hehe, ju fixade ett nödstopp (sparkstopp) i fothöjd. Så det är bara att sparka om klabben fastnar eller dyl.
Jag hade ca en kubik me kvistig gran som var lite besvärligt att klyva men men... få se sen i vinter om jag fixar den
med förbränningsmotor.. 9hp
 
  • final utan färgo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lite Ferrex röd färg på... ska måla riktigt röd sen
 
  • 011020081253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 011020081254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 011020081255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd eller???
 
  • 021020081256.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 021020081257.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 021020081258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäkla snygg atombomb ;)
 
dustbunny skrev:
Röd eller???
:eek: Är det för att blodspåren inte ska synas? :rolleyes: :D
 
hahaa.. precis.. går lättare att sälja sen om inte blodspåren syns
 
Hej, hur har det gått med bygget? Hur som helst Du är på rätt väg son. Byggde själv en klyv med nedväxlad kon för ca 5 år sedan. Den hade en 4 hp 2800 rpm motor och funkade utmärkt. I dagarna har jag förbättrat den och skall provköra med en 5,5 kW 2800 rpm motor. Dom riktigt stora tjur stubbarna på en halvmeters diameter klarar den inte. Därför den större modernare motorn. Notera att den nya motorn väger mindre. Ett litet problem vid start är att om man har 16A huvudsäkring och samtidigt bakar bröd är risken att säkringarna blåser. För att komma förbi problemet startar jag up med en liten ca ½ hp motor innan stora motorn går in. Startrömmen ligger då på ca 6A istället för kanske 60-70A.
Jag har tidigare kluvit med balanshjul klyv, hydraulisk, ved processor, konventionell skruv (el o P.T.O). Inget slår en skruv i snabbhet & enkelhet.
 
  • Klyv under ombyggnad 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Yes flera som kör med Skruvklyv.. smart drag med lilla motorn.. är den på samma kilremmar som den stora kör på? eller har den en egen kilremm? Fint bygge annars.
 
Nej inte samma kilrem. Däremot utnyttjar jag ett spår i den 4 spårade remskivan till stora motorn. Inkluderar några nytagna bilder så ser man bättre.
 
  • Skruv Klyv 2 S.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruvklyv 3 S.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina grejjer fina grejjer... Jag har också funderat lite på att fixa in "backväxel". Fungerar det bra? eller tar motorn för hög startström när inte skruven snurrar till först? eller använder du bara spärrnyckeln när du skall backa?
 
Redigerat:
Min erfarenhet är att i flesta fall orkar inte motorn backa ur om den har kört fast ordentligt. Är nog som en harpun. Jag har funderat på att sätta ett överströmsrelä före/ efter motorskyddet som trippar ur innan motorn stannar. Nu är dom tydligen i A, B, C klass dom där reläen och tål höga amps för att möjliggöra startströmmar. I det här fallet 50 – 60 A under någon sekund. Har dock inte testat i praktiken ännu (10 A brytare). Men du skall alla gånger arrangera för backning. Det fordrar en extra kontaktor eller manuell back omkopplare. Är inte så hemma på Svenska el-termer. Om du har säkrat över 16 A klarar sig nog säkringarna. Man behöver backa kanske ett varv med spärren och sedan använda motorn. Jag gjorde så tidigare att inte spänna remmarna för hårt utan att dom slirade vid fastkörning och sedan med foten pressa på motorvaggan vid urbackning. Inte så lyckad lösning kanske. Återkommer gärna med mera data om använt material.
 
ok. Jag har juh en jättemutter i andra ändan av skruv axel som klingan ska spännas fast med.. Svetsar fast en hylsa på muttern bara :D hoppas att det är rätt väg gängat bara. Men din idé med spärrnyckel är lysande.
 
eh hur funkar en sån??
 
spärrnyckel??
 
nää skruven men jag vet nog redan. :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.