19 577 läst · 76 svar
20k läst
76 svar
Vem blir skyldig att ersätta för avgrävd kabel?
Nä, precis, jag tror inte man kan generalisera i detta fall.A AndersS skrev:
Det är väl en vanlig skadeståndsrättslig fråga? Om man gjort allt som rimligtvis kan krävas för att undvika skada skulle jag med gott samvete avvisa eventuella krav på ersättning för avgrävda kablar. Det kan omöjligen vara så att grävning i sig är en vårdslös handling.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 222 inlägg
"bara att hyra en kabelsökare"?
Jag hade proffs till att sätta ut mina kablar, teleledningen satte de ut 40cm fel (trots att den bara låg 40cm ner).
Och den som satte ut elen fick kämpa en hel del, men det slutade med att vi inte kunde detektera kabeln mellan garage och gäststuga (däremot hittade vi nog ett galvat rör istället.)
Fibern som telia installerades var helt omärkt och stämde inte med angiven dragning, låg dessutom 20cm ner på sina ställen.
Jag hade proffs till att sätta ut mina kablar, teleledningen satte de ut 40cm fel (trots att den bara låg 40cm ner).
Och den som satte ut elen fick kämpa en hel del, men det slutade med att vi inte kunde detektera kabeln mellan garage och gäststuga (däremot hittade vi nog ett galvat rör istället.)
Fibern som telia installerades var helt omärkt och stämde inte med angiven dragning, låg dessutom 20cm ner på sina ställen.
Då hade du knappast ett "proffs" hos dig har man en "riktig" kabelsökare och signaldon som man sätter mot eller kring en kabel så kan man med stor precision se vart kabel ligger. Med rätt utrustning kan man även se hur djup kabeln ligger. Och man behöver INTE vara speciellt driven för även jag som normalt inte dagligen sysslar med den typen av jobb har inga problem med att söka och markera kablar i mark. Man kan tom söka och följa enskilda kablar långa sträckor på kabelstegar med multipla kabellager.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 222 inlägg
Ja nej, det var ju bara från geomatikk till telefonen och den firma som kommunen har avtal med för utsättning för elen...
De gör det nog hela dagarna så de vet inte vad de pysslar med.
De gör det nog hela dagarna så de vet inte vad de pysslar med.
ledningskollen.seKenstarfighter skrev:Hej!
Jag får ut en entreprenad firma på onsdag som ska dränera mitt nyinköpta hus.
Har försökt få tag på ritningar vart alla ledningar osv går, men huset är från 71 och måste säga att dokumentationen är lite undermålig.
Men jag har fått tag på vad jag tror är allt till huset.
Detta har jag skickat till firman, men såg t.ex att dragningen för fibern inte alls går där man har märkt ut den på kartan.
Nu har jag som tur är hittat denna innan grävningen ska starta på grund av grävning för en rabatt.
Men min fråga är, om jag har givit all den information som finns att få tag på och något grävs av på grund av att den är felaktig som t.ex Fiber kabeln, vem blir då ersättningsskyldig?
Är detta något man kan kräva ifrån nät ägaren om det skulle hända?
För den information jag fått reda på och som jag har delgivit entreprenören är den jag fått tag på från Kommunen och ledningskollen.se.
Så om någon annan ledning/Kabel går sönder på grund av felaktig information eller felaktig ritning, hur går man tillväga då?
Gratis tjänst för privatare. De som har ledningar där kommer och märker ut var de är, alternativt ger dig en karta. De kan också berätta vilket djup kablar befinner sig på. Så spontant skulle jag ju säga (men jag vet inte), att om nätägaren säger att kablar är förlagda på 50 cm djup, och du gräver av den på 20 cm djup, så får de väl byta sin egen kabel. Sånt som du, eller tidigare ägare har förlagt får man stå för själv.
Vi råkade kapa fibern hos mina föräldrar för ett par månader sedan. Ingen grävning utan med jordfräsen. Vi visste att fibern låg där någonstans men glömde väl i princip bort det ändå. Vi hade tagit bort några markstenar och skulle fräsa ned sättsanden i matjorden och det visade sig att man bara krafsat ned fibern ca 10 cm i sättsanden. Fibern låg endast i en tunn vit plastslang, ca 10mm diameter. Inget sånt där grönt trasselband med metall eller någon tejp fanns så den hade man inte hittat med ledningssökare. Fibern var installerad av ledningsägaren, eller deras underentreprenörer enligt grannarna. Detta skedde innan mina föräldrar flyttade dit.
När vi insåg att fibern gått av så grävde vi fram den hela vägen till huset så det skulle vara enklare att reparera. Sedan felanmälde vi och tekniker kom ut efter några dagar. Klart på någon timme. De var bedrövade över den dåliga installationen och trodde det skulle bli garantiärende. Efter en månad kom det en faktura från IP Only på 8595:-. Vi försökte bestrida både hela och delar av fakturan och skickade massor av mail och bilder men det var hopplöst. Svar från IP Only nedan. Vi fick flera liknande mail med standardsvar.
Heder till föräldrarnas försäkringsbolag Folksam som ställde upp. Vet inte om det var drulle- eller på vanliga försäkringen men betalade gjorde de. Minus självrisk på 1800 såklart, men det blev mer rimligt.
"När din fiber installerades så hade Robust Fiber inte trätt i kraft ännu, då detta skedde 2016-07-01. På den tiden hade vi fortfarande målsättningar om djupet på tomtmark men det fanns ingen fackstandard att följa när installationen genomfördes.
