Wilfa skrev:
..det finns inget som säger att ett nytt hus har lägre driftskostnader än ett äldre hus. En bekant till mig har ett nybyggt lågenergihus, snäppet mindre än vårt men med betydligt högre driftskostnader än vårt 70-talshus som dock är genomgripande renoverat.
Lägre driftskostnader brukar lyftas fram som ett argument för att köpa nytt hus, men med en bergvärmeinstallation för 150000:- så får man ner driftkostnaderna för ett stort och gammalt hus så att det helt klart blir jämförbart med ett nytt hus.
 
pelpet skrev:
Lägre driftskostnader brukar lyftas fram som ett argument för att köpa nytt hus, men med en bergvärmeinstallation för 150000:- så får man ner driftkostnaderna för ett stort och gammalt hus så att det helt klart blir jämförbart med ett nytt hus.
Men nu rör du väl till det? Skall man jämföra så gör det med samma värmekälla. Om det gamla huset ligger på 110kWh/m2 och det nya på 55kWh/m2 så blir ju uppvärmningskostnaden den dubbla för det äldre huset.
 
MRK skrev:
Men nu rör du väl till det? Skall man jämföra så gör det med samma värmekälla. Om det gamla huset ligger på 110kWh/m2 och det nya på 55kWh/m2 så blir ju uppvärmningskostnaden den dubbla för det äldre huset.
Varför ska man jämföra med samma värmekälla, det är väl totalekonomin som räknas? Man väljer ju ofta en frånluftvärmepump i ett nytt hus eftersom investeringskostnaden för bergvärme anses omotiverad då energibehovet är lägre.
 
pelpet skrev:
Varför ska man jämföra med samma värmekälla, det är väl totalekonomin som räknas? Man väljer ju ofta en frånluftvärmepump i ett nytt hus eftersom investeringskostnaden för bergvärme anses omotiverad då energibehovet är lägre.
Ja, så kan man ju också resonera...
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Kanske man ska titta både på förbrukning och nuvarande energipriser när man jämför, oavsett värmekälla? Vi vet ju inte med säkerhet hur energipriserna kommer att utveckla sig framöver, men om man tittar både i plånboken och på förbrukningen kan man ju göra en enkel känslighetsanalys för förändrade priser.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Dessutom, ytterligare en aspekt är den upplevda kvalitén som jag skulle tro ökar med att bo i ett förhållandevis nybyggt hus. Hur mäter man det i pengar, i min värld är det värt rätt så många slantar att slippa bekymra sig över ens hus.
Map det som har framkommit om fastighetsmarknaden i den region ni planerar att bygga så skall du nog vara ärlig mot dig själv och konstatera att ganska mycket av din motivation ligger i stycket ovan. Ekonomiskt kan man inte försvara nybygget, ej heller att man behöver bekymra sig mindre om ett nytt hus (ibland är det nästan tvärt om - se enstegstätade fasader).

Men vill du betala för att få ett nytt hus och tycker att det är viktigt och du har råd så är det väl helt okej. Trots att jag faktiskt har byggt nytt själv så tycker jag kanske inte att det påverkar livskvalitén så oerhört mycket. I vårt fall finns det andra orsaker... och det faktum att vi nästan ser till Danmark från huset...
 
ChristinaH skrev:
Stämmer bra Wilfa 
Nu funderar jag vidare lite.... Om jag har förstått det rätt tänker ni bygga ett "vanligt" hus, ingen extra lyxig standard utan ett bra och trevligt boende rätt upp och ner? Och om vi då tänker tex Åhus så undrar jag om ett sådant hus har samma värdeutveckling som ett "lyxigare" hus i samma område. Misstänker att efterfrågan där är högre på hus med hög standard än på hus med normal standard. Kanske en fördom :surprised:.... Sedan låter det ju i och för sig som om ni vill bygga för att bo och trivas själva i många år och då spelar ju egentligen inte värdet så stor roll, bara man känner att boendekostnaderna är rimliga att klara av. Och amorterar man hyfsat redan från början kan det vara lättare att klara en tillfällig sänka i ekonomin framöver :)
 
mariatherese skrev:
och det faktum att vi nästan ser till Danmark från huset...
Jag beklagar, men jag antar att tomten var extremt billig med det läget ;)
 
  • Gilla
JaJu och 1 till
  • Laddar…
MRK skrev:
Ja, så kan man ju också resonera...
Väl värt att överväga! Dock i det aktuella område som vi vill bo har jag för mig att bergvärme inte är ett alternativ. Rodonhalten ligger under vad som är maxgräns, men tror inte det är lämpligt att borra. Sedan har jag hört att det nere i Skåne sällan lönar sig att installera i bergvärme och att frånluft räcker gott och väl. Detta argument har jag emellertid hört mest från försäljare och det gäller ju nybyggda hus.
 
ChristinaH skrev:
Väl värt att överväga! Dock i det aktuella område som vi vill bo har jag för mig att bergvärme inte är ett alternativ. Rodonhalten ligger under vad som är maxgräns, men tror inte det är lämpligt att borra. Sedan har jag hört att det nere i Skåne sällan lönar sig att installera i bergvärme och att frånluft räcker gott och väl. Detta argument har jag emellertid hört mest från försäljare och det gäller ju nybyggda hus.
När det gäller nybyggen så har du ofta två rätt bra alternativ - berg/markvärme i kombination med FTX-ventilation eller frånluftsvärmepump. Markvärme/FTX är bättre, FLVP billigare. Kolla gärna in den här tråden.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L
FTX har bättre årsverkningsgrad längre norrut, medan FLVP har bättre årsverkningsgrad längre söderut.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Energibehovet kommer troligen vara det viktigaste näst läget om man ser framåt...att ha värmepump för att sänka kostnaden funkar så länge det inte är skatt på energibehovet...det skulle vara en enkelt sak att skatta fastigheter efter energibehovet som också skulle slå lika för alla och inte som det fungerar nu....
 
Jo visst skulle det vara lätt att beskatta energibehovet men har du fått några signaler om att det skulle kunna införas?

Det finns ju massor av saker som är lätta att specialbeskatta (boyta, byggyta, marknadsvärde, vattenförbrukning mm) utan att det görs.
 
pelpet skrev:
Jo visst skulle det vara lätt att beskatta energibehovet men har du fått några signaler om att det skulle kunna införas?

Det finns ju massor av saker som är lätta att specialbeskatta (boyta, byggyta, marknadsvärde, vattenförbrukning mm) utan att det görs.
Tack vare energideklarationen som alla förr eller senare måste göra...har dom ett utmärkt verktyg för att skatta energibehovet....
 
Nu nånting att bråka om! Ett av de sämsta påhitt med regler, dokument med tillhörande kostnader som myndigheterna hittat på är energideklarationen som är blaha blaha och inte säger någonting som inte en husägare själv klarar av. Om du tittar på elräkingarna så ser du hur mycket energi du gjort av med, snålspolande blandare, termostater, tilläggsisolerng där så bedöms nödvändigt, rengöring ventilation, täta fönster mm och hushållning med varmvatten etc. Enbart en onödig utgift som konsulter tjänar pengar på. I princip fylla i en standardblankett. Nej usch! :thumbdown::mad:
 
  • Gilla
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.