RoKe skrev:
I vissa fall kan säkert ett system med slavtankar i huset vara bra. men hittills har jag inte förstått vitsen.

Någon kanske kan utveckla?
Ända gången det kan va ide är väl om det är väldigt långt mellan pannan o huset annars är det som du skriver att det bara tar plats i huset med en slav.. Sen bör den inte va förliten heller för då får de ändå pumpa hela tiden..

Aquawarm kopparflex 2x22 mm med 110 mm isolering har hälften så stora/små förluster o är faktiskt billigare än wirsbo pex då jag fixade till en kompis.. Den gick på 273:-/m o rinkabyrör ville ha 340:-/m för wirsbo pex..

En slavtank är ju inte gratis heller.. ;)

Det blir billigare att köpa t.ex 2 st 2x22 mm kopparflex än en 4-rörs pex.. En 2x22 mm kulvert klarar att mata 27 kW vilket är drygt det dubbla mot vad normala villor behöver.. :cool:
 
Hernik skrev:
I vissa fall kan säkert ett system med slavtankar i huset vara bra. men hittills har jag inte förstått vitsen.

Någon kanske kan utveckla?
Jag funderar på att ha solfångare på huset pga pannhusets dåliga placering, känns som jag då behöver slavtank men jag vet inte riktigt.
Ja i detta förhållande blir nog en slavtank nödvändig?
Och då står vi där med pumpar, kulvertstyrning och dubbla shuntar och dubbel vvberedning?
 
Såvitt jag kan förstå måste det vara rimligt med tank i båda byggnaderna, om man ska värma båda byggnaderna.
Dessutom får man ha varmvattenberedning i det hus där vattnet ska användas. Ska det ske vedeldat behövs tanken för den sakens skull.
Vill man ha solvärme behövs det en tank till det.
Hur gör RoKe med varmvattnet? Är det elektrisk varmhållning (cirkulationen) och sen matar du elberedaren med vedvärmt vatten, när det tas ut varmvatten i någon väsentlig mängd?

Hur blir det egentligen med förlusterna? Antag att vi behöver shunta ut 40°C i huset.
Om vi inte har slavtank pumpar vi 40°C från pannrummet. Marken är 10°C, så skillnaden blir 30°C. Detta pumpar då 24 timmar om dygnet.
Returtemperaturen från radiatorerna är 30°C. Där har vi också förluster på vägen tillbaka.
Förlusterna är alltså proportionella mot 24*(30+20)=1200.

Om vi har en tank i huset vill vi kunna göra varmvatten där. Antag, som ett exempel, att vi kör över vatten som är 60°C (med en Laddomat 31). Eftersom vi precis klarade uppvärmningen med en tempdiff på 10°C (40-30), om vi pumpade hela tiden, får vi nu kortare pumpningstid. Differensen blir nu 30°C (60-30), så pumptiden blir bara 8 timmar.
Förlusterna alltså proportionella mot 8*(50+20)=560, vilket är 47% av vad man får utan tank.

Kan man göra så? Jag vet inte, men för mig känns det rimligt. Har jag tänkt rätt i mina uträkningar?
Nu är det ju enbart frågan om förhållandet mellan kulvertförlusterna. Om de står för 1% av hela uppvärmningen spelar det väl ingen större roll om de sjunker till 0,5%. Men om jag har tänkt rätt kanske det svarar på frågan om vad det är för finess med en slavtank. Å andra sidan har man en tank till som står och svalnar... Men den kanske man kan ha på ett ställe där det är bra med lite värme?
 
Hur gör RoKe med varmvattnet? Är det elektrisk varmhållning (cirkulationen) och sen matar du elberedaren med vedvärmt vatten, när det tas ut varmvatten i någon väsentlig mängd?
Beredning sker vid tanken ute i pannrummet.
Blandningsventil och vvc pump finns i pannrummet.
Vvc cirkulerar vv igenom beredaren vid acc och vidare upp till huset och vänder innan lilla elvvb.

Termostaten på lilla elvvb står på 55 gr.

Om jag inte har värme i tanken har jag i alla fall 100 liter 55 gr vv tillhands.
När jag har värme i tanken matas lilla elvvb (vid vv tappning) med 65 gradigt vv.

Hade jag haft en mer temperaturtåligare kulvert till vv och vvc så skulle jag kunna bjuda elvvb på hetare vatten.
Tåligheten på vv kulverten får man nog anse vara en brist i mitt fall.

 
Om man ska ha slavtank och vill sikta in sig på satsvis laddning av denna så borde man ju ladda med så hög temperatur det går, alltså 90-95 gr.
Thermoventilers lösning ger 60 gr.
Detta måste väl ändå vara en förkastlig lösning?
Jag menar, ladda en slav med 60 gr?
Du ligger ju och laddar slaven farligt nära den temperatur som faktiskt behövs i vissa radiatorsytem.
Man kunde ju nästan lika gärna köra direkt ut på raddarna?
vilket man i vissa fall nog gör mer eller mindre i praktiken med denna slavlösning.
Och varför ska vi då ha en slav?
Varför ska vi inte sänka temperaturen ytterligare i kulverten genom att shunta vid pannan och köra så låga temperaturer i kulvert som det går?
Varför inte skippa slavtank och alla tillbehör det för med sig?

Mindre prylar och enklare och billigare system med samma slutresultat.
Ett varmt hus med vv i kranen.




 
Det går att byta termostat om man vill, det är ju en laddomat 10 som blandningsventil.
60°C är väl den lägsta temp. för att kunna bereda vv i slavtanken.
sen en fråga till RoKe:
om förlusterna i kulverten är så låga, varför måste vv cirkulera?
 