Vi har schablonpriser (fasta priser) för skada på tomt vilket är den kostnad som har ställts ut mot dig, 8595kr inkl moms. Det finns inget krav när vi fakturerar ut fasta priser att specificera arbetet som har utförts, i och med att det är ett schablonpris. Därav har vi inte möjlighet att specificera denna faktura. 8595 kr inkl moms anser vi är ett skäligt pris efter att vi har jämfört tidigare kostnader för lagningar på tomt. Vi använde oss tidigare av rörliga kostnader men avbröt detta då priset lätt skenade iväg.
Om du kan inkomma med underlag på att fibern endast låg på 10 cm djup kan vi ta vidare detta till vår garantiavdelning. Observera däremot att garantitiden på 5 år har löpt ut och det är därför inte säkert att någon åtgärd tas, men detta säkerställer iallafall att vår garantiavdelning ser över ditt ärende med fibern.
När vi skickar ärenden till garantiavdelningen är det för att kunder har inkommit till oss och påtalat att installationen är undermålig, garantiavdelningen gör därefter en bedömning av ärendet och beslutar om åtgärd ska tas. Som jag tidigare meddelat anser vi att fiberinstallationen som är utförd på din fastighet är korrekt."
När vi insåg att fibern gått av så grävde vi fram den hela vägen till huset så det skulle vara enklare att reparera. Sedan felanmälde vi och tekniker kom ut efter några dagar. Klart på någon timme. De var bedrövade över den dåliga installationen och trodde det skulle bli garantiärende. Efter en månad kom det en faktura från IP Only på 8595:-. Vi försökte bestrida både hela och delar av fakturan och skickade massor av mail och bilder men det var hopplöst. Svar från IP Only nedan. Vi fick flera liknande mail med standardsvar.
Heder till föräldrarnas försäkringsbolag Folksam som ställde upp. Vet inte om det var drulle- eller på vanliga försäkringen men betalade gjorde de. Minus självrisk på 1800 såklart, men det blev mer rimligt.
"När din fiber installerades så hade Robust Fiber inte trätt i kraft ännu, då detta skedde 2016-07-01. På den tiden hade vi fortfarande målsättningar om djupet på tomtmark men det fanns ingen fackstandard att följa när installationen genomfördes.
Vi har schablonpriser (fasta priser) för skada på tomt vilket är den kostnad som har ställts ut mot dig, 8595kr inkl moms. Det finns inget krav när vi fakturerar ut fasta priser att specificera arbetet som har utförts, i och med att det är ett schablonpris. Därav har vi inte möjlighet att specificera denna faktura. 8595 kr inkl moms anser vi är ett skäligt pris efter att vi har jämfört tidigare kostnader för lagningar på tomt. Vi använde oss tidigare av rörliga kostnader men avbröt detta då priset lätt skenade iväg.
Om du kan inkomma med underlag på att fibern endast låg på 10 cm djup kan vi ta vidare detta till vår garantiavdelning. Observera däremot att garantitiden på 5 år har löpt ut och det är därför inte säkert att någon åtgärd tas, men detta säkerställer iallafall att vår garantiavdelning ser över ditt ärende med fibern.
När vi skickar ärenden till garantiavdelningen är det för att kunder har inkommit till oss och påtalat att installationen är undermålig, garantiavdelningen gör därefter en bedömning av ärendet och beslutar om åtgärd ska tas. Som jag tidigare meddelat anser vi att fiberinstallationen som är utförd på din fastighet är korrekt."
Redigerat:
Min pappa råkade gräva av deras fiberkabel för att den inte var dragen på det sättet som det var avtalat med leverantören (det var leverantören som drog hela vägen till huset). Leverantören kom och fixade utan kostnad. Så det är nog olika beroende på vilka man har att göra med.
Det var leverantören som gräv
Skönt att höra att det finns leverantörer som man kan resonera medM mrsnhp skrev:
Poängen med ledningskollen är att om du gräver av en fiber kabel eller vattenfalls ledningar och de gjort en utsättning och missat dessa så är du inte ersättningsskyldig. Händer det något och du inte begärt utsättning är det du som får betala. Är typ en månads väntetid dock, men går att få akut om man ringer.
Utsättning görs inte så ofta på villafastigheter utan det är vanligare med ritning/kartbild och sedan måste man läsa varje ledningsägares avtalsvillkor. Det är även viktigt att läsa med vilken noggrannhet som ritningen har, gäller även utsättning, och vad som gäller vilket även gäller grävmetod. Så förstår man inte en ritning ska man kontakta ledningsägaren. (ska väl tillägga, har aldrig använt ledningskollen privat utan enbart som företag)D Drburr skrev:Poängen med ledningskollen är att om du gräver av en fiber kabel eller vattenfalls ledningar och de gjort en utsättning och missat dessa så är du inte ersättningsskyldig. Händer det något och du inte begärt utsättning är det du som får betala. Är typ en månads väntetid dock, men går att få akut om man ringer.
Man kanske hittar nedgrävda saker bättre med en markradar?13th Marine skrev:"bara att hyra en kabelsökare"?
Jag hade proffs till att sätta ut mina kablar, teleledningen satte de ut 40cm fel (trots att den bara låg 40cm ner).
Och den som satte ut elen fick kämpa en hel del, men det slutade med att vi inte kunde detektera kabeln mellan garage och gäststuga (däremot hittade vi nog ett galvat rör istället.)
Fibern som telia installerades var helt omärkt och stämde inte med angiven dragning, låg dessutom 20cm ner på sina ställen.
har du begärt utsättning av kabel och fiber?Kenstarfighter skrev:
Alltid begära utsättning via ledningsbollen.se
Egna interna kablar får du själv se till att sätta ut.
När du fått ut ritningarna från nätägarna kan du be om fysisk utsättning. Grävde avloppsservice nyss hos en villaägare och det fanns en kabel från Eon på tomten. Fick den utsatt/ sprejad på tre dagar men dom har nog ca tio dagar på sig att få det gjort