Jag ser det inte som att jag jobbar gratis, jag gör nåt på min fritid som iofs kommer familjen till godo också men det är ju bara bonus.
Tycker inte det är äpplen och päron jmf heller, ved kan jag göra en hel del av arbetet själv på iofs oavlönad fritid men ändå. Olja, el, fjärrvärme, värmepump kan jag inte göra nåt själv av men som jag ser det gör det dessa alternativ dyrare inte billigare.
 
Många kloka reaktioner verkar det.
De flesta verkar vara rörande eniga i att 3-4000 liter ack-tank är att föredra.

Undran:
Vet någon om det funkar att köra med olika stora ack-tankar? T ex 750 med vv o solslingor samt en 3000 slav som jag använder den kalla årstiden till radiatorerna. Skulle det funka?

Pr95: Vill helst stoppa in de där solpanelerna om det går - det känns bra på något sätt.

Havsutsikt:
Golvvärmen som jag har i halva kåken har separat shunt och cirk-pump samt något slags extra överhettningsskydd. Så det ska inte vara någon risk för alltför varm temp.

Tompa74:
Jag ska kolla med Tanksvets. Det verkar som priserna på deras sida är borta, eller så tittar jag fel. Men jag ska kontakta dem och kolla.

Om ved, kostnad och eget jobb (som alla verkar tycka ngt om...)
Så långt jag kollat så hamnar ved, om jag köper kluvet i hyfsad mängd, på ungefär halva kostnaden mot pellets - om man räknar kilowattimme alltså. Självklart kan man invända att det tar tid innan man betalt investeringen. En pellets-anläggning kan ju göras så mycket enklare.
Men sedan kan man ju tillföra eget jobb för att få ner vedkostnaden ytterligare. Och det är nog det jag gillar bäst, att man kan bestämma själv. Jämfört med att vara beroende av en kylkille (till VP), eller ett elpris som kan bli ungefär vad som helst om man har otur.
Det verkar också, i motsats till vad man spontant kan tro, att Skåne har hyfsat med öppningar på ved-fronten! Var och varannan jag talar med har en vedkille de gärna rekommenderar!
 
hnurre skrev:
Det verkar också, i motsats till vad man spontant kan tro, att Skåne har hyfsat med öppningar på ved-fronten! Var och varannan jag talar med har en vedkille de gärna rekommenderar!
Jag bor också i Skåne och det är aldrig några problem att få tag i ved. Antingen som jag, köper spill från sågverk, eller att få det i tremeters alternativt färdigkluvet. Det finns i alla varianter. Kolla om inte annat på Blocket. Där brukar finnas de som säljer.

Bra att du har kommit till insikt med att skaffa större tankar. Lägg hellre pengarna på det än solpaneler. Om du ändå vill köra solpaneler så sätt den lilla "tekniktanken" i huset och mata den via kulverten från den stora tanken när du eldar med ved och värm den med solens hjälp på sommaren. Men har du bara stor tank och isolerar den väldigt bra så behöver du inte elda många gånger på en sommar och då kanske det känns onödigt att lägga ut pengar på solpaneler.

Lycka till hur du än gör!
 
Jag har aldrig påstått att ved inte är det billigaste alternativet, för det är det. MEN vad jag vill säga oavsett hur man räknar hit och dit, så är det förenligt med en egen arbetsinsats. Sedan kan man tycka si eller så om det, men hur som hels så måste denna arbetsinsats ha ett värde. De timmarna kunde man t.ex. knäckt extra hos någon eller jobbat i sitt hobbybolag. Men om man inte räknar värdet på eget arbete så blir det konstigt. Sedan kanske det inte förändrar kalkylen helt, men det borde i alla fall inte se så fantastiskt abnormt bra ut.
Som jag ser det är frågeställningen om man sedan är beredd att betala för bekvämligheten att slippa sköta en vedanläggning, vad är det värt? Kanske inte kalkylen ser helt off ut mot andra värmekällor då, adderar men det att man har säkerställt att man klarar att hålla varmt även om man skulle hamna i rullstol, ja då ser jag iallafall en del som talar emot ved. MEN ved är fortfarande billigast, om än dock inte guds gåva till mänskligheten.
 
Håller med Havsutsikt fullt ut.

