A Aunty skrev:
men du hade ju beställt en carport utan krysstag?
Fanns ju inga på ritningen?
Varför skulle du då få det?
Jag som lekman har beställt en carport, inte sagt om det ska vara med eller utan krysstag för jag visste inte ens vad krysstag var för något när beställning gjordes, och förväntar mig en carport som håller och är stabil. Enligt ALLA jag frågat, inklusive forumet här, är krysstag något som en snickare borde sätta upp i en carport med endast två väggar
 
  • Gilla
Incoog och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

N
A Aunty skrev:
men du hade ju beställt en carport utan krysstag?
Fanns ju inga på ritningen?
Varför skulle du då få det?
det handlar ju om en skiss från kund inte en ritning. En yrkesman ska ta till sig detta, omvandla det till en praktisk implementation som följer branschregler och god hantverkssed. Klarar man inte det så han man inget i branchen att göra.
 
  • Gilla
Joak och 35 till
  • Laddar…
N NorraS skrev:
det handlar ju om en skiss från kund inte en ritning. En yrkesman ska ta till sig detta, omvandla det till en praktisk implementation som följer branschregler och god hantverkssed. Klarar man inte det så han man inget i branchen att göra.
Exakt så tänker jag. Jag som lekman ska inte behöva precisera om det ska vara krysstag eller inte
A Aunty skrev:
men du hade ju beställt en carport utan krysstag?
Fanns ju inga på ritningen?
Varför skulle du då få det?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
N NorraS skrev:
det handlar ju om en skiss från kund inte en ritning. En yrkesman ska ta till sig detta, omvandla det till en praktisk implementation som följer branschregler och god hantverkssed. Klarar man inte det så han man inget i branchen att göra.
Tycker även du att jag borde betala för besiktningen om fel hittas? Eller är det praxis att beställaren betalar oavsett fel eller ej?
 
N
A Alex Holmén skrev:
Tycker även du att jag borde betala för besiktningen om fel hittas? Eller är det praxis att beställaren betalar oavsett fel eller ej?
Har du pratat med hantverkarna något mer gällande vingligheten? Säg att du inte är nöjd och att du vill att de åtgärdar (utan kostnad). De måste få en chans att rätta till eventuella fel. Anser de sig klara så kan det vara motiverat att besiktiga, så att du får dokumenterat att det är ett faktiskt fel. Då får du nog stå för den kostnaden, eller helt enkelt dra av den från eventuell innehållen betalning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
N NorraS skrev:
Har du pratat med hantverkarna något mer gällande vingligheten? Säg att du inte är nöjd och att du vill att de åtgärdar (utan kostnad). De måste få en chans att rätta till eventuella fel. Anser de sig klara så kan det vara motiverat att besiktiga, så att du får dokumenterat att det är ett faktiskt fel. Då får du nog stå för den kostnaden, eller helt enkelt dra av den från eventuell innehållen betalning.
Tack för alla tips och råd. Ska nu väntar in besiktningen så ser vad resultatet blir
 
Lite OT men vad betalde du för carporten inkl allt?
 
Det normala är att beställaren står för besiktningen. Det finns inget lagkrav på att det måste besiktigas, (om ni inte avtalat det)

Om man tänker efter lite så är det helt naturligt att beställaren står för besiktningskostnaden, detta då man som beställare vill hitta fel som entreprenören behöver åtgärda. Det är alltså i beställarens intresse att besiktning utförs
 
  • Gilla
Greyhair
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Lite OT men vad betalde du för carporten inkl allt?
Har inte betalt än men kommit överens om 227k, men då är redan plattan fixad och jag köper in själv panelerna
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Har inte betalt än men kommit överens om 227k, men då är redan plattan fixad och jag köper in själv panelerna
Jag har så svårt att förstå prisutvecklingen på bara 5 år. Och allra värst senaste två åren. En carport som den ska inte kosta mer än 100k med arbete och material om grunden inte räknas. Och 227k är inte ens att anse som högt anbud längre. Har sett anbud på dubbla för bara stommen på färdig grund.
 
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
F Fjällgossen skrev:
Det normala är att beställaren står för besiktningen. Det finns inget lagkrav på att det måste besiktigas, (om ni inte avtalat det)

Om man tänker efter lite så är det helt naturligt att beställaren står för besiktningskostnaden, detta då man som beställare vill hitta fel som entreprenören behöver åtgärda. Det är alltså i beställarens intresse att besiktning utförs
Förstår att beställaren borde betala men tänker att om man hittar stora fel/slarv så borde de stå för det. Felen som varit:
- fästena inte bra och tvungen att förstärkas med metall runt stolparna. Från början var det så vinglig att takläggaren var rädd att gå upp. Nu stabilares fortfarande känns lite svajig om man knuffar till den vänstra stolpen.
- inga krysstag i väggarna och taket (snickarna sade att de satt krysstag i taket men när jag filmade genom spothålet så var det bara tvärstag i två av hörnen, vilket de sedan erkände).
- både elektrikern och smiden sade att krysstag är ett måste, och de är inga snickare.
- även lite orolig att stolparna bara ligger 1 cm ovanför marken. Vissa säger det är ok medan några sagt att träet kan ruttna
Grov, snötäckt mark; träkonstruktion; isfläckar; skuggor; möjlig smuts eller spill; åldrad betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasigt trä och betonggolv med hål; tecken på skada eller förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Viktorbyggahus skrev:
Jag har så svårt att förstå prisutvecklingen på bara 5 år. Och allra värst senaste två åren. En carport som den ska inte kosta mer än 100k med arbete och material om grunden inte räknas. Och 227k är inte ens att anse som högt anbud längre. Har sett anbud på dubbla för bara stommen på färdig grund.
Med panelerna går allt på ca 260k exkl plattan. Fick offert på en carporten med förråd för två år sen från husleverantören på 225k och då skulle de fixa plattan också
 
  • Gilla
FiffigaTanten
  • Laddar…
@
Varför en ny tråd om samma sak som tidigare?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
@ @ndreas skrev:
Varför en ny tråd om samma sak som tidigare?
men har hantverkarna tagit fram ritningen eller har du tagit fram dom?
 
A Alex Holmén skrev:
Förstår att beställaren borde betala men tänker att om man hittar stora fel/slarv så borde de stå för det. Felen som varit:
- fästena inte bra och tvungen att förstärkas med metall runt stolparna. Från början var det så vinglig att takläggaren var rädd att gå upp. Nu stabilares fortfarande känns lite svajig om man knuffar till den vänstra stolpen.
- inga krysstag i väggarna och taket (snickarna sade att de satt krysstag i taket men när jag filmade genom spothålet så var det bara tvärstag i två av hörnen, vilket de sedan erkände).
- både elektrikern och smiden sade att krysstag är ett måste, och de är inga snickare.
- även lite orolig att stolparna bara ligger 1 cm ovanför marken. Vissa säger det är ok medan några sagt att träet kan ruttna
[bild] [bild]
Träet nedtill kan målas eller oljas in. Har sett att de brukar doppas ned i ngn speciell träolja typ 10 cm. Så den punkten måste inte vara ett problem.
Men har du pratat med dem gällande krysstag? Känns som en bra plats att börja på?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.