Enligt mitt räkneexempel blir det bättre att köra varmare vatten en kortare tid. (Ingen som har någon kommentar till om det verkar rätt tänkt?)

Cirkulationen är till för att få varmt vatten meddetsamma, när man öppnar en varmvattenkran. Varmvattnet tillverkas i huset, så det har inte med kulvertförlusterna att göra, utan beror på att varmvattnet svalnar i rören i huset, om det inte pumpas runt hela tiden.
 
RoKe skrev:
Beredning sker vid tanken ute i pannrummet.
Blandningsventil och vvc pump finns i pannrummet.
Vvc cirkulerar vv igenom beredaren vid acc och vidare upp till huset och vänder innan lilla elvvb.
Som jag fattar det så går vv i kulverten
 
sen en fråga till RoKe:  
om förlusterna i kulverten är så låga, varför måste vv cirkulera?
Okej vi lämnar värmevattnet och spetsar in oss på tappvarmvattnet.

Om vi inte cirkulerar tappvarmvattnet så svalnar det mer eller mindre i kulverten mellan tappningarna.
(Oavsett hur bra kulverten är isolerad)

Det fordras vvc om du inte vill vänta i evigheter på att få vv i kranarna uppe i huset.
Enligt regler så ska du även få vv i kranen efter ”skälig väntetid”.
Det spolar ju även in iskallt vatten i beredaren under väntetiden vilket ökar energiförbrukningen.
Vvc är därför ett nödvändigt ont. Och jag känner inte till någon bättre lösning på problemet i nuläget heller.

Jag tycker att stor möda bör ägnas åt en smart styrning av vvcpumpen.
Jag tror att det är där tyngdpunkten vilar i jakten på ett komfortabelt och ekonomiskt vvsystem i kulvertlösningar (och andra stora fastigheter)

 
Hocke skrev:
[quote author=RoKe link=1140170121/0#18 date=1140427245]Beredning sker vid tanken ute i pannrummet.
Blandningsventil och vvc pump finns i pannrummet.
Vvc cirkulerar vv igenom beredaren vid acc och vidare upp till huset och vänder innan lilla elvvb.
Som jag fattar det så går vv i kulverten[/quote]
Rätt uppfattat.
 
För värmen så håller jag med om att det är vettigare att shunta vid pannan.
Men det måste bli förluster när vv cirkulerar. Kyls inte beredaren och förstör skiktningen.
Hur gör man om man har förvärmningsslinga, blir det en extra blandningsventil då.
Jag är bara nyfiken, inte kritisk ;) Har själv bara en tvårörskulvert

 
:-/ Nu har jag funderat lite till på detta

Jag har en tvårörskulvert med en slang med 72°C in och en returslang på 25-30°C som snurrar vid laddning (laddomat 650.2)

I en 4-rörskulvert med vvc så är ju en slang in mellan 30-50°C en retur med 25-3
0°, men vv går ju med 65°C åt båda hållen! Borde detta inte ge mer förluster än en tvårörskulvert? :-/
 
Tack för ännu mera bra diskussion - ni råkade svara på en hel del följdfrågor jag klurat ut under helgen.

Någon som har en uppfattning om vad merkostnaden för installationen jämfört ett system i huset enbart, blir ? (Om vi förutsätter att man i bägge fallen har ett ställe att ställa prylar som behövs och att det finns en bra punkt att koppla in sig i huset på)

Mvh
/Angelven
 
Hocke skrev:
I en 4-rörskulvert med vvc så är ju en slang in mellan 30-50°C en retur med 25-3
0°,  men vv går ju med 65°C åt båda hållen! Borde detta inte ge mer förluster än en tvårörskulvert?
Såvitt jag förstod RoKe cirkulerar varmvattnet bara lokalt i huset. Däremot fylls nytt varmvatten (så varmt det nu är, beroende på när det eldades senast) genom kulverten. Varmhållningen av cirkulationen sker elektriskt i huset, eftersom han ingen slavtank har.

Någon annanstans diskuterade vi just inkopplingen av vvc, och kom fram till att det bara behövs en temperaturbegränsare och att det påverkar skiktningen minimalt. Åtminstone med två varmvattenslingor. Har man beredare beror det nog mycket på hur den är utformad. Men, som sagt, i detta fallet kommer cirkulationen aldrig till tanken, bara till en separat beredare.
 
För värmen så håller jag med om att det är vettigare att shunta vid pannan.
Men det måste bli förluster när vv cirkulerar. Kyls inte beredaren och förstör skiktningen
Hur gör man om man har förvärmningsslinga, blir det en extra blandningsventil då.
När jag beredde vv i för och slutvärmningsslinga lät jag vvc cirkulera igenom övre slingan.
Vvc ligger och kyler och detta är naturligtvis inte bra.
Resultatet blir en successiv sänkning av toppvattnet.
Därför är det viktigt med en smart styrning av vvcpumpen.
Smart styrning av vvc har även diskuterats i denna intressanta tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44670/24#24

Pumpen ska alltså alltid vara avstängd förutom när man behöver vv.
Själv har jag löst det med en timer som startar pumpen på kvällarna när jag är hemma och vanligtvis har jag eld i pannan då och då spelar förlusten ingen större roll.
Pumpen går även en liten stund på morgonen men däremellan står den still.

Nu bereder jag vv i en yttre vvb placerad på utsidan av acc och då kyler jag inte accvattnet inne i accen utan all kylning av accvattnet vid vvberedning och vvc hamnar i botten av acc via utanpåliggande rör.
Detta förbättrar skiktningen och håller toppvattnet hett ända tills det är slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.