Hej!

Jag får ut en entreprenad firma på onsdag som ska dränera mitt nyinköpta hus.
Har försökt få tag på ritningar vart alla ledningar osv går, men huset är från 71 och måste säga att dokumentationen är lite undermålig.
Men jag har fått tag på vad jag tror är allt till huset.
Detta har jag skickat till firman, men såg t.ex att dragningen för fibern inte alls går där man har märkt ut den på kartan.
Nu har jag som tur är hittat denna innan grävningen ska starta på grund av grävning för en rabatt.
Men min fråga är, om jag har givit all den information som finns att få tag på och något grävs av på grund av att den är felaktig som t.ex Fiber kabeln, vem blir då ersättningsskyldig?
Är detta något man kan kräva ifrån nät ägaren om det skulle hända?
För den information jag fått reda på och som jag har delgivit entreprenören är den jag fått tag på från Kommunen och ledningskollen.se.

Så om någon annan ledning/Kabel går sönder på grund av felaktig information eller felaktig ritning, hur går man tillväga då?
 
Det är generellt du som ansvarar för att märka ut

Om grävaren gräver sönder där du märkt ut = grävarens ansvar
Om grävaren gräver sönder där inget är märkt = ditt ansvar
 
  • Gilla
claesborjesson och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är generellt du som ansvarar för att märka ut

Om grävaren gräver sönder där du märkt ut = grävarens ansvar
Om grävaren gräver sönder där inget är märkt = ditt ansvar
Jo precis, det förstår jag och han har ju fått all info som går att få tag på.
Men med tanke på att ritningen som visar vart fibern är feldragen så blir man orolig att mer kan vara fel
och det är då jag undrar, är ritningen fel, vem bär ansvaret om något går sönder?
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Har du bokat en utmärkning via https://www.ledningskollen.se/
Om du inte gjort utmärkningen fysiskt så tror jag inte du kan påstå att du gjort allt du kunnat för att märka ut ledningarna.

/Mikael
 
Redigerat:
  • Gilla
islander och 8 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Har du bokat en utmärkning via [länk]
Om du inte gjort utmärkningen fysiskt så tror jag inte du kan påstå att du gjort allt du kunnat för att märka ut ledningarna.

/Mikael
Det visste jag inte ens att det gick, jag startade ett ärende men då jobbet inte blivit gjort utan är 1 månad försenat har jag inte vågat avsluta mitt ärende och kan inte begära ett nytt ärende förens de är avslutat. men stod inget där vad jag vet om att de kan komma ut och kontrollera ledningarna?
 
ledningskollen visar ju bara de ledningar de vet om. Det kan ju finnas ledningar som går exv mellan byggnader på tomten som intefinns på den.
På min tomt finns inte avlopp eller vatten mer än schematiskt utmärkt.

Det enda man kan göra är säkga till grävaren "jag tror de går där" och visa de man vet om.
Är man rädd så är det handgävning som gäller :D
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Och om ritningen är fel så är det ditt ansvar.
Du är fastighetsägare. Din ritning

Vems ansvar skulle det vara annars? regeringens? :D
 
  • Gilla
DW79 och 3 till
  • Laddar…
elbolagen brukar komma ut med sökare...fibern är också spårbar då det sitter metalltråd i skyddsnätet.

om det inte ändrat sig på senare tid
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
C
Appendix Appendix skrev:
Vems ansvar skulle det vara annars?
Man skulle ju kunna tänka sig att det är fiberägarens ansvar.
Var kommer kartan som näms här ifrån?
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Jag grävde just och hade kontakt med ledningskollen innan. Vad gäller fibern, så erkände bolaget att de hade lite vaga uppgifter, så de valde att ”spärra” ett lite större område på kartan. Jag frågade vad som skulle hända om den låg utanför det område de hade på kartan, eller snarare vem som skulle få betala. Det skulle de göra, enligt den jag pratade med.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Du bör göra en förfrågan hos ledningskollen om du inte redan gjort det. Kan bli ont om tid att få utsättning gjord till onsdag dock.

Har du inte gjort det, och därmed inte märkt ut en kabel (eller annan infrastruktur) som går över din mark lär du få ta hela ansvaret själv om man gräver av något.

Har du däremot anmält ärendet till ledningskollen, fått svar från de som har infrastruktur i ditt område och följt de kartor / utsättningar som gjorts, med de försiktighetsåtgärder som man ska göra (handgrävning när man är nära osv) så lär ledningsägaren få svårt att kräva något från någon.

Sedan kan det ju förstås finnas saker på din fastighet som är "dina", dagvattenledningar, egna elkablar osv. Dessa finns såklart inte med på ledningskollen och kan du inte märka ut dem är det nog svårt att klandra en entreprenör.

/Daniel
 
C
D Danieln84 skrev:
Har du däremot anmält ärendet till ledningskollen
Däremot tänker jag, att om man fått svar från ledningsägaren, men man vet att svaret är felaktigt, kan det ju vara lämpligt att påpeka det för ledningsägaren och kräva att de kommer och gör en lägesbestämning och uppdaterar sina kartor.

Har hänt mig flera gånger att elnätägarens automatsvar missar min servisledning. Första gången stod de på sig trots att jag påpekade att mätarskåpet står mitt i området. Först efter att jag skickade dem deras egen karta återkom de med oj oj oj, förlåt förlåt förlåt. Andra gången det hände struntade jag i det eftersom jag redan hade underlaget, men då ringde faktiskt en väldigt upprörd och orolig person från nätavdelningen efter några veckor för att meddela att det hade blivit fel. ;)

Min bild är att fiberägarna är betydligt mer mañana. Här kan de inte ha någon aning om var fibern går eftersom vi gjorde förläggningen själva och de aldrig kom ut och mätte in kabeln. :rolleyes:
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Det är gratis för företag att begära utsättning av ledningar etc via ledningskollen. Kan tycka att en grävare med lite erfarenhet bör begära utsättning av dito innan man börjar gräva, annars riskerar man få en väldigt dyr försäkringspremie på bolaget framöver.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Oroa dig inte så mycket.

Det dyra när saker i marken är trasigt är grävningen. Den har du gratis nu. Om något går sönder så har grävarna garanterat en kompis som kan komma på en timme och sen fakturera 2000. Done deal.
 
När jag dränerade så kom nätägaren (vattenfall) ut och mätte vart ledningen fans och målade med sprejfärg på marken. Det stämde exakt sedan när grävningen gjordes. fiber och gammal teleledning går i luften så inte aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.