och eftersom du inte har haft något rapporterat inbrott.

Det är inte så att jag tar hantverkaren i försvar utan kommenterar bara lite om hur det kan bli i verkliga livet när en tvist uppstår. Det är ju så att du ställer ett antal frågor och jag är inte av den åsikten att allt är svart och vitt och framförallt inte att man i ett forum bara ska "heja på" utan också se riskerna i olika scenarios.

Men om du har gjort allting rätt enligt konsumentverk, du har alla dina avtal i ordning och polisen har garanterat att du gjort rätt och att hantverkaren måste bevisa allting och du ingenting. Då är det ju lugnt och det finns egentligen inget som kan gå fel.
 
Fattar att allt inte är svårt eller vitt. Men varför tar man inte sina saker när man varit där och hämtat sina verktyg? Kan ju inte bara mitt fel att han lämnar vissa saker kvar. Då stod lådorna redan ute. Men verktyg och panna inlåsta eftersom de är värdefull. Han vill nu att jag ska lämna huset olåst för att kunna hämta sin panna vems är felet då om något i huset blir stulet. Har sagt att han kan hämta det dagtid när folk finns i huset. Det kommer inte att lämnas olåst.
Han säger då att jag hindrar honom från att hämta sin panna och att jag då stulit den. Jag kan väl inte behöva lämna vårt hus olåst?
 
Vad menas med ringa värde . Enligt honom ska han fakturera 25000 för plaströren och 25000 för pannan som är 15 år gammal. Detta tycker inte jag är ringa. Men vad menar lagen är ringa värde?
 
D
Suskul99 skrev:
Vad menas med ringa värde . Enligt honom ska han fakturera 25000 för plaströren och 25000 för pannan som är 15 år gammal. Detta tycker inte jag är ringa. Men vad menar lagen är ringa värde?
Vad spelar det för roll? Har du beställt en panna? Är svaret nej, så bestrider du faktura/inkassokrav. Vill han inte hämta sin panna är det hans problem.
25k för stulna varor... ni avtalade att han skulle hämta verktygen som ställdes utanför huset och han godtog detta?
I sådana fall har du fullföljt din del av avtalet.
Bestrid allt och låt det gå till domstol.
Han försöker bara skrämmas.
 
Suskul99 skrev:
Fattar att allt inte är svårt eller vitt. Men varför tar man inte sina saker när man varit där och hämtat sina verktyg? Kan ju inte bara mitt fel att han lämnar vissa saker kvar. Då stod lådorna redan ute. Men verktyg och panna inlåsta eftersom de är värdefull. Han vill nu att jag ska lämna huset olåst för att kunna hämta sin panna vems är felet då om något i huset blir stulet. Har sagt att han kan hämta det dagtid när folk finns i huset. Det kommer inte att lämnas olåst.
Han säger då att jag hindrar honom från att hämta sin panna och att jag då stulit den. Jag kan väl inte behöva lämna vårt hus olåst?
Naturligtvis ska du inte ställa huset olåst!!!! Och ni behöver naturligtvis komma överens om en tid där han kan komma och hämta pannan. Just det att komma överens om en tid är ju en del av en förhandling.

Om du vill slippa undan enklast så ber du honom om tex tre förslag på tider han kan komma och så ser du till att välja den som passar dig bäst och är på plats och låser upp för honom. Gör detta skriftligt med honom och där ni också kommer överens om vad som händer om han inte dyker upp tex vite eller att du får ställa ut pannan eller vad som helst bara ni har det svart på vitt.
 
DMOL skrev:
Vad spelar det för roll? Har du beställt en panna? Är svaret nej, så bestrider du faktura/inkassokrav. Vill han inte hämta sin panna är det hans problem.
25k för stulna varor... ni avtalade att han skulle hämta verktygen som ställdes utanför huset och han godtog detta?
I sådana fall har du fullföljt din del av avtalet.
Bestrid allt och låt det gå till domstol.
Han försöker bara skrämmas.
Nu babblar du ju utan att läsa tråden....

Pannan är en del av avtalet som TS och hantverkaren avtalat. Sen att det är ett lån friskriver inte TS från att ha vissa skyldigheter.

Och som TS skrev så behöll TS verktygen inne tillsammans med pannan men satte ut diverse materiell. Dvs så har TS varit väl införstådd med att man inte sätter ut saker hur som helst men uppenbart chansat vad avser materiell.

Det ligger ju helt andra orsaker bakom det hela och i grunden är det en tvist mellan parterna som urartat av någon orsak som egentligen inte spelar så stor roll. Men tyvärr tar tvister sådana här uttryck ibland och kan bara lösas genom att vara formell.
 
Verktygen är hämtade men han tog inte med resten. Då måste det vara hans ansvar. Har inte hört nåt mer från honom så han försöker nog bara skrämmas som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.