@ @ndreas skrev:
Varför en ny tråd om samma sak som tidigare?
Förra var om snickarna gjort fel, denna tråd om vem som borde betala för besiktningen
 
  • Haha
HeyJon
  • Laddar…
A
V Viktorbyggahus skrev:
Träet nedtill kan målas eller oljas in. Har sett att de brukar doppas ned i ngn speciell träolja typ 10 cm. Så den punkten måste inte vara ett problem.
Men har du pratat med dem gällande krysstag? Känns som en bra plats att börja på?
fortfarande viktigast vad som avtalas.
Vem har tagit fram ritningarna och vad för avtal.

kan ju inte klandra hantverkarna om dom gjort precis som avtalats.
 
A Aunty skrev:
men har hantverkarna tagit fram ritningen eller har du tagit fram dom?
Två sammanfogade skrivbord i trä med svarta detaljer, CAD-design, kontorsmöbler, perspektivvy, enkel grafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har bara visat denna skissen och förberett betongen. Betongaren hade lagt 10 cm betong på hela uppfarten men där stolparna skulle vara är det 30-40 djup sula.

Sen har snickarna tagit denna skiss till Derome och beställt taket där och även fått hjälp med rita ut
 
V Viktorbyggahus skrev:
Träet nedtill kan målas eller oljas in. Har sett att de brukar doppas ned i ngn speciell träolja typ 10 cm. Så den punkten måste inte vara ett problem.
Men har du pratat med dem gällande krysstag? Känns som en bra plats att börja på?
De vet om att de borde gjort krysstag men säger att även om de river ner panelerna och sätter krysstagen så kan de inte garantera att carporten inte vinglar alls. De tycker att carporten nu är tillräckligt stabil och aldrig kommer rasa medan jag vill ha en carport som inte vingla och inte ens behöva ha en tanke på om den kommer rasa om 10-15 år
 
A Aunty skrev:
fortfarande viktigast vad som avtalas.
Vem har tagit fram ritningarna och vad för avtal.

kan ju inte klandra hantverkarna om dom gjort precis som avtalats.
Har ju skrivit till dig några ggr att jag bara visat dem en skiss och förväntar mig att de kunniga nog att bygga en carport som är stabil. Jag som lekman ska väl inte behöva säga till vid beställningen att det ska vara krysstag i väggarna och taket? Eller tycker du att det är ok att bygga en carport utan krysstag om jag inte uttryckligen sagt att jag vill ha en carport MED krysstag? För jag måste erkänna att jag inte sagt att jag vill ha en carport med krysstag, för jag visste då inte ens vad krysstag är
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Det normala är att beställaren betalar för slutbesiktningen, men kostnaden för eventuella efterbesiktningar p g a fel som anses ingå i avtalet och som entreprenören ansvarar för brukar entreprenören också behöva betala.
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Det normala är att beställaren betalar för slutbesiktningen, men kostnaden för eventuella efterbesiktningar p g a fel som anses ingå i avtalet och som entreprenören ansvarar för brukar entreprenören också behöva betala.
Då förstår jag att jag får stå för denna kostnad.
Jag tänkte att jag inte skulle behöva besikta en sån enkel byggnad som en carport med två väggar men är nog säkrast nu när det blivit några fel
 
A Aunty skrev:
exakt detta som är felet med amatörer som tror att
Man bara har rättigheter men inga skyldigheter.

hantverkarnas uppgift är att utföra det ni avtalat.
Besiktningsmannens uppgift är att besikta mot avtalet inte mot lagar, regler eller liknande.