Har eldat upp 8-10 m3 ved i vår kamin men nu har jag tröttnat. I Fredags installerade jag en Panasonic luft/luft med 5 års fullgaranti för 15800:- inkl inst.
Jag kommer givetvis elda i vinter, men kanske bara 2-3 m3. Det skall bli skönt kan jag lova.
 
vi eldar med ved därför att det inte fanns en lämpligare alternativ.Vedanläggningen kostade lika mycket som bergvärme för vi har anlitat en firma för det mesta. Man får tyvärr varken borra eller anlägga jordvärme på en vattenskyddsområde där vi bor. Man får också investera i en såg, ordentlig klyv , transportband och ....ryggbälte :).
Än så länge hugger vi veden själv från 3m stockar. Nästa steg blir att köpa färdighugget och fortsätta så länge ryggen och vedpannan håller.
Sen får man hoppas att luftvattenpumpar blir bättre och en passar vårt hus med värmebehov 10-12kW/timme vintertid, ved 35-45kbm/år när ålderskrampor ökar och man blir tvungen till bekvämligheter.
Ja håller med, veden är ingen guds gåva till mänskligheten ....men man får rätt bra "betalt" för sin egen arbetsinsats så länge man orkar med det :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag har lite svårt att förstå hur man kan säga att elda med ved ska var så billigt, jag säljer den ved som jag skulle eldat upp som massaved, det betalar halva elkostnaden till min VP sedan slipper jag sotaren, där spar jag ca en 1/8 av elkostnaden. Jag behöver inte transportera hem någon ved även där 1/8, inga sågar, bränsle, klyvar, transportband, skydskläder mm slits minst 1/8. Så "förtjänsten" för mig skulle max kunna bli 1/8 det motsvarar ca 1000:- för det ska jag ha en vedbod, minst 14 dagars arbete, skräp inne, kuta och lägga i pannan samt köra på el ( en kall vinterdag går det över 200 kWh 7 dagar ca 1400:) om vi reser bort en vecka blir det helt plötsligt en minus affär. Märk att jag inte prissatt mina egna arbetsinsatser.
Tycker en norrlänning med egen skog
Ps
Före detta vedeldare
 
Visst är det lustigt att inte många trådar om vedeldning inte kan få handla om vedeldning, utan istället bli hijackade av folk som bara vill påpeka hur besvärligt det är. Spelar ingen roll hur mycket man bestämt sig heller :)

Diskussionen med förlorad arbetsinkomst är ju också helt vansinnig och har varit framme många gånger. Om jag inte får betalt när jag släpar mina pellets säckar så förlorar jag pengar?? idioti..
 
Nä, det är väl klart, det negativa och tveksamma ska man kanske inte ta med i resonemanget när det handlar om vedeldning.
 
Mikael_L skrev:
Du räknar fortfarande fel.

Hyr jag in någon att fixa min ved kostar det mig 400:-/timme.

Gör jag det själv kostar det min förlust av arbetsinkomst, ca 100:- / timme.

Men när jag får ut 400:- / timme, dvs en månadslön på 97.000:-/mån före skatt så kvittar det ifall jag lejer ut vedtjänsten eller inte.
En liten notis om detta med att räkna tid i pengar:
Handen på hjärtat - hur många kan överhuvudtaget jobba extra precis när de vill ?

Den här tiden man lägger på vedhantering är ytterst sällan tid man avvisar lönearbete på, Det är snarare tid man suttit i soffan och glott på mongolotto.

Så "tid är pengar" argumentet är det ytterst få människor i Sverige som kan tillämpa.
I sådana fall ska man aldrig städa hemma själv, tid är ju pengar.
Man ska inte handla mat och sedan laga den - tid är ju pengar. (dubbelt tidsslöseri)
osv. osv..
.
 
Redigerat:
Mikael_L
somelvis skrev:
En liten notis om detta med att räkna tid i pengar:
Handen på hjärtat - hur många kan överhuvudtaget jobba extra precis när de vill ?

Den här tiden man lägger på vedhantering är ytterst sällan tid man avvisar lönearbete på, Det är snarare tid man suttit i soffan och glott på mongolotto.

Så "tid är pengar" argumentet är det ytterst få människor i Sverige som kan tillämpa.
I sådana fall ska man aldrig städa hemma själv, tid är ju pengar.
Man ska inte handla mat och sedan laga den - tid är ju pengar. (dubbelt tidsslöseri)
osv. osv...
En sak till, som är det största felet med min beräkning i inlägg #15, är att för att man ska kunna byta eget arbete mot lönearbete hur som helst kräver att man har en såpass trevlig arbetsgivare att man får ta bort valfritt antal timmar från sin arbetsplats (mot motsvarande löneavdrag givetvis) precis när man vill.
De flesta arbetsgivare ställer sig nog lite oförstående till att man drar hem på tors kl 13 med hälsningen att "nu ska jag hem och såga lite ved, jag är borta hela dagen imorgon med".

Sen har vi (elmont, havsutsikt, gaia m.fl) väl kommit fram till den helt riktiga slutsatsen att vedeldning ska nog inkludera ett visst mått av intresse av ved och pyromani. Är man hyggligt ointresserad av att hålla på med sågning och huggning (oavsett metod) samt inte tycker det är roligt att tända brasor ska man nog helt enkelt avstå vedeldning.

