Solvärmen planerar jag att installera på garagetaket, därmed kommer också acctanken att hamna i garaget. Har inte tänkt på lösningen med slavtank med varmvattenslingor. Hur ”snabb” blir en sån lösning, för att värma vatten menar jag?

Vilken typ av slavtank skulle passa in i mitt system? Just nu har jag i värmepumpen en 150-liters beredare.

Om jag inte väljer alternativet slavtank, går det på något sätt att få varmvattenscirkulation med mitt nuvarande system?
 
Solvärmen planerar jag att installera på garagetaket, därmed kommer också acctanken att hamna i garaget. Har inte tänkt på lösningen med slavtank med varmvattenslingor. Hur ”snabb” blir en sån lösning, för att värma vatten menar jag?
Varför ska du ha solvärme oxo? Som jag ser det har du ingen större nytta av den. Jordvärmen värmer billigt och bra, ska du installera solvärme får du lägga mycket pengar på en investering som du förmodligen aldrig får igen.

Om jag inte väljer alternativet slavtank, går det på något sätt att få varmvattenscirkulation med mitt nuvarande system?
Gräv ner en pemslang i samma rörgrav som kulverten och utnyttja ditt kallvattenrör som du har idag som varmvattencirkulation.
rogge
 
Ok, jag köper detta. Jag tolkar det också som att det inte finns någon lösning med nuvarande system (4-rörs kulvert) för varmvattencirkulation.

Jag måste alltså gräva ner en slang till eller köra värmeledningarna mot en varmvattenberedare med varmvattenslingor. Eller?

Finns det någon egentlig (praktisk) anledning att installera en acctank nära värmepumpen om jag INTE ska ha solvärme?



/ Jan
 
Janne2 skrev:
Jag måste alltså gräva ner en slang till

/ Jan
En slang till för kallvatten sen kan du köra vvc i din nuvarande kulvert..
 
Jag måste alltså gräva ner en slang till eller köra värmeledningarna mot en varmvattenberedare med varmvattenslingor. Eller?
Jepp!

Finns det någon egentlig (praktisk) anledning att installera en acctank nära värmepumpen om jag INTE ska ha solvärme?
Inte om allt fungerar som det ska idag.

Det som du skulle kunna göra som komforthöjning och som inte kostar så mycket pengar är att installera en 15-30L elektrisk vvb i huset på inkommande varmvatten. Då har du alltid varmvatten snabbt och det ska inte kosta många kronor om året för att den ska varmhålla ditt varmvatten.
rogge
 

Jag är nu nästan övertygad om att min lösning heter slavtank i huset. Jag förstår principen, men inte alla detaljer.

Jag värmer alltså upp slavtanken genom att låta varmvattnet från värmepumpen (via kulverten) cirkulera i slavtanken.

Från slavtanken värmer jag därmed hela huset med golvvärme eller radiatorer. Räcker det med fördelare där eller måste jag ha shuntgrupper?

I slavtanken har jag även varmvattenslingor som jag värmer upp vattnet i en varmvattenberedare och då är problemet med varmvattencirkulation borta. Jag hoppas att jag fattat rätt!

Ok, då några frågor;

Vilken storlek behöver jag på slavtanken?

Var får jag tag på en lämplig slavtank med varmvattenslingor som är kompatibel med en lämplig varmvattenberedare? Jag ”ser” inte dessa två produkter framför mig.

Tacksam för svar

/ Jan

 
ska man i framtiden ha solpaneler kopplat till slavtanken så bör tanken dimensioneras efter panelerna. 500- 1000 liters tank.
se på tex:http://www.boroe.com/produkter/default2.htm
under solpaket mm.
för varmvatten se under lämplig typ av tank och vv-slingor. dom här tankarna beställs med valda tillbehör färdigmonterade hos någon rörfirma.
ja shunt med shuntmotor och regler system är bra för att "spara" på det varma vattnet.
kanske två shuntar en till rad o en till golvv? vad säger du rogge?
sen finns det ju alla möjliga kopplingsalternativ med flera uttag för värmen mm
 
Janne.
Är det helt uteslutet för dig att lägga en till slang för kallvattnet för att på så vis frigöra din 4-rörskulvert till vvc?

Om svaret på frågan är ja har du att se fram emot en krånglig och dyr lösning där massor av extra material behövs.

Kan du ordna bort kallvattnet från kulverten löser du dina problem med vvc.

