Då jag gjort allt enligt ledningskollen.se sen innan som tyvärr inte blev av i tid så behövde jag göra om allt imorse.
Där kan jag inte välja någon utmätning, däremot står det om de behöver göra en utmätning så behöver de ha uppgifter.
Är även fundersam vart brunnen är någonstans, har en hand ritat ritning över vattnet in till kåken men någon brunn ser jag inte på den & Kommunen kan inte hjälpa oss med det heller när jag frågat förr.
Ska ta kontakt med Geomatikk som gjort fiberdragningen att deras karta är felaktig.
Men, om jag förstår er rätt så har alltså jag ansvaret för t.ex fibern som är felmärkt av en firma om denna skulle bli avgrävd?
 
Om ledningskollen märker ut att den går på ett ställe, men de har fel, så är det inte ditt fel. Annars är det ditt fel.
 
  • Gilla
Kenstarfighter
  • Laddar…
Nu har jag iaf kontaktat Geomatikk som jag fått underlaget ifrån att deras ledningsanvisning är felaktig.
Så får vi se hur de går tillväga framöver.
Dräneringsfirman kommer ju imorgon, vet dock inte vart de börjar gräva så kan ju undvika den ytan till att börja med.
 
Kenstarfighter Kenstarfighter skrev:
Men, om jag förstår er rätt så har alltså jag ansvaret för t.ex fibern som är felmärkt av en firma om denna skulle bli avgrävd?
Det beror också på vad som är avtalat, i vissa avtal kan det stå att fastighetsägaren på egen fastighet ska dokumentera var fibern finns. Men rent generellt gällande fiber och grävning för dränering så görs den ju längs med byggnaden och där ser man i de flesta fall var fibern ansluter mot byggnad.
Glöm inte bort ev. anslutning till bergvärme.
 
Det här är husritningen som ska visa vart vattnet går in i kåken
dock ser jag inget om en brunn?
 
  • Ritning av husgrund med måttangivelser och markering för vattenintag, brunn ej angiven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent generellt så ska det vara så att den som ska gräva bör undvika det om kablar ej är utsatta. De får vanligtvis ej nån egen försäkringsersättning om detta inte är gjort.
Det enda fastighetsägaren rimligen ska gör är att begära utsättning via ledningskollen. Då har man så att säga skyddat sig själv och den som gräver likaså.
Om det sen är fel på kartan/utsättningen blir då någon annans problem.
 
Vad avser du med brunn? Det kan finnas rensbrunnar både på spill och dagvatten. men många lägger igen dem och låter t.ex. gräs växa över dem. Ingen garanti men ofta går vatten och avlopp samma sträcka.
 
Jag registrerade ett ärende på Ledningskollen 2016 och Vattenfall nöjde sig då att skicka en karta. 2019 dränerade jag om kåken och gav då kartan till grävfirman. Enligt kartan gick kabeln in mitt på gaveln på huset men den gick i verkligheten in vid hörnet så grävfirman grävde av den.

Vattenfall kom och lagade och gubbarna på plats höll med om att kartan var fel. Efter 2-3 månader fick jag en faktura på drygt 20 000:- p.g.a. den avgrävda kabeln. Jag protesterade och hävdade att kartan var fel (som tur var hade jag sparat foton från grävningen så jag kunde bevisa det). Det blev tjaffs länge och väl innan de gav sig. Enligt Vattenfall skulle jag gjort ett nytt ärende på Ledningskollen 2019 igen men jag hävdade att kabeln naturligtvis inte flyttat på sig under dessa tre år det tog mellan grävningarna och som tur var släppte de ärendet.

Kontentan av detta är alltså: Se till att regga ett ärende på Ledningskollen oavsett om du har fått en karta innan. På så vis kan du eventuellt slippa bråk ifall kabeln ligger fel och grävs av.
 