Sen till TS.
För att vedeldningen ska bli så rolig som möjlig och orkas nyttjas helt och fullt ut så är det nog en bra och väldimensionerad anläggning som gäller, dvs stora tankar och relativt rejäl panna (framförallt stort vedmagasin, så man inte behöver fylla på ved så många gånger).
Men till detta ska även inkluderas en bra vedhantering, dvs maskiner som såg och klyv, var veden lagras, hur den transporteras mellan de olika stationerna osv.
Det ideala är ett separat och stort pannrum, all ved lastas i burar på lastpallar direkt efter huggning, står på dessa pallar vid torkning, fraktas på dessa pallar in i pannrummet.

Snikar man på detta så orkar man ändå elda med ved bara man är en sann entusiast, men är man lite mindre intresserad så börjar nog elpatronen snart gå hårt.
 
Stora tankar för att minska jobbet med att elda i tid och otid. Speciellt med sådan stora ytor att värma upp behöver du en STOR anläggning. Skippa solpanelerna. Lägg dom pengarna på en bättre och automatiserad vedanläggning. Har man solpaneler bör man vara hemma och använda varmvattnet som dom producerar. Då kan man lika gärna lägga på en brasa med ved en gång i veckan eller mer sällan. Lägg hellre pengarna på att automatisera vedeldningen. Flis kanske?
 
elmont skrev:
Nä, det är väl klart, det negativa och tveksamma ska man kanske inte ta med i resonemanget när det handlar om vedeldning.
Eftersom du är ironisk...
Hade tråden hetat ~ "funderar på att börja med vedeldning", så hade diskussionerna passat ypperligt.
När tråden heter ~ "jag har redan bestämt mig för att elda med ved", så är det meningslöst offtopic.
 
Eftersom TS inte har en anläggning färdig utan planerar tycker jag det är högst relevant att han får lite olika tankar INNAN har har gjort en investering som han kanske så småningom ångrar.
Det torde finnas en orsak till att vissa av oss som har optimala förutsättningar för ved eldning INTE eldar ved. Kanske saker som man inte omedelbart tänker på.
 
Det handlar om prioriteringar och olika intressen!
Vissa bakar sitt eget bröd medan andra lagar bilen själv.
Endel spenderar större delen av sin tid på jobbet för att på den lilla tiden man har hemma inte göra någonting alls utan betala för allt + skatt och moms.
Kanske är mer slit med den metoden på grund av skatt och moms?
När man jobbar för sig själv med ex brödbakning, bilreparationer, ved , så slipper man skatt, moms,
arbetsgivaravgifter.
Man får ut / sparar 100% när man jobbar åt sig själv!
Det är bara löjligt att jämföra vad som är bäst av tex vedanläggning eller värmepump.
Det beror väl på om man tycker det är roligt att ta mer av lönen till elräkningar eller om man gillar att skapa sin egen energi.
Om man föredrar att enbart betala för sin värme, så borde man istället jämföra en dyr bergvärmepump med en billig elpatron.
Elpatronen kostar förmodligen runt 2000 kr medan bergvärmepumpen kostar runt 120000 kr.
Elpatronen drar 3 gånger mer i ström jämfört med pumpen.
Hur många år tar det för pumpen att bli lönsam?
Är det fortfarande garanti kvar då?
Jag har hört exempel på pumphaveri efter bara 7 års användning.
Då kostar det 50000 kr extra för en ny pump.
Hålet finns ju som tur är kvar.
Men om man har otur kan det ta tid innan det blir lönsamt.
Hade pumpen haft 20 års garanti så hade det varit en annan sak.

För mig är valet enkelt.
Jag eldar med ved och gör oftast min ved själv beroende på om jag har tid och lust.
Annars köper jag veden och kommer ändå billigt undan.
På sommaren värmer jag endast toppen på tekniktanken med elpatronen för att få varmvatten.
Drar lika mycket ström som en vanlig varmvattenberedare.
Jag tycker att det är jättetråkigt att städa, så för pengarna jag sparar på min vedeldning kan jag få huset städat hela året hushållsnära tjänster.
Endel reagerar på det och tycker att man är lat om man köper städhjälp.
Men man är lika lat om man värmer huset med el isåfall .
Jag tycker det är mycket roligare att göra ved än att städa!

Jag bor i ett hus från 1973 på 170 kvadrat.
Jag har en orlan vedpanna med 180 liters vedmagasin och 2500 liter ackumulatorvolym.
Den får jag när det är som kallast tända en gång per dygn.
Och det är ungefär lika mycket jobb som att stoppa i disken i diskmaskinen.
Nu har jag planer på att automatisera mitt biobränneri ytterligare genom att montera en flisbrännare
på pannan.
Då kan jag ju vara ännu latare utan att vara mer på jobbet.
Blir ju inte bättre!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.