Drar igång en ny tråd i vilken vi kan delge uppvärmning av villa med ved som huvudsaklig energikälla.

Själv tänker jag redovisa hur mycket ved jag puttar in i min 1.9 tons Tulikiv TKLU2050 i förhållande till stadigvarande utetemperatur några dagar i sträck. Och vilken slags ved.

Kaminen är placerad mitt i bostaden med i stort sett öppen planlösning.
Har FTX. Kakelugn med öppen eld, trägolv, jakttroféer, lantlig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Nu har det varit några grader kallt flera dagar i sträck.

Inomhustemperatur har legat mellan 20 och 22 grader.

Eldade 27 kg tallved under förmiddagen ca 3 timmar.

En kamin av täljsten strålar vanligtvis inte ut värme så att det blir våldsamt ojämn temperatur.
Mycket sällan som tempen i rummen varit högre än 24 grader.
Går utmärkt att vistas strax intill kaminen.
Några meter bort känner man lite av den direkta värmen som strålar genom luckglaset.
Kan tänka mig att tempen ligger på 20 grader i de flesta rum i ögonhöjd till morgonen.
Varm yta blir det på kaminen, men om man inte tar på luckglaset så bränner man sig inte.

Upplever aldrig drag. Varmluft suger upp mot taken, ned efter väggar och förbi fönstren och via golven till kaminen.
Tvärt emot om man har radiatorer under fönstren.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Vår öppna planlösning.

Frånluft från toaletter och våtrum.
Har FTX.

Luft in till toaletterna kommer genom större springa i nederkant på dörrarna. Från fabrik var springan i överkant, vilket gjorde att det blev kallt på golvet.

Strängaste vintern så är dörren till gästrummet (längst ned till vänster) i regel stängd.

Längst ned till höger en f d bastu, men som numer är ett typ förråd.

Vi har vedeldad bastu på gården. Arkitektonisk ritning av en våningsplan med markeringar, möbler och text som anger "Braskamin" och "Skorsten".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket energi ett hur behöver beror ju mest på hur bra isolerat det är. Ett oisolerat 1800talshus kräver mer än ditt och ett nybyggt klart mindre.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Kaminen tar förbränningsluft endast utifrån stenfoten om jag inte vill forcera eldningen. Öppnar då spjäll i nedersta luckan under eldstaden. Spjället mellan kamin och skorsten stängs när elden falnat, annars kyls kaminen ned med luft utifrån
 
Timmerhus av s k halvtimmer bildar en kraftig fasad. Innanför detta är typ ett regelverk fristående med isolering e t c. Det är en luftspalt emellan fasad och regelverk där luft står stilla
Byggt 1982.

Bra med isolering och vindpapp på vinden.
Ytong varmgrund, krypgrund, som en skokartong vilket huset står på.
Ca 8 grader som lägst på vintern.
Absortionsavfuktare finns. Funkar utmärkt, injusterad på 60 % rf.
 
Finns lite olika uppgifter om vedens energi. Tabell över värmevärden för olika träslag med fukthalt 20 procent; björk har högsta värmemängden per kubikmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rolf Sköld
  • Laddar…
Med dessa uppgifter har jag värmt kåken med 27 kg tallved, vilket då motsvarar ca 110 kWh på ett dygn.

Innetempen har legat mellan 21 - 23
grader.

Skulle tro att jag eldar likadant i morgon och utetempen ser ut att bli samma som i dag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu morgon 07.00.
21 inne och 0 ute.

Eldar upp 11 kg tallved.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R
Fin kamin, blir det nybakat bröd om morgonen måste ju bli bra i den fina ugnen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Potatisbröd till kvällen.
Måste då elda upp själva bakugnsdelen först.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R
H Hybro skrev:
Potatisbröd till kvällen.
Måste då elda upp själva bakugnsdelen först.
Potatisbröd ha ja aldrig ätit… men det bör bli extra gott med vedsmaken..
 
Kan lägga upp mitt recept.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Blir egentligen ingen smak av ved, då bakugnens rök går in i rökgången för stora eldstaden.
Har även eget tilluftsspjäll i bakugnsluckan.

Men visst, ska testa o slänga in lite rökspån och enriskvistar som jag de närmaste dagarna ändå ska använda mig av när jag varmröker lite älgkött i en elrök.
 
  • Gilla
Fjchjvcfgjbv och 1 till
  • Laddar…
Recept på matbröd, innehåller ingredienser och bakinstruktioner, handskriven text, ca 35 stycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MasterP och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.