thomas33 skrev:
Är inte tomtgränsen precis där grannens yttervägg slutar?
Behöver inte vara självklart. I en del fall så går tomten kanske 1 meter utanför, just för att kunna utföra underhåll på sin fasad mm.
Denna bit kan många gånger disponeras av granne (kanske muntligt avtal?) för att utnyttja marken på bästa sätt, men betyder därför inte att ägaren har avsagt sig möjligheten att ta markbiten i besittning vid behov av underhåll.

Sedan kan man ju ifrågasätta om man kan utföra behövligt underhåll på tex 1 meters remsa. Man får förslagsvis ha en dialog med berörd granne så att alla blir nöjda.

Granne som har fördelen att kunna disponera denna remsa större delen av tiden, har ju också intresse att föra en positiv dialog när den dagen underhållsbehovet uppstår, annars surnar kanske den härskande tomtägaren till och "tar tillbaka sin markbit". ;)
 
I ett kedjehusområde är det ju troligen så att grannen har precis motsvarande läge på andra sidan sitt hus, på så vis blir det rättvist för alla utom de som bor i gavelhusen.
 
Pratade med kommunen idag, chefen för plan- och bygglov. Denne uppgav att det åligger min granne att bekosta ombyggnationen avseende erforderliga underhållsarbeten på min tomt del, detta för att grannen ska förmå tillgodose behoven för sitt hus.
Plan- och bygglovschefen uppgav likaledes att det inte råder några tvivel kring detta.

Detta är sannerligen en prekär situation. Varken kul för min granne eller mig. Man vill inte ha en osämja med grannen och på något sätt måste man uppgöra härom.
 
peternicklas
Hur länge har din granne bott i sitt hus? Det är av betydelse då han tydligen har missat i sin undersökningsplikt vid köp av fastigheten. Han borde i så fall inte bli sur då han själv har missat detta. Du har själv bevisat hur lätt det är att få denna information.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Grannen har bott i huset ca 1år. Du har rätt angående undersökningsplikten. En fastighetsköpare har en undersökningsplikt vid köp av sådana fastigheter, emellertid är detta egentligen ett dolt fel med anledning av att det nästintill var omöjligt för denne att genomföra en undersökning, där skadan upptäcktes. Skadan upptäcktes i ett tvättrum på souterrängdelen i samband med att man rev bort alla skåp och socklar i rummet etc.
 
Redigerat:
peternicklas
Bigpapa skrev:
Grannen har bott i huset ca 1år. Du har rätt angående undersökningsplikten. En fastighetsköpare har undersökningsplikt vid köp av sådana fastigheter, emellertid är detta egentligen ett dolt fel med anledning av att det nästintill var omöjligt för denne att genomföra en undersökning, där skadan upptäcktes. Skadan upptäcktes i ett tvättrum på souterrängdelen i samband med att man rev bort alla skåp och socklar i rummet etc.
Om det nu skulle vara ett dolt fel så är det ju förre ägaren som han ska bråka med. Oavsett så är du helt oskyldig till detta och det ska inte påverka grannsemjan.
 
Förra ägaren har flyttat helt och hållet till Nederländerna. Kan var bökigt att få tag på denne :)
 
Bigpapa skrev:
Grannen har bott i huset ca 1år. Du har rätt angående undersökningsplikten. En fastighetsköpare har en undersökningsplikt vid köp av sådana fastigheter, emellertid är detta egentligen ett dolt fel med anledning av att det nästintill var omöjligt för denne att genomföra en undersökning, där skadan upptäcktes. Skadan upptäcktes i ett tvättrum på souterrängdelen i samband med att man rev bort alla skåp och socklar i rummet etc.
Ja, peternicklas menade kanske inte själva skadan i tvättstugan med sin formulering.
Jag läser det som att han menar undersökningsplikten ifråga om vem som ansvarar för vad betr. underhåll på utsidan av huset dvs där trappan finns genom att ringa Kommunen för info.
Den springande punkten är dock fortfarande var exakt tomtgränsen går.
Är det i huslivet eller någon meter mot ditt hus dvs om tex halva din trappa ligger inne på grannens tomt. ??
 
