Spelar ingen roll om den är beklädd med klinkers.Trappan är konstant fuktig ändå.
Markfukt transporteras långt med kapilärkraft.
Att luta stegen bort från väggen hjälper men torrt blir det aldrig
 
harry73
Fredrik Å skrev:
Spelar ingen roll om den är beklädd med klinkers.Trappan är konstant fuktig ändå.
Markfukt transporteras långt med kapilärkraft.
Att luta stegen bort från väggen hjälper men torrt blir det aldrig
Var du dina bestämda uppfattni gar ifrån. Trappan är en betongtrappan och är vattentät eller släööer i alla fall igenom väldig lite vatten.
Vad slm finns under trappan har du ingen aning om. Kan vara lera eller silt och då kan ma få kapilärt vatten under trappan, det ka också vara makadam eller sand utan stora mängder silt. Då får man nästan inget kapilärt vatten.

Min gissning är att om det finns vatten under trappan ( och det får man anta) då är det grundvatten som strömmer ner i backen.
 
det som kunde ha hänt är att när man lagt klinker på trappan så skadade man fuktspärr(asfalt?) på grannens vägg och nu kan regnvatten komma in den vägen. Det är lätt hänt när man inte vill såga i klinker och i stället gör en inskärning i sidan för att få plats med plattan.
Det som är oroande är att grannen beskriver det som att vatten sipprar in dvs inte bara en fuktfläck men det rinner rent vatten som kan bara betyda att det finns en reel spricka i väggen. Har man använt borrhammare eller annat kraftig vibrerande maskin för att justera trappans nivåer så kan det vibrerat sönder gammal bruk mellan tegelstenar eller vad det nu är för stenar väggen är uppbyggd av. Även om det var så olyckligt som jag gissar så har grannen svårt att bevisa att det har hänt vid renovering av din trappa ....
... eller är det bara den gamla vanliga markfukten som ställer till och då har hans fuktvandring inget men din trappa att göra :)
gaia
 
Var jag får min bestämda uppfattning från är att
1. Den är utomhus
2. Klinkers är inte fukttätt
3. Den står på marken. På 60 talet hade man inte isodrän och platon utan i bästa fall finns det lite singel under som kapilärbrytande material.
Summan av detta gör att den aldrig är torr.
 
Så. Nu har jag tittat igenom dokumenten angående egendom etc. På tomtkartan kan jag se att hela trappan utgör min egendom.

Angående trappbeklädningen.. Det enda som utförts är att det har använts fix, för utomhus bruk. Klinker på därefter samt fogats. Inget borradnde eller tillplattning med maskin. Samma klinker till trappan har även använts som sockel vid kanterna mot grannens fasad och mot mitt garage.

Dessförinnan var det som sagt gamla sjösten, utslitna och ihåliga här och var, utan socklar.

Kan trapprenoveringen ha bidragit till grannens fuktskada?
Vissa här tycker att så är fallet.
 
Redigerat:
Som du beskriver det så har du all rätt att ha trappan där den finns.

Men beskriv vad din granne vill och om han har ställt några krav på dig?. :x

I din beskrivning känns det som han får ta alla kostnader och återställa din egendom. Dessutom måste han ha ditt tillstånd att arbeta från din sida dvs på din tomt.
 
roland53 skrev:
Som du beskriver det så har du all rätt att ha trappan där den finns.

Men beskriv vad din granne vill och om han har ställt några krav på dig?. :x

I din beskrivning känns det som han får ta alla kostnader och återställa din egendom. Dessutom måste han ha ditt tillstånd att arbeta från din sida dvs på din tomt.
Han hade en dränerings firma igår som gjorde en okulär besiktning. Denne sa att fuktskadan inte beror på trappan. I bästa fall kanske det räcker med enbart dränering mot grannens baktomt, beroende på var dränerings rören är belägna.

Beträffande kostnaden... Om dränering är ett måste, självfallet får grannen tillåtelse att utföra all erforderlig renovering. Förutsätter att han bekostar det. I bästa fall, för att vara schysst, måhända att jag hjälper med kostnaden avseende trappstenen.
 
Redigerat:
Eftersom det är ett kedjehus område antar jag att du har en lika dan trapp på andra sidan av ditt hur som ägs av grannen på den sidan. Det vill säga du sitter i samma läge på andra sidan fast så som väggägare och inte trappägare. Har du kollat efter fukt i din egen tvättstuga?

I området borde det finnas fler som har haft samma problem, fråga runt med grannarna hur de löst trappfrågan.
 
toolman77 skrev:
Eftersom det är ett kedjehus område antar jag att du har en lika dan trapp på andra sidan av ditt hur som ägs av grannen på den sidan. Det vill säga du sitter i samma läge på andra sidan fast så som väggägare och inte trappägare. Har du kollat efter fukt i din egen tvättstuga?

I området borde det finnas fler som har haft samma problem, fråga runt med grannarna hur de löst trappfrågan.
Stämmer bra det, med trappan på andra sidan. Än så länge har jag inte haft problem i min tvättstuga/rum. Torrt är det. Såvitt jag vet är vi de första med detta problem i längan. En bidragande orsak till detta kan vara skogen på baksidan. Sträckan från skogen och mot vårt hus utgör en sluttning, varför vattenströmningen vid regn har lättare att kanalisera mot husen.
 
Hej igen!

Jag glömde skriva något viktigt som kan ha varit avgörande vad gäller grannens fuktskada på souturengdelen. Exakt ovanpå där fuktskadan återfinns, på tomten har grannen en vindruveträd. Såvitt jag vet har trädet funnits där i minst 8 år. Kan denna ha varit boven i dramat?
 
Ja, alla växter nära huset är av ondo.
Dom vill gärna leta sig ner till dräneringsrör och därigenom kan dessa bli igensatta av rötter.
Men detta går förmodligen att filma. Isåfall kontakta en spolfirma, dom har utrustning för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.