Gör du samma åt ett bilhandlare?
Går in och visar en bild på en grön bil och sen förväntar dig få Ac, massagestolar etc.
Off topic. För mig som går i husbyggartankar är detta lite jobbig tanke. Följer inte hantverkare per automatik standarder för hållbarhet m.m?
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
A
V Viktorbyggahus skrev:
Off topic. För mig som går i husbyggartankar är detta lite jobbig tanke. Följer inte hantverkare per automatik standarder för hållbarhet m.m?
nä, klart dom inte gör.

hur tänker du egentligen så fall skulle ju en hantverkare aldrig kunna göra rätt.
Dom följer avtal det är det dom ska göra.

ritar du en underdimensionerad stolpe så får du en underdimensionerade stolpe något annat hade ju varit galet.

annars hade ju du som beställare hävdat fel på besiktningen när du helt plötsligt fått en mycket större stolpe?
Dessutom hur ska en hantverkare kunna kalkylera på det?
Ritningarnas korrekthet och därmed hållfadtighet åligger dig som beställare om det är du som tar fram dom.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
wrobel.se och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
nä, klart dom inte gör.

hur tänker du egentligen så fall skulle ju en hantverkare aldrig kunna göra rätt.
Dom följer avtal det är det dom ska göra.

ritar du en underdimensionerad stolpe så får du en underdimensionerade stolpe något annat hade ju varit galet.

annars hade ju du som beställare hävdat fel på besiktningen när du helt plötsligt fått en mycket större stolpe?
Dessutom hur ska en hantverkare kunna kalkylera på det?
Ritningarnas korrekthet och därmed hållfadtighet åligger dig som beställare om det är du som tar fram dom.
Då antar jag att arkitekten förväntas säkerställa sådant då denne ritar hus och konstruktion.
 
Var det inte så att snickarna frångått ritningen. Något med att dom tagit bort en stolpe eller något?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Aunty skrev:
exakt detta som är felet med amatörer som tror att
Man bara har rättigheter men inga skyldigheter.

hantverkarnas uppgift är att utföra det ni avtalat.
Besiktningsmannens uppgift är att besikta mot avtalet inte mot lagar, regler eller liknande.

Gör du samma åt ett bilhandlare?
Går in och visar en bild på en grön bil och sen förväntar dig få Ac, massagestolar etc.
Asså nu får du ge dig. Jag förväntar mig inte att de ska betala, därför jag ställer frågan här och accepterar det ni säger.
Men jag ska inte behöva säga att jag vill ha med vindrutetorkare när jag beställer en bil för jag förväntar mig att de är med. Detsamma förväntar jag mig av att snickarna kan sitt jobb och har med krysstag eller liknade (som jag nu fått lära mig behövs för stabiliteten) för ett riktigt jobb.

Precis byggt ett hus med 3-4 milj i extra tillval och inte gnällt för där sitter grejerna fast och allt funkar. Varför tror ni ”proffsen” att alla amatörer gnäller? Vi amatörer är okunniga, därför vi ställer frågor här för att få hjälp av er som kan
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
D Denimhead skrev:
Var det inte så att snickarna frångått ritningen. Något med att dom tagit bort en stolpe eller något?
Ritningen från Derome är med en stolpe till men där sade snickarna att Derome har ritat fel och att det inte är några problem att ta bort ena stolpen
 
A Aunty skrev:
nä, klart dom inte gör.

hur tänker du egentligen så fall skulle ju en hantverkare aldrig kunna göra rätt.
Dom följer avtal det är det dom ska göra.

ritar du en underdimensionerad stolpe så får du en underdimensionerade stolpe något annat hade ju varit galet.

annars hade ju du som beställare hävdat fel på besiktningen när du helt plötsligt fått en mycket större stolpe?
Dessutom hur ska en hantverkare kunna kalkylera på det?
Ritningarnas korrekthet och därmed hållfadtighet åligger dig som beställare om det är du som tar fram dom.
Du tjatar om avtal hela tiden. Har sagt att jag bara lämnat in en skiss som de ska bygga efter. De som har tagit fram ritningar
 
A
V Viktorbyggahus skrev:
Då antar jag att arkitekten förväntas säkerställa sådant då denne ritar hus och konstruktion.
sriktekten gör det inte, konstruktören gör det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.