  • Gilla
OFP och 3 till
  • Laddar…
När jag skulle gräva vrå visade det sig att ledningskollen bara ansvarade fram till mätarskåp och eftersom det sitter på en stolpe en bra bit från husen på fastigheten hade jag inte en aning om var de "fastighetsinterna" ledningarna låg. Att ta ut en snubbe som mäter in var hörbart men kostade många tusenlappar och var utan några garantier så istället åkte jag till Cramo och hyrde en ledningsdetektor för en femhundring. Väldigt enkelt att hitta både el och telekablar.
Ledningsdetektor för att hitta el och telekablar hyrd från Cramo bredvid en elstolpe och gul skyddslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är generellt du som ansvarar för att märka ut

Om grävaren gräver sönder där du märkt ut = grävarens ansvar
Om grävaren gräver sönder där inget är märkt = ditt ansvar
Fan jag måste börja köra grävmaskin ;)
 
krillek krillek skrev:
När jag skulle gräva vrå visade det sig att ledningskollen bara ansvarade fram till mätarskåp och eftersom det sitter på en stolpe en bra bit från husen på fastigheten hade jag inte en aning om var de "fastighetsinterna" ledningarna låg. Att ta ut en snubbe som mäter in var hörbart men kostade många tusenlappar och var utan några garantier så istället åkte jag till Cramo och hyrde en ledningsdetektor för en femhundring. Väldigt enkelt att hitta både el och telekablar.
[bild]
Smart.
 
C
krillek krillek skrev:
När jag skulle gräva vrå visade det sig att ledningskollen bara ansvarade fram till mätarskåp
Strikt talat är ledningskollen bara en förmedlande part, ansvaret ligger hos kabelägaren och vad gäller elledningar är det du som äger kabeln mellan mätarskåpet och huset. Gjorde själv misstaget att be dem sätta ut även vår kabel, det tog Geomatikk kungligt betalt för trots att de redan var på plats och det tog < 5 minuter. Så bra tips att hyra utrustningen och göra jobbet själv.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Detta var svaret jag fick när jag påpekade att utmätningen var felaktig.
"Detta är enligt dokumentationen en abonnentledning (telefonledning) som berörs, vid innehav av trygghetslarm gör vi en fysisk utsättning, annars är vår ledningsanvisning kartmaterialet och då ber vi er att gräva försiktigt efter kartmaterialet."

Men den går inte ens i närheten ut av utmätningen av vad jag kan se när vi grävde fram den vid rabatten och hur den är inkopplad i huset. har målat väldigt ungefärligt hur jag tror att den går.
Nu har jag ju informerat dom att det är felaktigt så om något händer med kabeln så känns det inte som om det är jag som står för kalaset ifall de går sönder.
en fiber kabel som går av e väl en ca 15k.

Om de återkommer med att det är jag som blir personligt ansvarig så ska jag också se till att hyra in en maskin och gå runt på tomten med sprayburk.
 
  • Schematisk bild av gräns för tomt och misstänkt sträckning av en abonnentledning nära en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är senaste svaret när jag påpekade med kartan

"Vi kan inte svara på vem som står för kostnaden om ledningen skulle grävas av, det kommer ske en utredning på vad som har hänt hos en avdelning på Skanova samt hos oss.

Har man gjort en ledningsanvisning och blivit hänvisad att gräva enligt kartunderlaget med försiktighet så har man gjort det man ska och kan och det låter som ni har någorlunda koll på vad ledningen skulle kunna gå in någonstans.

Det är inte vi på Geomatikk som bestämt att denna typ av ledning inte ska sättas ut om inte trygghetslarm finns inkopplat utan det kommer direkt från nätägaren som är Skanova i det här fallet."
 
Appendix Appendix skrev:
Det är generellt du som ansvarar för att märka ut

Om grävaren gräver sönder där du märkt ut = grävarens ansvar
Om grävaren gräver sönder där inget är märkt = ditt ansvar
Appendix Appendix skrev:
Det är generellt du som ansvarar för att märka ut

Om grävaren gräver sönder där du märkt ut = grävarens ansvar
Om grävaren gräver sönder där inget är märkt = ditt ansvar
Tillägg:
Om grävaren gräver sönder det du märkt ut som är elservis/fiber är grävarens ansvar i leverantörens ögon. Grävaren får sen kräva summan av fastighetsägaren.
Begär utsättning på plats av berörda leverantörer. Då är man skyddad. Kan vara bra att ha i minnet att en del inte är med i ledningskollen. Elbolagen är nog alltid det mig veterligt men resten får man ha koll på. Hyra en kabelsökare kan vara vettiga pengar om man har en större gård. Betänk att följetråd kan vara av eller saknas helt när det gäller fiber. Bra inmätt karta eller utsättning gäller här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.