Redigerat:
När det är kedjehus så är det vanligt (vanligast?) att husen ligger direkt mot tomtgräns. Ofta är de ihopbyggda med garagen, eller förråd så att varje byggnad sträcker sig från ena tomtgränsen till den andra. I det här fallet är de då ihopbyggda med "bara" en trappa.
 
hempularen skrev:
När det är kedjehus så är det vanligt (vanligast?) att husen ligger direkt mot tomtgräns. Ofta är de ihopbyggda med garagen, eller förråd så att varje byggnad sträcker sig från ena tomtgränsen till den andra. I det här fallet är de då ihopbyggda med "bara" en trappa.
Så kan det säkert vara men TS har inte bekräftat att det är så i hans fall.
Vi väntar med spänning.... :)

Om det är så att husliv och tomtlinje är samma så skulle jag vilja påstå att alla kostnader/skador som kan uppkomma på TS trappa och stenbeläggning och återställande faller på grannen vars hus skall åtgärdas.
 
harry73
Behöver man dränera undertrappan?
Om man dränerar längs trappans höga kant från enat huset till andra huset, då borde man leda bort vattnet som annars hade hamnat under trappan.
Trappan själv är vattentät, så upifrån kommer inget vatten, och vattnet brukar strömma från hög till låg, så underifrån kommer det inte heller mycket vatten.

Om grannen behöver dränera är det kanske också dags för ts att fundera över det. Då kan de göra det gemensamt
 
peternicklas
harry73 skrev:
Behöver man dränera undertrappan?
Om man dränerar längs trappans höga kant från enat huset till andra huset, då borde man leda bort vattnet som annars hade hamnat under trappan.
Trappan själv är vattentät, så upifrån kommer inget vatten, och vattnet brukar strömma från hög till låg, så underifrån kommer det inte heller mycket vatten.

Om grannen behöver dränera är det kanske också dags för ts att fundera över det. Då kan de göra det gemensamt
Klart att man ska dränera hela sträckan. Dock så kan man borra och då slippa riva trappen.
 
Trappan kommer att fukta upp väggen med hjälp av kapilärkraft.
Enda sättet att få bukt med det en gång för alla är att ta bort trappan och ordna med fuktskydd.
Trappan är en sak men hur går det med garaget?
Kommer man åt utan att grunden för garaget rämnar?
 
Genomläste ånyo husdokumenten – trappan är min egendom, således går gränsen vid husväggen enligt dokumenten. Nu är jag mest bekymrad över trapprivningen och dräneringen, hur detta ska utföras på ett säkert sätt.

En annan fråga till er som har god kännedom inom bygg…
Trappan är omgjord, den är beklädd med klinker (halkfri och frostfri). Kan detta ha varit avgörande för grannens fuktskada, eller är det bara jag som inbillar mig?

Trappan renoverades i somras. På bilden som jag bifogade så är det originaltrappan man ser, sjösten.
 
Bigpapa skrev:
Genomläste ånyo husdokumenten – trappan är min egendom, således går gränsen vid husväggen enligt dokumenten. Nu är jag mest bekymrad över trapprivningen och dräneringen, hur detta ska utföras på ett säkert sätt.

En annan fråga till er som har god kännedom inom bygg…
Trappan är omgjord, den är beklädd med klinker (halkfri och frostfri). Kan detta ha varit avgörande för grannens fuktskada, eller är det bara jag som inbillar mig?

Trappan renoverades i somras. På bilden som jag bifogade så är det originaltrappan man ser, sjösten.
Trappan suger inte till sig fukt från nederbörd lika mycket som innan, om den har klinker.
Såvida trappstegen inte har fall mot grannens vägg så borde det vara en fördel för honom att trappan inte är så fuktig.

När du läste dokumenten betr. vem som är ägare till trappan, kan du då utläsa tomtgränsen på en tomtkarta eller....?

Att du är ägare till trappan innebär inte per automatik att du också är ägare till marken där trappan ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.