Försöker hitta vedpannor som klarar 1m ved, till ett bättre pris än 100.000.

HIttat viadrus, men tror d inte är så bra när veden blir så lång.

NÅgon som har erfarenhet av 1m ved, fördelar nackdelar klyvning bära och elda med?
 
Jag kollade på Atmos 75sf när jag var inne på metersved.
Här kan du kolla lite:
www.atmos.se/index.php/vart-sortiment?view=articles&catid=1
Tyngre hantering blir det ju självklart, men samtidigt får du ju in en hel del effekt i varje ilägg.
En till fördel i mina ögon är staplingen.....
 
Man lär väl behöva en ordentlig klyv för att få till metersbitar. Känns som att det inte är något man vill göra med yxa.
 
Det går väl knappt hitta vedmaskin som klarar 1m, det är ju en nackdel. Då får man ju kapa och klyva manuellt, vilket tar tid.
Det är ju garanterat inte lätt att hitta en begagnad processor.

Atmos SF pannor är omoderna, och halvdålig verkningsgrad och övertänder lätt.

Jag skulle hellre köpa en 50cm panna med bra verkningsgrad, än en 100cm med dålig.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Klev finns å pall å lasta på plus traktor att flytta pallar med.
Sedan från pall till panna på vintern blir det max 5m att bär veden.

Vill ha en panna som dels fördel går fortare att göra meters ved å sedan enklare att stapla kan jag tänka.

Men sedan har jag stort hus å skulle gärna vilja ha det så man eldar 1 gång perdag å int 4ggr. Atmos 75 hade väl inte topp verkningsgrad men säkert bättre än viadrus med meters ved. Står att atmosfär minst kräver 4k tank å d låter rätt bra.
 
Om man har lite skogsavverkning kan man ju spara grenar av
lämplig diameter (typ 1 dm) och kapa i 1 meters-längder ... .

Edit: jag har en granne som har en mega-panna - har aldrig sett
den, men han säger att två gubbs kan krypa in i den - det är en
fröjd att se hans stackade ved - han gör drygt 1 m3 stackar av
1-meters ved staplade till drygt 1 meters höjd och placerar dem
längs sin långa uppfartsväg ... det är ju bara att stapla på ena
hållet ett lager, och sedan andra hållet ett lager, osv, till önskad
höjd uppnås ... .
 
Redigerat:
ok... Låter som att det skulle vara en Passat vedpanna. Danska om jag inte minns fel.. men dom är mer gjorda för hal/hö.


Kollade på Atmos 75FS å den ser ju bra ut.. dock lite lite info om den,... så svårt å veta vad den går för.. i både eldningsväg och reservdelar åså... Å sen vore det intressant å veta hur mycket vatten den klarar att värma på 1 ilägg.

KOllade oxo på Baxi solo Inova, den är dock 50cm ved, men verkar ha bättre verkningsgrad. Men då lär man få elda morgon och kväll.

och även denna ATMOS VEDPANNA DC 50 GSX
som hade rätt bra storlek på vedförrådet.. och även 90% verkningsgrad..
Finns det kanske fler vedpannor med stor vedförråd och 50cm ved?
 
Redigerat:
En modern CTC eller liknande (tex CTC V 40) "highend" vedpanna
för 1/2-meters ved är på 40 kW vilket väl innebär högst 3 tim eldan-
de per dag även när det är som allra kallast i lapphelvetet, eller?
Kostar typ 45000 kr. Och har typ nästan 100% verkningsgrad ... .
(Vad med två såna om det inte räcker med en :) ... ?)

Edit: vedpannan kan inte ha ngt nämnvärt/användbart vedförråd -
hur stor den än är - vedförrådet får man anordna själv - och det tar
lite plats ... .
 
Redigerat:
kulle
Flis kanske är ett bättre alternativ om man har mycket att värma.
 
C
Finska VEDA ( www.veda.fi) har pannor i olika storlekar. T.ex. veda 70: effekt 50-70 kW vedutrymme 450 liter ......
 
Finns det någon panna där man endast behöver gå dit en gång? Menar man går ut fyller den och tänder, å sedan sköter det sig självt tills man ska elda nästa gång?

tjikat på några med stora vedmagasin men alla verkar vara beroende av att man måste dit å växla om den efter ca 20 min eller någe.. å just ensådan panna har jag nu å är INTE ett alternativ....
 
D09
Izvek skrev:
Finns det någon panna där man endast behöver gå dit en gång? Menar man går ut fyller den och tänder, å sedan sköter det sig självt tills man ska elda nästa gång?

tjikat på några med stora vedmagasin men alla verkar vara beroende av att man måste dit å växla om den efter ca 20 min eller någe.. å just ensådan panna har jag nu å är INTE ett alternativ....
Hargassner, men de räknas kanske som OT i denna tråd. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.