Jag undrar om inte det smartaste för dig ändå är att du har det som du har det nu men kopplar en liten elvvb inne i huset som får slutvärma/varmhålla ditt vv i ditt befintliga system?
Minsta möjliga jobb och billigast material?
Problemet löst?

 
Tack alla för bra svar och synpunkter!

När det gäller att dra en ny slang för kallvatten är det någonting jag verkligen inte ser fram emot. Det beror på flera saker. För det första innebär det att borra ett hål i befintlig garagegrund, kanske ett litet problem men dock. För det andra måste jag dra slangen under en grusgång som hålls skottad vintertid vilket (för mig – rätt eller fel) innebär att man måste djupt ner samt komplettera med isolering och frostskyddslang. Vidare blir det samma problematik när jag ska in i huset. Som ni kan läsa ser jag mest problem med detta (jag kanske därför försöker argumentera emot!)

Det verkar också finnas olika uppfattningar om nyttan med att komplettera jordvärme med solvärme. Det jag lyckats läsa mig till, bland annat i detta forum, är att denna kombination är lämplig eftersom man kan ”stänga” värmepumpen under sommarhalvåret och därmed spara driftskostnaden. Samtidigt, och tack vare att värmepumpen är avstängd, har man möjlighet att ”ladda upp” ytjordvärmen på ett effektivare sätt.

Rätt eller fel, hur stor skillnad det gör, om det är ekonomiskt – ingen aning, jag är en lekman på detta område.


Kommentera gärna!

/ Jan
 
Personligen har jag solvärme för att slippa elda för vv på sommaren. (+ ett visst intresse)
Rent ekonomiskt tror jag det är katastrof (har ioförsig inte räknat)
Men...Jag skulle få hur mycket ved som helst för ca 20tusen (som mina solfångare kostade).

Du har ju en pump som ska gå billigt. Gör den inte det? vad kostar driften på sommaren?  Och du behöver ju inte bry dig om att slippa elda.
Varför ska du skaffa dyra solfångare då?
Räkna på det så får du nog se att det tar tid att tjäna in kostnaden.

Återladdningen av jordslingorna sköter väl solen om utan dina solfångare?

Jag undrar om inte det smartaste för dig ändå är att du har det som du har det nu men kopplar en liten elvvb inne i huset som får slutvärma/varmhålla ditt vv i ditt befintliga system?
Minsta möjliga jobb och billigast material?
Problemet löst?
 
RoKe, är totalt novis på vad som finns i utrustningsväg för dessa saker. Men borde du inte kunna få en i det närmaste perfekt vvc-styrning om du hade en varmvattenberedare i form av en hydrofortank? (men några sådana finns väl inte färdiga :)

Då skulle man kunna styra cirkulationen utifrån trycket i hydroforen??? Slå på vvc strax innan tanken behöver fyllas

Är jag helt ute och cyklar.. alt kanske det är ett "icke-problem" i nuvarande utförande.
 
Jag är inte säker på hur du menar.
Styra vvc med hjälp av trycket?
Hur får du vvc att starta i lagom tid före trycket sjunker vid vvtappning?
 
patka!
då kan det ju bli det läget att vvc startar men man åker precis bort en vecka och vvcn snurrar på hela tiden....eller?
 
Med en hydrofortank får du ju en buffert, du kan tappa varmvatten ett tag utan att fylla på nytt (och denna tid du utnyttjar för att starta vvc).

pellefant, man får slå av vvc:n samtidigt som hydroforen är "fulladdad" igen.

Edit:

Det skulle alltså fungera ungefär så här.

Fullt tryck i hydroforen, vvc avstängd.
Någon startar duchen, trycket i hydroforen börjar sjunka.

Vid ett givet tryck (någonstans över det tryck där hydroforen börjar bygga upp trycket igen) startas vvc:n. Är tidsintervallet rätt inställt finns nu varmt vatten framme vid hydroforen när den börjar ladda.

Hydroforen är uppe i fullt tryck igen och vvc:n stängs av (alt när hydroforladdningen startar).



Har egentligen ingen koll på alls om det här skulle fungera. Min tanke var bara att kunna utnyttja att du har en buffert på 100 l varmvatten vilket gör att du borde kunna få styra vvc:n väldigt exakt . Hydrofor var första lösningen som kom upp i huvet men det kanske blir krångligare än nyttan av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.