Bara en undran - hur gångbart är det att ha vedpannan i ett annat hus och så en
kulvert med rör till stora huset ?

Hur gör man med eventuell varmvattenfördröjning, cirkulerar man även varmvattnet ?
Går det att ha självcirkulation - dvs när elen har gått ?
Hur stora är förlusterna ?

Mvh
/Angelven
 
Bara en undran - hur gångbart är det att ha vedpannan i ett annat hus och så en
kulvert med rör till stora huset ?
Det går bra, jag har så.

Hur gör man med eventuell varmvattenfördröjning, cirkulerar man även varmvattnet ?
Det går att köra varmvattencirkulation, jag gör det.

Går det att ha självcirkulation - dvs när elen har gått ?
Panna och acktank placeras med fördel bredvid varandra i samma utrymme och kopplas på gängse vis så att pannan klarar ett strömavbrott utan fara.
Cirkulationen ut till huset stoppas vid strömavbrott, men det finns backuplösningar för detta om man anser att detta behövs.

Hur stora är förlusterna ?
Det kan man säkert räkna på vid behov, men för mig är de hanterbara. Moderna kulvertar är ganska bra isolerade.



 
Håller med föregående talare med en reservation och det är att man måste se till att cirkulationen inte blir för hög så att man fördärvar skiktningen i tankarna.
rogge
 
Tack för bra svar!

Vi sitter lite i sitsen att det är antingen en kökspanna vid skorstenen eller en bergvärme
pump i en tillbyggnad som är intressant (ingen skorsten på tillbyggnaden) - men det finns
ju andra hus på tomten att sätta in panna och ack. i.

Så era svar öppnade fältet :)

Mvh
Angelven
 
rogge_vvs skrev:
Håller med föregående talare med en reservation och det är att man måste se till att cirkulationen inte blir för hög så att man fördärvar skiktningen i tankarna.
rogge
Detta gäller naturligtvis alla vedpanneinstallationer där man vill främja skiktningen.
Oavsett om man har kulvert eller inte.
 
Detta gäller naturligtvis alla vedpanneinstallationer där man vill främja skiktningen.
Oavsett om man har kulvert eller inte.
Om jag minns rätt har du inte någon slavtank i "huset" RoKe. Vill du beskriva din anläggning på ett enkelt sätt och förklara för och nackdelar med "din" installation. Har den några begränsningar?
rogge
 
Vi håller på att projektera en anläggning med panna och tankar i flygelbyggnadens källare.
Har fått förslag med slavtank i huvudbyggnaden. Kan nån förklara vad den har för funktion egentligen. Jag hade tänk att det räcker med en beredare för varmvatten.
 
Om jag minns rätt har du inte någon slavtank i "huset" RoKe.
Det stämmer.

Vill du beskriva din anläggning på ett enkelt sätt
Panna och tank i separat byggnad. 15 m kulvert.
Shunt och vvberedning i pannrummet.
Solfångare på pannhustaket.
Liten elvvb i huset.
Vvc vänder innan elvvb.

och förklara för och nackdelar med "din" installation.
Fördelar: enkel lättbegriplig systemfunktion.
Ingen utrustning i huset utom gv fördelare och en elvvb
Renodlat uppbyggt med all värmeproduktion i pannhuset.
Mininerade kulvertförluster pga. färdigshuntat vatten med lågt flöde.
Huset tar emot färdig värme och blir därmed knäpptyst och rent från vedskräp.
Bekvämt, alltid vv tillhands.


Har den några begränsningar?
Hur menar du?

 
Klostergården skrev:
Vi håller på att projektera en anläggning med panna och tankar i flygelbyggnadens källare.
Har fått förslag med slavtank i huvudbyggnaden. Kan nån förklara vad den har för funktion egentligen. Jag hade tänk att det räcker med en beredare för varmvatten.
Ja det vore roligt att få höra en bra förklaring!

 
citerat från Klostergården den Idag kl. 14:57:
Vi håller på att projektera en anläggning med panna och tankar i flygelbyggnadens källare.
Har fått förslag med slavtank i huvudbyggnaden. Kan nån förklara vad den har för funktion egentligen. Jag hade tänk att det räcker med en beredare för varmvatten.

Ja det vore roligt att få höra en bra förklaring!
Det var liksom detta jag var ute efter angående begränsningar, det "måste" finnas någon orsak till att det rekommenderas slavtankar i "huset"? Själv har jag inget bra svar utom det jag hört från "experter" att skiktning blir bättre/skyddas med en kulvertstyrning? Du har inga problem med skiktningen Roke?
rogge
 
Det var liksom detta jag var ute efter angående begränsningar, det "måste" finnas någon orsak till att det rekommenderas slavtankar i "huset"?
Ja, varför ska man ha slavtankar i huset? Kan man få en bra förklaring?


Du har inga problem med skiktningen Roke?
Nej. Men sen har jag ju inga extra tankar och pumpar och styrningar som rör till det heller.


 
Slavtank i huset är väl för att minska kulvertförlusterna.. ::)

Men har man en bra kulvert (ej typ wirsbo pex) så blir det mindre förluster med vvc o shuntat innan kulverten än med en slavtank.. Även om det är en bra isolerad slavtank..
Det blir även mycket billigare med bara en acktank simplare koppling o man behöver inte nån kulvertladdomat.. Iof så behövs det inte om kopparflex kulvert används heller..

Kopplingen som är vid slavtanken görs ju vid pannan/acktanken som RoKe har det vilket är att rekomendera om det inte är allt för långt till pannrumet..
 
Slavtank i huset är väl för att minska kulvertförlusterna..  
Jaha, jag har inte räknat på detta men jag har på känn att detta argument faller direkt.
Speciellt eftersom jag inte tror att förlusterna är stora med en bra kulvert och låga temperaturer.
Jag använder wirsbo pex och jag upplever inte förluster som betungande och då ska tydligen den kulverten vara dålig?
En smart styrning av vvc eliminerar förlusterna ytterligare.Sen tror jag att det tar väldigt lång tid att förtjäna merkostnaden som en extra tank och pumpar plus styrning kostar.Sen blir ju systemet krångligare att förstå och sköta, plus att det tar utrymme i huset med slavtankar.Är slaven liten kommer du att få pumpa smällhett vatten stup i kvarten vid kyla och då kan man börja snacka om förluster.
Sen om du behöver värme i pannhuset går det åt en extra shunt till detta eller ska man pumpa tillbaka shuntat vatten till pannhuset från husets shunt?
Det kanske kan vara bra med vv ute i pannhuset? och då får du ta det ifrån huset eller ha dubbla beredare. en i huset och en i pannhuset.
Och varför fick jag ont i huvet när jag vill begripa hur systemet ska användas och varför vart det så dyrt i slutändan?Sen kan man ju börja fundera på varför skiktningen blev så dålig?


I vissa fall kan säkert ett system med slavtankar i huset vara bra. men hittills har jag inte förstått vitsen.

Någon kanske kan utveckla?
 
I vissa fall kan säkert ett system med slavtankar i huset vara bra. men hittills har jag inte förstått vitsen.

Någon kanske kan utveckla?
Jag funderar på att ha solfångare på huset pga pannhusets dåliga placering, känns som jag då behöver slavtank men jag vet inte riktigt.
 
ungefär som jag tänkt mej då. panna +tank2m3 i garage(+eventuellt en tank på1m3)
2-rörskulvert till huset med tekniktank 750liter med 2 vv slingor och platvvx för solpanel. ska man ha vv beredningen i uthuset så blir det en dyrare kulvert(4-rörs) med vvcirkulation och pump till den och mer förluster(tror jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.